Șamanul Suprem din Tuva

/ Vizionări: 4244

Верховный шаман Тувы

În 2002, Tuva muntoasă a fost extenuată de secetă și incendii. Pompierii nu puteau face nimic. Atunci autoritățile au apelat la șamanul Suprem din Tuva, Mongush Kenin-Lopsan, care a chemat pe cei mai puternici șamani. Au practicat ceremonii rituale de dimineață până seara. Iar, noaptea începuse o ploaie salvatoare. De atunci, la şamanul suprem vin politicieni, savanţi cunoscuţi, oameni din întreaga lume.

 

- Dl Kenin-Lopsan, prin ce în opinia dvs , se explică numărul tot mai mare al comunităţilor de şamani în Tuva și moda de vizite a pelerinilor? Este o renaştere a șamanismului? 

- Nu este nici un fel de renaştere. Şamanii întotdeauna au fost parte din perceperea lumii înconjurătoare la locuitorii din Tuva. E ca și o influență a ortodoxiei asupra marii culturii ruse. Șamanismul pentru tuvini este baza concepţiei despre lume. În general, şamanii însoțesc istoria omenirii. Amintiți-vă, că anume în peșteră, unde a fost întreținute animalele de casă și s-a născut Iisus Hristos, şi-au adus darurile Magicienii. De fapt, ei au fost șamani - preoții păgâni. Religia şamanică este prima religie a popoarelor din lume, sursa culturii spirituale a fiecărui grup etnic.

 

- Oare nu este o renaștere? La urma urmei, în aceeași Tuva, în fiecare sat au apărut mai mulţi șamani concurenţi, iar ziarele sunt pline de anunțuri: "Şamanul din neam ..."

- Şamanul după natură sa este un singuratic. El nu are nevoie de partide, asociații de interes obştesc. Și faptul că șamanii au început să se unească în comunităţi ... a apărut nu din cauza unei vieţi bune. Încă s-a păstrat în memoria poporului amintirea perioadei staliniste, când aproape toţi șamanii au fost represaţi. Până în 1932 în Republică au fost 725 de şamani. În perioada anilor 30-70 niciunul dintre ei nu a avut curajul să recunoască că profesează culte religioase. Frica de represalii şi persecutări îi impune pe şamani să se ţină împreună.

Dar, există şi un alt motiv. În urma singurătăţii și chiar izolării conştiincioase a şamanilor în religia lor au apărut mai multe curente. Sunt atât de mult că există șamani impostori, iar acum şi şamani comerciali, care aidoma ghicitoarelor, magicienilor şi altor escroci nu au nimic comun cu cultura antică a șamanismului. Pentru a ne distanţa de ei și apar comunităţi de șamani, însă șamanii cu adevărat puternici printre ei sunt puţini. Am calculat circa 300 de persoane. Şi încă 500 de asistenți, care pot deveni șamani.

Mongush Brahovich Kenin-Lopsan are 84 de ani, Înaltul șaman din Tuva este absolvent al Facultăţii orientale a Universităţii de stat din Leningrad, doctor în științe istorice, etnograf celebru, poet, scriitor și autor mai multor monografii despre șamanism. În 1993, prin decretul Preşedintelui Boris Elţin, dlui est decorat cu Ordinul Prieteniei Popoarelor. În noiembrie 2004, președintele Putin, a semnat un decret privind decernarea lui Mongush Kenin-Lopsan a ordinului "Pentru serviciile aduse Patriei” de gradul II. Câștigător al titlului internaţional onorific "Comoara vie a șamanismului" acordat de Ghilda universităților din SUA și America Latină.

 

- Ce înseamnă să devii un şaman? Doar conform tradiției, acest dar este moștenit prin ereditate și nu poate fi însuşit.

- Nu poate fi însuşit, dar poate fi desluşit și dezvoltat. Oamenii deseori nu-şi cunosc opțiunile lor. Şi atunci asistenţii mei îi ajută pe elevii șamanilor să înțeleagă de ce sunt buni sau fac să plece tot felul de escroci.

 

- Deseori aţi făcut acest lucru?

- Se întâmplă. În principiu, suntem deschişi pentru toată lumea. Avem mulți elevi din Tuva și restul Siberiei, Moscova, Sankt-Petersburg, sunt germani, britanici, americani, francezi. Tuturor care trec un curs de instruire, noi le înmânăm certificate de absolvire a Centrului Științific pentru Studierea Şamanismului din Tuva, dar acest lucru nu înseamnă statutul de șaman. Omul ar trebui să simtă de la sine și să învețe să intre într-o stare de comunicare cu spiritele. Putem doar constata, poate sau nu poate candidatul să intre în această stare. Nu vreau să rănesc pe nimeni, dar un fals se vede deodată. Noi le mulțumim acestor oameni pentru studii, dar nu le eliberăm certificate. Deși, ne propun şi bani în schimbul diplomei şi se camuflează cu numele lui Kenin-Lopsan, ne arată poze cu mine. Dar, acestea sunt fleacuri în comparație cu faptul că au apărut impostori. Ei folosesc condiţia că omul ar trebui să se simtă în sine un șaman. Şi se declară cei care nu sunt prin definiție. Lucrurile au mers atât de departe încât în satele din Buriaţia, Primorie și la noi în Tuva, aceşti pseudo-șamani consumă alcool şi-l folosesc în ceremonii. Nu a devenit un fenomen de masă, dar se întâmplă ceva teribil: la nivelul de conştiinţă banală a păstorilor, țăranilor și locuitorilor urbani, se formează o idee vicioasă, teribilă că alcoolismul poate fi tratat cu alcool. De fapt, escrocii câștigă bani pe seama unui viciu uman, cauzând rău oamenilor.

 

- Nu vi se pare că ingeniozitatea acestor "oameni de afaceri" este direct legată de faptul că șamani, de asemenea, iau bani pentru serviciile lor? Şi aceste prețuri sunt în creștere.

- Şamanii sunt umaniști. Și nu câștigă, ci deservesc poporul. Noi nu stabilim prețurile, doar acceptăm donaţii pentru munca noastră, fără a stabili sume concrete. În taiga șamanii ajută oamenilor fără nici un profit. Acolo sunt preţuite alte valori: pâinea, adăpostul, respectul. Deşi nu văd nimic ruşinos în recompensa financiară. Atunci când vă duceţi la spital, nu vă indignaţi pentru faptul că medicul trebuie să fie plătit pentru munca lui? Atunci de ce serviciul acordat de şaman - vindecător, muzician, poet, extra-sens, ca şi orice alt serviciu, ar trebui să fie remunerat? Un alt lucru este că un șaman adevărat niciodată nu va determina o sumă concretă. El se va mulţumi cu ceea ce i se dă. În cel mai rău caz va spune: cât nu vă supără. El niciodată nu va da un anunț în ziar, nu va făgădui marea cu sarea, nu va prezice viitorul sau nu va ghici. Asta e problema, când impostorii stabilesc prețurile ridicate pentru servicii şi "miracole" non-existente. Nu trebuie să le credeţi.

 

- Probabil nu este ușor să distingeţi un șaman adevărat de un impostor, chiar dacă şi tuvinii cad în mrejele lor.

- Mai bine decât alţii la această întrebare a răspuns un orientalist german Otto Mönch-Helfen. În 1929 atunci când am fost un băiat cu picioarele desculţe, el a vizitat ţinutul meu natal, Hondergei și a contactat cu mulţi şamani. Peste ani am citit în opera lui o idee corectă: "Nici un șaman în timpul practicării iniţieri nu încearcă să repete acțiunile altui şaman". Aţi înțeles? Omului suferind este destinat să se întâlnească cu cei cu care el este pregătit să se întâlnească. Dacă el are de gând să cumpere o tamburină pentru o colecție privată - este o întâlnire; dacă vrea să se trateze, este o altă întâlnire; să caşte gura la ceremonie - a treia; să învețe să fie un șaman - a patra; să afle ceva - a cincea, etc. Și tot așa mai departe până la infinit. Unicul lucru pot să spun, că putem să nu sesizăm eternitatea.

 

- Cu alte cuvinte – să venim în zădar?

- Da. Deși, după experiența mea, deseori vin oamenii care și-au pierdut rădăcinile lor și le caută. Ei vor într-o societate industrială, depersonalizată prin globalizarea, să fie şamani pentru ei înșine. Se vede că au citit cărțile lui Carlos Castaneda sau Michel Harner, care i-au convins că sunt predispuşi pentru șamanism. Într-adevăr, unele popoare din Regiunea Nordică, o parte din indienii americani au o credinţă că în fiecare om trăiește un șaman, adică este destul de simplu de a deveni șaman, iar compatrioţii singuri vor înţelege cine dintre şamanii practici sunt puternici și cine sunt slabi. Dar, în mintea oamenilor există sistemul lor de coordonate, codul conform căruia au citit informațiile primite de mai sus. Noi nu avem acces la acest cifru, deoarece este o cultură diferită, un alt mod de gândire, de viață. Prin urmare, de multe ori pelerinii însuşesc doar partea exterioară a riturilor şi nu sunt capabili să înveţe din înțelepciunea veche. Anume din cauza incapacității sau refuzului de a abandona stereotipurile civilizației care blochează accesul la valorile prioritare ale omenirii.

 

- Dar adepţii şamanismului, aceleiaşi tuvini sau indieni latinoamericani, profesează nu numai înțelepciunea păgână a șamanilor, dar de asemenea, budismul, catolicismul. Abandonând aceste religii, ei de asemenea se îndepărtează de adevăr?

- Tuvinii au o tradiţie onorată de timp. Dacă omul se simte rău, el merge într-o călătorie lungă sau rămâne în faţa unei alegeri dificile în viaţă, el se duce la lama sau la şaman, sau la Biserica Ortodoxă. Acesta este darul dat de sus: o persoană fără cunoștințe sau fără acces la ele simte intuitiv că există un singur Dumnezeu și că toate religiile provin din aceeași rădăcină.

 

- Și ce atitudine aveţi în legătură cu vizitele politicienilor cunoscuţi sau personalităților, la corpul nepieritor al lui Dalai Hambo-lama Dashi Dorzho Itigelov din Buriaţia ? Acesta a fost vizitat de ministrul de Interne, Raşid Nurgaliev, președintele Unified Energy Systems of Russia (UES)*, Anatolie Ciubais, guvernatorul din Sankt-Petersburg Valentina Matvienko. La şamani a fost și Mihail Gorbaciov ...

- În locul unde vă aflaţi acum eu l-am primit pe Iurie Lujkov, Boris Elțîn ... Aici au fost mulți oameni vrednici. Ei, ca orice altă persoană care se perfecţionează, au nevoie de sprijin. Și în perspicacitatea pe care ei o caută în sine sau la şamani, nu văd nimic neobișnuit. Acest lucru se întâmplă în viața fiecăruia. Omul aflându-se în faţa unei răscruci, alege calea de dominație asupra altora sau de călăuză. De fapt, şamanul este o călăuză , dacă doriți, un mediator pentru a comunica cu puterile de mai sus. Dar, prețul unui astfel de dar la fiecare este propriu. Mulți vin la el prin vătămări corporale grave, maladii, tulburări în viața personală, chiar şi experienţa morţii apropiate, atunci când te uiţi în ochii ei. Şi cei care vin în contact cu șamanismul - fie politicieni, staruri sau oamenii simpli - înțeleg că pornind pe acest drum, ei vor trebui să facă o alegere. Și să plătească pentru ea.

 

- Ce prevalează în fluxul tot mai mare de pelerini în Tuva: moda pentru vindecători sau dorința de a cunoaște lucruri necunoscute?

- Factorii numiţi sunt doar nişte puncte de plecare. Venind aici, un tânăr sau un auto-ştiutor înverşunat, o persoană care a văzut multe şi consideră că a dobândit o oricare înțelepciune, încep să înțeleagă câte ceva şi să revizuiască conceptele tradiționale. Eu explic fenomenul privind interesul în creștere pentru șamanism, în general și cel din Tuva, în special, prin faptul că a sosit timpul să adunăm izvoarele diferitelor religii într-un râu mare. Avem această şansă. Iar, faptul că vin la noi: Tuva, este patria șamanismului care s-a păstrat aici într-o formă originală. În mare parte datorită izolației naturale: munţilor, lipsei de drumuri. De exemplu, la noi până în prezent nu merg trenuri. Deși în 1993 în Republică a fost creat un centru ştiinţific pentru studierea şamanismului din Tuva, care este recunoscut pe plan internațional, chiar și experții notorii din Europa şi SUA sunt nevoiţi să vină aici „cu diligenţă”. Nu-i vorba că nu există drumuri drepte ca să ajungi la o înțelepciune. Venind aici chiar şi corifeii pot pleca fără nimic. Aceasta depinde de faptul, cine și pentru ce vine la noi.

 

*Principala companie producătoare de energie electrică din Rusia, înființată în anul 1992 – trad.

 

 

Sursa: shamanstvo.ru

 

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: file_get_contents(https://viza.md/md/latest.rss/6): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden

Filename: rss-import/function.php

Line Number: 137