Misterul computerului antic (Partea I)

/ Vizionări: 2538

 

Misterul computerului antic 

Misterul computerului antic (Partea II)
Misterul computerului antic (Partea II)

 

În anul 1900, în apropierea insulei greceşti, Antikythera, a fost descoperit un obiect unic, care cu 100 de ani mai târziu a devenit o senzaţie. Este vorba de aşa-numitul, mecanism din Antikythera. Conform oamenilor de ştiinţă, părţile acestui dispozitiv, au fost găsite pe o navă antică naufragiată în 65 î.Hr., care după unele versiuni, se îndrepta de la Rhodos la Roma. Descoperirea uimitoare , câteva detalii cu un aspect ciudat , împreună cu amfore şi numeroase statui ,a fost plasată în Muzeul Naţional de Arheologie din Atena. Este posibil ca fragmentele dispozitivului, acoperite cu calcar, iniţial au fost luate drept o bucată de statuie. Oricum, despre artefactul unic au uitat, exact timp de o jumătate de secol ...

 

Şase lucruri pe care trebuie să le faci dacă lucrezi la computer toată ziua
Şase lucruri pe care trebuie să le faci dacă lucrezi la computer toată ziua

În 1951, savantul istoric britanic Derek de Solla Price a început să studieze artefactul. Anume el, a fost primul care a sugerat că fragmentele descoperite în partea de jos a Mării Egee sunt părţile unui dispozitiv mecanic de calcul. Tot dlui a efectuat primul studiu radiografic al fragmentelor mecanismului şi chiar a reuşit să construiască schema lui. Articolul lui Price, publicat în revista ştiinţifică americană în 1959, a stârnit un interes pentru artefactul antic. Poate din cauza că Price, pentru prima dată a îndrăznit să numească mecanismul "computerul antic".

În 1971, a fost elaborată o schemă completă a mecanismului din Antikythera, constând din 32 de roţi dinţate. Cu toate acestea, în ciuda tuturor încercărilor, instrumentul a rămas un mister pentru omenire de mai mulţi ani. Până nu s-au apucat de acest studiul savanţii moderni.

În 2002, un specialist în dispozitivele mecanice de la Muzeul de Ştiinţă din Londra, Michael Wright, a creat construcţia proprie a instrumentului antic. Wright, de asemenea,şi- a expus părerea că mecanismul ar putea simula mişcarea Lunii, Mercurului, Venus, Marte, Saturnului şi Jupiterului. Iar cu trei ani mai târziu, în 2005, a fost lansat primul proiect de cercetare greco-britanic - Antikythera Mechanism Research Projet, care a început studiul detaliat al mecanismului. Tot în acea perioadă, oamenii de ştiinţă au anunţat despre descoperirea fragmentelor noi, necunoscute anterior.

Înverzim computerul nostru: plantează “sămânţa” Granola
Înverzim computerul nostru: plantează “sămânţa” Granola

Până în 2006, oamenii de ştiinţă au reuşit să descifreze 95% din inscripţiile găsite pe fragmente unui instrument vechi (în total, aproximativ 2000 de caractere greceşti). În acelaşi timp, a fost confirmată ipoteza exprimată anterior de Michael Wright: folosind mecanismul din Antikythera, într-adevăr, a fost posibilă simularea mişcării Lunii, Soarelui, Mercurului, Venus, Jupiterului, Marte şi Saturnului. În acelaşi an, pentru prima dată, a fost prezentată o nouă reconstrucţie alcătuită din 37 de roţi dinţate de bronz,găsite pe un vas roman scufundat, din care 30 au fost păstrate într-un muzeu şi altele şapte au fost "ipotetice" ,cele care lipseau. În total, mecanismul era alcătuit din aproximativ 82 de fragmente.

Pe 30 iulie 2008 în Atena, a fost făcut public raportul final privind rezultatele cercetării Antikythera Mechanism Research Project. Astfel, cercetătorii au descoperit că:

1. Dispozitivul putea efectua adunări, scăderi şi împărţiri. Din aceasta rezultă ,că în faţa noastră este ceva de genul calculatorului vechi.

2. Mecanismul din Antikythera este în măsură să ia în consideraţie orbita eliptică de mişcare a Lunii.

3. Verso-ul mecanismului, puternic deteriorat, a fost folosit pentru a prezice eclipsele solare şi de lună.

4. Textul de pe dispozitiv reprezintă o instrucţiune de exploatare.

 

Misterul computerului antic

”Textele sunt o instrucţiune de utilizare a dispozitivului, în ea sunt enumerate părţile mecanismului” , spunea Janis Bitsakis. A devenit evident că cu ajutorul dispozitivului s-ar putea determina distanţa dintre planete.

Prezenţa instrucţiunii (dacă aceasta într-adevăr există) poate indica faptul că dispozitivul a fost iniţial fabricat la Rhodos ,de un meşter necunoscut (?) şi destinat utilizării de către persoanele care nu erau familiarizate, nici cu tehnica fabricării maşinii, nici cu principiile de bază ale funcţionării instrumentului. Doar că, producătorul şi consumatorul au fost persoane diferite.

O altă problemă cu care s-au confruntat cercetătorii ,a fost stabilirea datei exacte de creare a mecanismului. Analiza de radiocarbon ,efectuată cu câteva decenii în urmă, a datat rămăşiţele navei romane cu 65 î.Hr., însă datorită echipamentului de radiografie folosit de experţi în cadrul proiectului Antikythera Mechanism Research Projet, datarea a fost complet revizuită. S-a descoperit că"computerul antic" a fost creat în 150-100 de ani î.e.n.

Aici se pune o altă întrebare: cine este autorul unei astfel de invenţii neobişnuite? Desigur, această descoperire "favorabilă"nu ar putea să nu fie utilizată de susţinătorii teoriei contactului cu astronautii antici. Potrivit versiunii extinse, mecanismul din Antikythera este o dovadă unică a prezenţei pe Pământ a unei civilizaţii mai avansate de origine extraterestră, care din bunătate şi motive altruiste, a învăţat strămoşii noştri . Se presupune că rezultatul acestei "educaţii" a devenit computerul antic. Însă, aici vom examina doar versiunile plauzibile.

 

 

Sursa: gifakt.ru