Principalul este de a-l învăţa pe copil să ajungă la un compromis

/ Vizionări: 3362

Principalul este de a-l învăţa pe copil să ajungă la un compromis

 

Principalul este de a-l învăţa pe copil să ajungă la un compromisPsihologul pentru copii Natalia Suvorova comentează opinia cercetătorilor de la Universitatea din Montreal privind faptul că educaţia strictă îl poate face pe copil nevrotic.

"În orice familie cu copii, părinţii creează un sistem educaţional care se bazează pe anumite principii. În unele familii părinţii cresc copiii lor în baza unui sistem de comportament corect prin intermediul mecanismului de interdicţii, amenzi şi pedepse pentru încălcarea acestor interdicţii. Uneori, acest sistem este completat de bonusuri şi recompense pentru respectarea normelor de comportament. Numărul de interdicţii poate fi destul de mare, iar controlul asupra conformării cu acestea poate fi destul de sever. Dar dacă copilul nu acceptă acţiunile educaţionale ale părinţilor, dacă el nu poate însuşi convingerile morale şi etice părinteşti, copilul le va respecta doar la vîrstă fragedă.

În adolescenţă este destul de posibilă o "revoltă". Copilul pur şi simplu fie va răspunde cu agresiunea deschisă la interdicţiile părinţilor, fie în prezenţa lor se va conforma, iar fără ei, în speranţa de a nu fi prins, îşi va face de cap.

În secolul XXI viaţa se schimbă rapid, de aceea, părerile societăţii, standardele social-etice la fel se schimbă destul de des. Copilului, care a crescut într-un sistem de interdicţii şi se teme de a le încălca, îi va fi mai greu să se adapteze la schimbări, să fie mai tolerant faţă de acele persoane, care au fost învăţate să respecte norme mai flexibile de comportament.

Părinţii care doresc să-i crească pe copiii lor ca persoane morale, cu un sistem de convingeri, care ar putea rezista ispitelor lumii moderne (comportamentul iresponsabil, consumul de alcool şi droguri, promiscuitatea), au un obiectiv dificil. Însă, acesta poate fi atins (mai multe generaţii precedente rezolvau problema în cauză), ţinînd cont de următoarele.

1. Este posibil de învăţat prin forţă, însă este imposibil de educat prin forţă. 2. Dacă nu este nimic, nu poţi lua nimic. Înainte de a cere ceva, să vă convingeţi că copilul înţelege ceea ce aveţi în vedere, că este de acord sau nu cu dvs., că ştie şi vrea sau nu să se comporte conform cerinţelor dvs. 3. Disciplina este ceea ce ajută să trăiască. Copilul trebuie lăudat atunci cînd se comportă aşa cum trebuie. Educatorii înţelepţi raportul dintre laudă şi mustrare este de 3 la 1.

Un cod de comportament trebuie să conţină regulile care mereu trebuie respectate – de exemplu, să se dezvolte pe tot parcursul vieţii, să înveţe, să fie îngrijit. Sînt şi normele aplicabile într-o perioadă oarecare (în vîrsta preşcolară, în adolescenţă). Mai există şi regulile care poate fi modificate sau anulate (de exemplu, la vîrsta de 5 ani să nu stai la calculator mai mult de 20 minute, iar la 15 ani – mai mult de o oră, etc.).

De asemenea, un efect bun împotriva ”revoltei” îl are următoarea strategie educaţională: "Aşa este interzis, iar aşa se permite şi trebuie de făcut". Pentru o interdicţie se poate propune două-trei strategii de comportament posibil. Se recomandă să vorbiţi cu copilul, să-i povestiţi despre convingerile dvs. din copilărie, despre modul în care s-au schimbat acestea, ce V-a dat respectarea standardelor morale, cînd omul trebuie să urmeze principiile sau să fie flexibil, ce înseamnă un compromis".

 

Autor: Psihologul pentru copii Natalia Suvorova

Sursa: noi.md cu link pe MEDdaily