Orașele care elimină mașinile în favoarea pietonilor (+Foto)

Orașele

Marile orașe încep să arate a orașe pentru oameni, nu pentru mașini. După o sută de ani de împărțire a spațiului public cu mașinile, locuitorii din unele mari orașe ale lumii câștigă teren. Decidenții și-au dat seama că mașinile nu înseamnă doar poluare și accidente, dar nici nu sunt o soluție optimă de transport.

De exemplu, mașinile din Londra se mișcă mai încet decât bicicletele și chiar decât căruțele trase de cai, iar șoferii din Los Angeles petrec 90 de ore pe an blocați în trafic. Un studiu britanic arată că șoferii petrec, în medie, 106 zile din viața lor căutând un loc de parcare.

Prima clădire cu bio-faţadă construită în Hamburg
Prima clădire cu bio-faţadă construită în Hamburg

Un număr tot mai mare de orașe au început să elimine mașinile din anumite zone prin amenzi, design mai bun, noi aplicații, iar în cazul orașului italian Milano, chiar plătind navetiștii să își lase mașinile acasă și să ia trenul.

Tranziția spre orașe pietonale se vede cel mai bine în orașe din Europa care au fost gândite și construite cu sute sau mii de ani înainte de a apariția mașinilor. În orașele americane construite în funcție de traficul motorizat, tranziția este mai dificilă. Din păcate, există și orașe în care trendul este de a mări spațiul pentru mașini, precum Sydney.

Madridul a interzis deja traficul cu mașini pe unele străzi, iar recent a extins zona fără mașini din centru la peste 2,5 kilometri pătrați. Riveranii au voie să intre cu mașinile, dar alți șoferi vor fi amendați cu 100 de dolari. Măsura face parte dintr-un plan mai larg de a transforma centrul orașului într-o zonă complet pietonală. 24 dintre cele mai aglomerate străzi din oraș vor fi regândite în favoarea pietonilor. Autoritățile vin și cu sancțiuni – cele mai poluatoare mașini vor plăti mai mult pentru parcare.

Orașele

Hamburg 2030, un oras fara masini
Hamburg 2030, un oras fara masini

Parisul a interzis temporar anul trecut mașinile cu numere pare de înmatriculare pentru a reduce poluarea care ajunsese la un nivel record. În unele zone, poluarea a scăzut cu 30%, iar autoritățile se gândesc la măsuri permanente de descurajare a transportului cu mașina. În centru, cei care nu locuiesc în zonă nu vor putea intra cu mașina în weekenduri, iar măsura e posibil să fie extinsă și în restul săptămânii. Până în 2020, primarul are de gând să dubleze numărul pistelor pentru biciclete din oraș, să interzică mașinile diesel și să permită pe unele străzi aglomerate doar mașini electrice și cu emisii foarte scăzute de noxe. Numărul șoferilor din Paris începe deja să scadă. În 2001, 40% dintre parizieni nu aveau mașină, acum procentul este de 60%

Orașele

Chengdu va avea un oraș-suburbie care ar putea deveni un model pentru suburbiile moderne. El este gândit în așa fel încât locuitorii să nu aibă nevoie de mașini, iar străzile sunt făcute în așa fel încât oamenii pot ajunge în 15 minute pe jos în orice loc doresc. Designul orașului aparține arhitecților Adrian Smith și Gordon Gill din Chicago și nu prevede interzicerea completă a mașinilor, dar acestea vor fi permise doar pe jumătate din spațiul drumurilor. Suburbia va fi conectată cu orașul mai mare din apropiere prin transport public. Aici vor locui aproximativ 80.000 de oameni, majoritatea dintre ei putând să ajungă pe jos în alte cartiere. Orașul-suburbie va fi gata până în 2020.

Orașele

Hamburg nu are de gând să elimine mașinile din centrul orașului, dar va fi tot mai simplu pentru locuitori să nu fie nevoiți să conducă. Autoritățile plănuiesc “o rețea verde” care va fi gata în următorii 15-20 de ani și care va conecta parcurile din oraș, astfel că va fi foarte ușor să mergi cu bicicleta sau pe jos oriunde. Rețeaua va acoperi 40% din spațiul orașului.

Orașele

Helsinki se așteaptă la un val de noi rezidenți în următorul deceniu, dar cu cât mai mulți oameni vor veni cu atât mai puține mașini vor fi permise pe străzi. Un nou plan al autorităților va transforma suburbiile dependente de mașini în zone favorabile pietonilor legate de centru prin transport public. Orașul va avea și un serviciu de mobilitate la cerere care va ajuta la eliminarea mașinilor. O nouă aplicație care se testează în prezent  permite locuitorilor să ceară o bicicletă sau mașină de închiriat sau să găsească cel mai apropiat tren sau autobuz. Autoritățile își propun ca într-un deceniu mașinile să fie inutile în oraș.

Orașele

Șoferii din Milano vor primi un voucher pentru transport public dacă sunt de acord să-și lase mașina acasă. Autoritățile își propun, astfel, să scadă nivelul de noxe din centrul sufocat de mașini. Un dispozitiv conectat la internet urmărește poziția mașinii pentru ca niciun șofer să nu trișeze și să ia mașina la serviciu. Șoferul primește un voucher acasă cu valoarea unui bilet de autobuz sau tren de câte ori mașina rămâne în garaj.

Orașele

În Copenhaga traficul era la fel de aglomerat ca în alte mari orașe din lume acum 40 de ani. Acum, jumătate din populație merge la serviciu cu bicicleta, orașul având de nouă mai mulți navetiști pe două roti decât în Portland, Oregon, orașul american cu cei mai mulți bicicliști din SUA. Copenhaga a început să introducă pasaje pietonale în 1960 în centru, iar zonele fără mașini au început să se extindă rapid în următoarele decenii. Orașul are acum peste 320 de kilometri de piste de biciclete și autostrăzi pentru bicicliști în construcție.

 

Sursa: green-report.ro

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: file_get_contents(https://viza.md/md/latest.rss/6): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden

Filename: rss-import/function.php

Line Number: 137