ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Cum funcționează primul supermarket vrac (+Foto)



 

 

 

Ce iubesc cel mai mult la industria de retail alimentară este dinamismul. Nu trece o săptămână fără ca un furnizor să nu lanseze un produs inovativ sau un retailer să nu testeze un nou concept de magazin. Și da, poate nu toate sunt „hituri”, însă uneori mai contează și efortul. Luna aceasta mi-a atras atenția inițiativa a două tinere berlineze – Milena Glimbovski și Sara Wolf – care își propun să revoluționeze modul cum facem cumpărături prin lansarea unui magazin unde sustenabilitatea este la ea acasă: zero ambalaje, produse de proveniență locală și control total asupra cantităților achiziționate.

Cum funcționează? Original Unverpackt, căci așa se numește magazinul, se va deschide în această vară, însă cele două inițiatoare lucrează la concept de peste doi ani. Au folosit acest timp pentru a identifica furnizori și a testa produse și recipiente de stocare, dar și pentru a găsi investitori, căci ideea este una costisitoare. Ultimele fonduri necesare le-au strâns printr-o platformă de crowdfunding unde proiectul a reușit să atragă interesul a peste 4.000 de donatori individuali și să adune astfel peste 100.000 de euro. „O mare parte din bani vor merge către renovarea spațiului de vânzare, mobilier și alte dotări, dar și către achiziția primului stoc de marfă.

Este foarte important să avem o resursă care să ne dea posibilitatea să susținem business-ul în primele luni – costurile de operare, salariile pentru angajați etc”, spun antreprenoarele. În ciuda vârstei lor, Milena Glimbovski (24 ani) și Sara Wolf (30 ani) nu sunt la prima experiență cu retailul alimentar. Glimbovski, spre exemplu, este absolventă a unei facultăți de comunicare socială și de business și obișnuia să lucreze la Vegany, un lanț de supermarketuri ce se adresa veganilor (n.r. persoane care nu consumă produse de origine animală).

De cealaltă parte, Wolf a interacționat foarte mult cu zona de produse fairtrade (n.r. produse dezvoltate în țări și de către companii care plătesc un salariu corect angajaților). Pe lângă fondatoare, în acest moment, echipa mai are alți trei membri: Sarah Pollinger, Janina Steigerwald și Lola Mora, care sunt responsabile de crearea sortimentației și de achiziții.

Odată deschis, Original Unverpackt va fi primul supermarket din Germania unde produsele vor fi vândute exclusiv vrac și nu vor fi disponibile ambalaje de unică folosință în magazin, consumatorii fiind îndemnați să vină cu pungi și altfel de recipiente de stocare de acasă. Pentru cei care sunt în trecere și vor fi nepregătiți, magazinul le poate împrumuta recipiente sau pot apela la pungile de hârtie reciclabile.

În Germania se aruncă anual peste 16 milioane de ambalaje provenite de la produsele alimentare, iar Milena Glimbovski și Sara Wolf vor să conștientizeze oamenii de poluarea pe care o fac consumând neresponsabil. Un alt doilea deziderat al celor două este să prevină aruncarea alimentelor, dându-le cumpărătorilor control total asupra cantității achiziționate.

O sortimentație pentru toate buzunarele. Într-o anumită măsură, conceptul propus de cele două antreprenoare te duce cu gândul la magazinele de tip cooperativă, însă prin layoutul minimalist, modern, și dotările de ultimă generație propuse, Original Unverpackt reușește să satisfacă și cel mai pretențios cumpărător. Asta nu înseamnă totuși că prețurile vor fi unele prohibitive.
Magazinul va avea în ofertă doar 600 de SKU-uri, dar din punct de vedere al diversității va putea concura cu orice supermarket tradițional. „În loc de rafturi nesfârșite de produse, capete de raft și insule strategic așezate, tot ce vom avea în magazin va fi stocat în containere vrac, adaptate tipului de produs. Bineînțeles că vom avea în continuare etichete, iar oamenii vor putea citi în continuare ingredientele și toate informațiile despre produs, însă comunicarea în magazin va fi una mai cinstită, fără manipularea ce se poate face prin ambalaj.

Poate că nu vom avea un număr nelimitat de branduri pentru fiecare categorie, însă îl vei avea pe cel potrivit. Majoritatea produselor sunt de proveniență locală și vom acoperi tot ce înseamnă categorii din coșul de cumpărături zilnic, dar și produse non-food, precum cele pentru îngrjirea casei sau îngrijire personală și cosmetice. Pentru cumpărătorii cu un buget mai mic, vom avea și produse convenționale, nu doar organice. Oricum, între un produs organic din Israel și unul convențional, dar produs local, îl vom prefera și noi pe cel din urmă”, au declarat antreprenoarele pentru o publicație locală.

Un alt avantaj major al modelului propus de Original Unverpackt este și faptul că fiecare cumpărător va putea avea control total asupra cantității achiziționate. Pe lângă reciclarea ambalajelor de tot felul, deșeurile alimentare sunt o altă mare problemă a industriei. „Vedem la tot pasul oferte de tip multipack, de preț mai bun pentru cantități mai mari, însă de câte ori nu ați cumpărat astfel de promoții atractive la prima vedere  din punct de vedere cost și ulterior ați ajuns să consumați doar jumătate din cantitate înainte să expire sau să vă plictisiți de acel produs?”, se întreabă Glimbovski care crede că în adresarea acestor două probleme constă „Sfântul Graal” al industriei alimentare. Bineînțeles că există și voci care întreabă – mai mult sau mai puțin răutăcios – cum va reuși Original Unverpackt să țină pasul cu normele tot mai stricte ale Uniunii Europene în materie de trasabilitate și siguranță alimentară.

Puterea precedentelor. Conceptul propus de cele două tinere a avut ecou nu doar în rândul consumatorilor, ci și al altor mici întreprinzători care și-au arătat deja interesul față de o formă de franciză a Original Unverpackt. Și totuși, în ciuda entuziasmului, succesului acestui proiect rămâne sub semnul întrebării. Dacă ar fi să ne uităm la celelalte inițiative similare, există povești și cu deznodământ mai puțin fericit.

Spre exemplu, în 2007 un grup de antreprenori ecologiști au încercat să creeze un magazin unde să se folosească cât mai puține ambalaje. Așa s-a născut Underpacked în cosmopolita Londră, dar în ciuda atenției mediatice ridicate, magazinul a fost închis la începutul acestui an. Vorbind despre această decizie, inițiatorii proiectului au spus că „se pare că oamenii nu sunt pregătiți pentru o revoluție a supermarketului”.

La polul opus, este povestea magazinului in.gredients din Austin, Statele Unite, despre care proprietarul acestuia a declarat recent pentru un site dedicat antreprenorilor că are un număr dublu de clienți față de cât estimase în planul de business.
Milena Glimbovski și Sara Wolf cred că inițiativele de acest tip se vor înmulți în viitor astfel încât în scurtă vreme vom putea vorbi despre un nou tip de consumerism, consumerismul sustenabil.

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

безотходный супермаркет

 

Sursa: magazinulprogresiv.ro

ABONAȚI-VĂ
Duminică, 01 februarie 2015 11:08
Vizualizări: 3152

Citiţi de asemenea

Ş. A. AmonaşviliMereu am aspirat spre Viitor, fără să mă gândesc la ce îmi va aduce în plus. Înclin mereu către Viitor, ...
73
Tavanul sălii hipostilului din templul Hathor din Dendera, Egipt....
51
La mama mea, după vârsta de 50 de ani, începuseră să îi amorțească uneori degetele de la mâini și picioare. O prietenă, ...
116
Acesta este Lacul Cerkel-Kel din Kabardino-Balkaria. Face parte dintr-un grup de cinci lacuri, în care nimeni nu se scal...
99