ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Ex- primarul din Bogota Enrique Penalosa despre orașul pentru oameni



 

 

 

 

Ex-primarul din Bogota Enrique Penalosa, care pledează în mod deschis pentru lezarea drepturilor automobiliștilor în favoarea pietonilor, a vizitat oraşul Kiev şi a povestit cum să eliberăm orașul de blocajele de trafic și să-l facem mai confortabil pentru viață.

 

 

Experiența lui Enrique Penalosa dezarmează scepticii care cred că transformarea rapidă a oraşelor pe spațiul post-sovietic este imposibilă, deoarece necesită resursele imense și o evoluție lungă în conștiința cetățenilor.

Înainte de 1995 capitala Columbiei, Bogota a avut reputația unui loc deprimant: rata criminalității a depăşit recordurile, în cartierele sărace nu a fost nici apă, nici electricitate, maşinile staţionau ore la rând în blocaje de trafic. Noul primar Antanas Mockus a ordonat să fie închise barurile și cluburile de noapte la ora unu, să se organizeze în cadrul cartierelor rezidenţiale patrule civile, a înființat o linie fierbinte pentru copiii care suferă de violență. Aceste și alte reforme au contribuit la reducerea criminalității cu 70% și a dispus locuitorii în favoarea schimbărilor radicale ulterioare.

În mare parte datorită acestui fapt succesorul lui Mockus, Enrique Penalos a fost în măsură în doar trei ani să creeze în Bogota un mediu urban complet nou, concentrat pe nevoile majorităţii oamenilor. Penaloza a refuzat să investească în drumuri auto şi a construit în locul lor zone pietonale, piste pentru ciclişti, parcuri şi scuaruri, grădiniţe, şcoli şi biblioteci. Cu el în Bogota a fost creat unul dintre cele mai bune sisteme din lume de transport public, TransMilenio, care a redus traficul cu 40%.

Astăzi, Enrique Penalosa este președinte al consiliului de administrație al Institutului de Transport și Dezvoltare din New York, efectuează consilierea guvernelor din Asia, Africa, Australia, America Latină, Statele Unite ale Americii și participă la forumuri ecologice, urbanistice şi universitare. În oraşul Kiev, Enrique Penalos a venit la invitaţia administrației.

 

Despre zonele pietonale

 

 

„Am fost primar în Bogota numai trei ani. În acest timp noi am construit o stradă de 24 de kilometri lungime - Porvenir Promenade, destinată în exclusivitate pentru pietoni și bicicliști. Drumul a traversat cele mai sărace și cele mai îndepărtate zone ale orașului. Această pistă nu este scumpă şi ușor poate fi creată. În primul rând, pietonii, apoi bicicliști și în ultimul rând, maşinile. Trotuarele sunt cel mai important element al infrastructurii orașului democratic și cel mai important element al sistemului de transport.

În timpul orelor de lucru, persoanele cu venituri mici și mari sunt egale. Diferențele dintre ele sunt resimțite în timpul lor liber. Cei bogați își pot permite să trăiască în case mari cu propriile grădini, terenuri de sport, îşi pot permite diverse distracţii și restaurante. Persoanele cu venituri mici și copiii lor trăiesc în case mici. Singura alternativă la televiziune, pe care şi-o pot permite este o plimbare prin oraș. Prin urmare, zona pietonală de înaltă calitate este cel puţin ce poate oferi cetățenilor săi o societate democratică. Trotuare calitative, parcuri, terenuri sportive şi pieţe.

 

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Una dintre străzile din Bogota înainte și după interdicția parcării în zona pietonală.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Penalos a ordonat să fie alocat spațiu pentru trotuare, chiar și acolo, unde nu au fost prevăzut inițial.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
În primul rând, pietonii, bicicliști, și apoi mașinile. Astfel, dupa parerea lui Enrique Penalosa, ar trebui să fie prioritate într-un oraș.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Trotuarele continua chiar și pe drum. Acest lucru subliniază faptul că nu pietonii sunt introdusi în spatiul vehiculelor, ci invers.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Trotuare din Kiev.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Trotuare din Kiev.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Trotuare din Kiev.

 

Diferența dintre un oraș progresiv și cel înapoiat nu constă în calitatea drumurilor sau metroului. Ea constă în calitatea zonei pietonale. Am văzut autostrăzi mari în orașele africane, în care mulți oameni nu au acces la apă potabilă. Și metroul de asemenea nu este un semn de un oraș prosper. În orașele oribile, de asemenea este un metrou. Cea mai mare problemă a oraşului Kiev, sunt mașinile parcate pe trotuare. Și va fi foarte dificil să le eliminaţi de acolo. Mașină parcată pe trotuar indică o lipsă de respect pentru pietoni și spațiul uman. Parisul a redus numărul de locuri de parcare la 10.000 pentru a crea spaţiul destinat pistelor pentru biciclete.

Când am decis să scot maşinile de pe trotuare, aproape că nu am fost alungat din primărie. A fost un adevărat război. Pentru a explica rezidenților din Bogota că trotuarele nu sunt rudele drumurilor, noi am lansat o publicitate, care arăta că trotuarele nu sunt piste de pe ambele părți ale carosabilului, ci o posibilitate a de a juca, a vedea orașul, a vorbi despre afaceri, a se săruta. Trotuarul este o rudă a parcului și o rudă îndepărtată a străzii. Înainte, în Bogota drumurile au fost construite fără trotuare. Când am început să construim drumuri largi, am lăsat locuri pentru pietoni, copaci, lanterne şi mici magazine. Trotuarele continuă, chiar și la intersecții. Astfel am subliniat faptul că pietonii nu se introduc în spaţiul vehiculelor, și vice-versa.

 

Despre clădiri și spații publice

 

 

Cel mai mare pericol pentru mai multe orașe din lume sunt centrele comerciale. Atunci când acestea înlocuiesc spațiile publice şi devin locuri de întâlnire pentru oameni - este un simptom. El ne spune că orașul este bolnav și suferă. Imaginați-vă că sunteți un turist care a sosit la Bangkok, Bogota sau Kiev și întrebaţi la hotel: "Unde pot merge pentru o plimbare și pentru a vedea oamenii?" Și primiţi un răspuns următor: "Aici pe aproape există un mall mare!" Nici un om nu va dori să revină în acest oraș. Dacă voi închide ochii şi mă voi duce în orice mall din orice oraș, eu nu voi răspunde în care oraș mă găsesc. Toate centrele comerciale sunt la fel: fără copaci, arhitectură, fără un simţ al vremii, nu vezi oceanul, râul, nu vezi orașul însuşi. Cel mai important lucru nu este cât de multe etaje sunt în clădire, și faptul ce se întâmplă cu spațiul public atunci când clădirea atinge solul".

Parcarea ar trebui să fie subterană, sau la primul etaj, dar nici într-un caz în jurul casei. Mai ales dacă este o casă de locuit. În acest caz, spațiul din jurul clădirii este mai important decât clădirea însăşi. Constituția prevede mai multe drepturi: dreptul la educație, la sănătate, la o locuință. Dar în ea nu este nimic scris despre dreptul la parcare care este dreptul neconstituțional al cetățenilor.

 

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Confortul mediului urban este afectat nu de numarul de etaje al clădirilor, ci organizarea spațiului din jurul lor.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Confortul mediului urban este afectat nu de numarul de etaje al clădirilor, ci organizarea spațiului din jurul lor.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Confortul mediului urban este afectat nu de numarul de etaje al clădirilor, ci organizarea spațiului din jurul lor.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Kiev, Obolon.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Despre parcuri

 

Parcurile sunt foarte importante, acolo oamenii se întâlnesc la egal. Acolo nu există şefi și angajaţi simpli. Este deosebit de important de a construi cele mai mari parcuri în cele mai sărace zone ale orașului. În astfel de zone din Bogota, de exemplu, noi am trasat canalizarea, apeductul și am construit parcuri. Am amenajat terenuri de fotbal cu gazon sintetic, şi acum tinerii pot juca fotbal acolo. Astfel, în oraş scade rata criminalității.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Zona Kartucho în capitala Columbia.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Zona Kartucho în capitala Columbia.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Cartierile Kartucho au ocupat 23 de hectare.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Cartierile Kartucho au ocupat 23 de hectare.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pe timpurile lui Penalosa 600 de case au fost demolate în Kartucho.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pe acest teritoriu a fost construit un parc.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pe acest teritoriu a fost construit un parc.

 

Despre pieţe

 

Aveţi nevoie să curățaţi pieţele de mașinile și corturile de comerţ. Acum întreaga Europă este implicată în acţiuni similare. Dacă doriți să aveți mai mulţi turişti în țara dumneavoastră, eliberaţi pieţele. Când oamenii vin într-un oraș necunoscut, ei doresc sa se plimbe prin el pe jos. De exemplu, oamenii plătesc o mulțime de bani la Disneyland, doar ca să se plimbe prin acesta, să petreacă timpul la un număr de atracţii şi să nu vadă maşini.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Am făcut strada principală din Bogota Jimenez Avenue pietonală. În plus, am avut un pârâu teribil pe malul căruia japonezii s-au oferit să construiască o autostradă cu benzi. Noi însă am construit un velo-drum verde de 35 km lungime. Drumul a legat cartierele bogate cu zonele sărace. Zilnic, zeci de mii de oameni fac naveta pe acest drum la locul de muncă și înapoi.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Chei în Melbourne.

 

La Paris, în 1960-1970 președintele Georges Pompidou a ordonat de a construi de-a lungul râului un drum. Mai târziu, decizia a fost recunoscută ca o greşeală. Acum, în fiecare săptămână, aceste drumuri se închid pentru una sau două zile, iar în timpul verii ele se transformă într-o zonă pietonală pentru o lună … 

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Chei în Kiev.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Chei în Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Chei în Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Chei în Bogota.

 

Despre alocarea fondurilor

 

Noi nu am avut suficienți bani, așa că nu i-am investit în drumuri. Am decis să investim în oameni, școli, creșe și biblioteci. Copiii și educația lor este cel mai important lucru. Așa că am investit în educaţie de șapte ori mai mult decât în sistemul de autobuze. Am construit 24 școli excelente în cele mai sărace zone din Bogota, 25 am restaurat și încă pentru 14 am alocat terenuri. Am construit trei biblioteci super-mari și 12 biblioteci care sunt vizitate lunar de mai mult de 400 de mii de oameni. 

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
În Bogota, banii economisiți pe construcția drumurilor, aг fost investiti în școli și biblioteci.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
În Bogota, banii economisiți pe construcția drumurilor, aг fost investiti în școli și biblioteci.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
În Bogota, banii economisiți pe construcția drumurilor, aг fost investiti în școli și biblioteci.

 

DESPRE OAMENI ȘI MAȘINI

 

În toată lumea orașele au început să ia spațiu de la vehicule și să-l înapoieze la oameni. Orașele există cinci milenii, iar maşinile trec prin ele doar ultimii 80 de ani, este o perioadă foarte scurtă de timp. Și trebuie să ne dăm seama că civilizația a fost şi înaintea maşinilor. Nu este nevoie să credem că până la apariţia lor am fost dinozauri și am trăit cu dinozauri. Luați, de exemplu, Parisul din sec. al XVIII-lea care a fost un oraş foarte avansat, civilizat și a trăit fără mașini. Același lucru este valabil și pentru New York. Există o singură modalitate de a rezolva problema ambuteiajelor de trafic - a reduce transportul rutier. Și modul cel mai logic de a face acest lucru este limita numărului locurilor de parcare".

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Paris

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Kiev

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Kiev

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Kiev

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Kiev

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Banda dedicata autobuzelor din Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Banda dedicata autobuzelor din Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Banda dedicata autobuzelor din Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
La Kiev sunt o mulțime de drumuri largi, care, insa, nu au benzi separate pentru transportul public.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
O zi din an toate drumurile din Bogotá sunt complet elibirate de mașini. Sunt permisi doar autobuze și taxiuri.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
O zi in an toate drumurile din Bogotá sunt complet elibirate de mașini. Sunt permisi doar autobuze și taxiuri.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Sistemul de autobuze TransMilenio în Bogota lucreaza pe principiul metroului.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Sistemul de autobuze TransMilenio în Bogota lucreaza pe principiul metroului.

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

 

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pistă de biciclete pe strada Juan Amarillo în Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pistă de biciclete pe strada Juan Amarillo în Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pistă de biciclete pe strada Juan Amarillo în Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
Pistă de biciclete pe strada Juan Amarillo în Bogota.

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей

Бывший мэр Боготы Энрике Пеньялоса о городе для людей
În multe orașe europene, oamenii merg cu biciclete pe tot parcursul anului.

 

 

Sursa: the-village.ru

 

ABONAȚI-VĂ
Vineri, 12 iulie 2013 10:57
Vizualizări: 5573

Citiţi de asemenea

În inima Himalayei, acolo unde vârfurile înzăpezite se întâlnesc cu cerul, membrul grupului din Moldova - Andrei Elistra...
74
În Templul Luxor, una dintre monumentele lui Ramses al II-lea, la prima vedere pare un monument obișnuit, dar adăposteșt...
83
1. Evitați să cumpărați miere din magazin! Mai bine mergeți la târgul de miere, care este destul de frecvent în fiecare ...
60
Mahatma Gandhi nu are nevoie de nicio prezentare. În India, numele său este înconjurat de aceeași venerație cu care sunt...
122