ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Cum se deschid școli alternative în Chișinău. Interviu cu directorul Liceului Teoretic Waldorf Liviu Dascal

În Moldova crește numărul de părinți care caută o alternativă școlilor tradiționale. Cerințele pe piața de educație alternativă pentru copii nu sunt îndeplinite, piața aceasta este foarte dinamică și se dezvoltă în continuu. Principalul factor care stimulează aceste procese este o schimbare palpabilă în mentalitatea oamenilor. Însăși ziua de azi provoacă adulții la schimbări majore și, în consecință, aceștia îndrăznesc să-și educe copii altfel, în conformitate cu aceste schimbări.

În ultimii douăzeci de ani în Moldova au fost deschise aproximativ cincizeci de școli și licee private. Dar dintre acestea cincizeci până astăzi s-au păstrat și funcționează cu succes doar aproximativ cincisprezece instituții de învățământ. Această situație este legată de faptul că pe la început liceele au fost foarte întrebate, populare și supraaglomerate. Absolvind liceul copilul devenea un student la facultate. La moment, însă, diplomele instituțiilor de învățământ superior nu sunt atât de căutate chiar și în Republica Moldova. Ce să mai vorbim despre recunoașterea lor în străinătate. Copiii pleacă din clase gimnaziale și ocolind clase de liceu pleacă la colegii, unde în paralel cu o diplomă de bacalaureat dobândesc și abilități practice în profesia aleasă. Ironia situației este că la colegiuri pleacă cei mai puternici și mai talentați copii, iar în licee rămân elevii mai puțin promițători și tenace. Prin urmare, statisticile generale ale tuturor elevilor de liceu din țară scad chiar și în sistemul tradițional de învățământ. De aici crește interesul părinților către o școală alternativă cu clase gimnaziale.

Interlocutorul nostru, D-nul Liviu Dascal, directorul Liceului Waldorf, descrie calea sa către crearea și deschiderea școlii cu o abordare pedagogică "non-standard". În 1992 el a reușit să deschidă o asemenea școală și să mărească semnificativ numărul de elevi, în comparație cu celelalte școli private. Astfel, începând cu două grupuri de grădiniță și două clase primare, la moment în școala sa predau patruzeci de profesori în șaptesprezece clase și trei grupuri de grădiniță. În total aici învață 550 de elevi, și toate clasele, cu excepția celor liceale sunt pline vârf. Prin urmare, instituția are de gând să-și extindă spațiile prin construirea unui etaj suplimentar. Primarul de Chișinău nu alocă fonduri și spații pentru construcție, deoarece nu sunt destui bani în buget. Și în viitorul apropiat școala va trebui să rezolve această problemă prin transferarea unor clase în schimbul doi. În general, aceste măsuri sunt temporare și destul de excepționale, deoarece în pedagogia Waldorf primele ore ale dimineții sunt cele mai importante pentru dezvoltarea eficientă și creativă a copilului. Această școală este unica în țară care a reușit să realizeze idealurile înalte ale educației Waldorf lui Steiner. În total în lume există aproximativ o mie de astfel de școli, unde copiii învață după principiile umanismului, pe care le-a descris detailat în filosofia sa Rudolf Steiner. Într-o formă deplină acest program pedagogic se aplică în Liceul Teoretic Waldorf în clasele preșcolare și școala primară; se aplică la aproximativ 70% în clasele gimnaziale și la 50% în liceu. Astfel de concesii sunt legate cu obligația de a corespunde cu curriculumul de stat și examenele de bacalaureat.

- D-nul Liviu, de ce în prezent are nevoie un antreprenor pentru a deschide o școală alternativă?

- În primul rând, astăzi situația se deosebește foarte mult față de cea a anului 1992, când s-a deschis școala. Lucrurile stau un pic mai clar și mai ușor de înțeles. Atunci nu era absolut nici o lege în această privință. Când ne-am deschis, se practica încă legea sovietică privind educația. Acum există un paragraf legislativ care reglementează activitatea școlilor private. Trebuie doar să mergi pas cu pas, să urmărești ceea ce a fost aprobat în mod oficial.

- Pe ce trebuie de pus accentul în primul rând?

- În primul rând e necesar de a formula principiile pedagogice de bază. Prin ce școala ta va fi mai bună decât altele, sau cu alte cuvinte, care e specificul său, punctul său forte. La urma urmei, trăim deja în condiții de economie de piață și concurența creează progres. Și la moment concurăm cu alte instituții din Chișinău și întreaga Moldovă. Nu putem ignora acest fapt. Pentru ca școala să aibă o imagine bună, este foarte important să avem cu ce atrage părinții și copiii. E necesar de prezentat o descriere detaliată a bazei teoretice a școlii private. În al doilea rând instituția trebuie să aibă o structură clară și un scop evident. Și cel mai important, cu ce metode se poate atinge acest țel. Toate acestea trebuie să fie prezentate sub formă de concept de școală.

Primul document care ni s-a cerut la Ministerului Educației este o prezentare a conceptului școlii în formă scrisă. Și doar apoi restul documentelor privind structura și componența personalului didactic și a numărului de elevi.

- În afară de interacțiunea Dvs. cu autoritățile publice oficiale, ce pași practici ați mai făcut?

- Am căutat părinții împreună cu care să justificăm necesitatea unei astfel de școli în Chișinău. În primul rând am venit cu inițiativa la programul de televiziune național "Mesager", unde am prezentat idea și am invitat toți părinții interesați la o conferință. Am publicat un articol despre metodologia noastra în ziarul "Sfatul Țării" pentru ca părinții să afle despre noi. Am organizat trei conferințe pentru părinți, unde am povestit despre sistemul Waldorf – ce este și ce ne dă. La prima conferință au venit 50 de persoane, la a treia s-au prezentat deja 150 de părinți interesați. Desigur, pentru parinții care vin pentru prima dată la noi organizăm și astăzi conferințe. Asta a devenit o tradiție.

Am găsit cadre didactice cu aceleași viziuni, care ulterior au trecut cursuri speciale de formare în București și în Germania. Dintre ei s-a format un colectiv didactic, apoi am stabilit metode de luare a deciziilor privind gestionarea școlii.

În același timp căutam o clădire pentru școală. La moment însă nu mai e o problemă, deoarece chiar în sectorul nostru există mai multe clădiri școlare, activitatea cărora a fost temporar suspendată. Este vorba în principal despre școli ruse, numărul de elevi a cărora nu justifica întreținerea și exploatarea clădirilor.

Abia după nouăsprezece ani de activitate am primit o licență pentru a utiliza numele Waldorf în Moldova. Până în prezent suntem singuri în țară care am obținut aceasta. Și în această vară, după 23 de ani de activitate, la noi în liceu am organizat prima ședință a Asociației Internaționale a inițiativelor Waldorf pentru țările Europei Centrale și de Est. Această organizație a fost formată la Stuttgart, Germania. Suntem membri ai acestei asociații și am fost gazdă ședinței la care au participat douăsprezece delegații din țările Europei și CSI. Și toți acești oameni au fost surprinși de ceea cum stau lucrurile la noi. Ei au remarcat că școala noastră arată foarte bine și în comparație cu multe școli Waldorf din regiunea Europei de Est este cea mai apropiată de imaginea Școlii Waldorf din Germania. Cooperarea cu astfel de organizații a dus nu numai la un schimb de experiență ci și la o muncă comună în proiectul de construcție și modernizare a clădirii școlare și a zonei din jurul său.

- Cât timp au durat pregătirile pentru deschiderea primelor clase?

- Două luni de vară au ținut toate activitățile legate de pregătire pentru deschiderea școlii. Doi ani de formare în Pedagogia Waldorf în România și Germania.

- Prin ce se deosebesc absolvenții instituției Dvs.?

- Sunt niște persoane cu o minte deschisă, creatoare și sănătoasă. Educația și formarea unui om liber a fost de la început și este acum misiunea noastră principală. Deci, nu-l forțăm să devină deștept, sau sănătos, sau creativ. Îi permitem, îi creăm condiții să-și dezvolte aceste calități în mediul liceului nostru. Aceasta se obține anume prin mediu și activitățile în care copilul participă și se exprimă. Exemple de activități: construirea a două tipuri diferite de case pe terenul de joacă pentru copii, organizarea unui bal medieval, a jocurilor olimpice, a excursiilor la muzee, parcuri, atracții turistice. Sunt niște activități organizate în comun de părinți și profesori. La noi se practică un tip special de gimnastică – cea a lui Botmer care printre altele aprofundează percepția de spațiu și întărește voința. Dezvoltăm la fel și un proiect eco pe terenul de lângă școală. Aceasta familiarizează copiii noștri cu agricultura ecologică și îi învață să crească plante. Pe viitor ar fi bine să creștem diferite animale: iepuri, păsări, o turmă de oi. Fiecare clasă să fie specializată pe o cultură de plante aparte. Ca rezultat ar trebui să se formeze un ecosistem viu. În timpul iernii, copiii învață să facă obiecte de artizanat, avem un atelier de prelucrare a lemnului, dotat cu toate cele necesare. Avem un proiect de fierărie în proces de realizare. Și prelucrarea metalelor, și abilitățile de bază în folosirea mașinilor și utilajului agricol, toate acestea dezvoltă mușchii, corpul fizic. Munca utilă asigură dezvoltarea continuă a voinței în paralel cu dezvoltarea mentală și sufletească a persoanei. Anume armonia a acestor trei componente - voinței, gândirii și sentimentelor sufletești este idealul și sensul cel mai înalt al pedagogiei Waldorf.

- Cum se face evaluarea rezultatelor studiilor în școala Dvs. ?

- Până în clasa a cincea nu avem evaluări, nu avem note. Începând cu clasa a cincea apar notele. Dar sunt mult mai puține decât într-o ​​școală obișnuită. Aproximativ o dată pe săptămână, se fac teste sau lucrări de control, și asta e suficient pentru a pune o notă medie pentru lună sau ”epocă”. Este un compromis cu statul. În general, în mod ideal, notele ar trebui să apară din clasa a opta.

- Ce calități trebuie să aibă directorul unei școli private în condițiile actuale din țara noastră?

- Pot să răspund doar cum ar trebui să fie condusă școala din punct de vedere al pedagogiei Waldorf. Pentru a fi un manager și un lider de succes trebuie să fii întotdeauna gata să cedezi locul unei alte persoane. Pentru că nici unul dintre noi n-are ”stea în frunte”, și nu poate controla situația permanent. Alături întotdeauna există oameni care văd lucrurile mai profund, și știu cum să facă mai bine decât tine. Și ai nevoie de multă răbdare față de echipa care ți-a venit în ajutor. Dacă vom avea prea multe pretenții sau vom fi prea critici atunci în scurt timp oamenii ne vor părăsi.

- Care este mecanismul de gestionare a școlii?

- Avem o conducere colectivă. De la bun început, am deschis o asociație obștească în care de bună voie au intrat părinții și profesorii, educatorii și întregul personal al școlii. La noi se practică principiul republicii, când tot colectivul de membri cu drepturi egale alege pe o perioadă de un an un manager responsabil de un anumit domeniu. Votarea merge până nu se ajunge la un consens. În mod ideal, în conformitate cu concepția Waldorf, doar o decizie unanimă poate fi realizată de toți. Pentru că atunci când cineva nu este de acord cu ceva, are dreptul de a nu îndeplini decizia luată de ceilalți. Uneori însă e nevoie de prea mult timp pentru a convinge pe cineva, și nu dispunem de acest timp. Deciziile asupra unor probleme urgente se aprobă cu majoritatea de voturi.

- Ce dificultăți apăreau pe parcursul anilor în calea instituției Dvs.?

- În primii zece ani au fost efectuate o mulțime de inspecții, și era clară intenția de a închide școala. Monitorizarea tuturor încasărilor și participarea la toate orele a inspectorilor crea o tensiune și în rândul elevilor, și a cadrelor didactice. Acesta a durat în continuu timp de zece ani, din 2000 până în 2010. Pedagogia Waldorf este o pedagogie a libertății. Ea nu presupune nici o fel de presiune. Din 2010, ni s-a dat posibilitatea de a deveni un liceu experimental pentru trei ani. Timp de acești trei ani, absolvenții noștri au susținut examene de bacalaureat cu succes, și astfel am primit un statut de liceu teoretic ( Liceul Teoretic Waldorf) ca și alte licee din Chișinău.

Valerii Catruc

 

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

Как открываются альтернативные школы для детей в Кишиневе. Интервью с Ливиу Даскал директором Теоретического лицея Вальдорф

ABONAȚI-VĂ
Duminică, 31 ianuarie 2016 13:00
Vizualizări: 3577

Citiţi de asemenea

Stafida este unul dintre cele mai vechi produse dulci, care permite conservarea și stocarea recoltei de struguri pentru ...
0
Am pierdut multe lucruri. În catalogul pierderilor - cele mai neașteptate lucruri. Undeva au dispărut bunicile.Bunicul n...
45
Pe teritoriul planetei noastre au trăit numeroase civilizații și popoare antice, care au lăsat în urmă o mulțime de arte...
49
De aici a pornit legenda despre "reconstrucția sa recentă"....
148