600 de kilometri pe acumulator electric!
Cel mai lung parcurs fără reîncărcare, efectuat de o maşină convenţională pe un drum suburban, a servit publicitate pentru un producător începător de baterii. O companie puţin cunoscută susţine că produsul său are o capacitate specifică înaltă, o excelentă putere, un randament perfect şi un cost potenţial redus. Greu de crezut. Însă autorii inovaţiei vorbesc despre producţia de masă în curînd.
Două companii germane: Lekker Energie şi expert în baterii - DBM Energy- au surprins lumea. Ele au construit o maşină electrică Lekker Mobil («lekkermobil"), pe baza unui hatchback Audi A2, demult scos din producţie şi din vînzare.
În noaptea de 25 pe 26 octombrie acest dispozitiv a ajuns din Munchen la Berlin, cheltuind la o distanţă de 605 km mai puţin de şapte ore.
Alegerea modelului de conversie în electrocar a fost clară: A2 cîntăreşte mai puţin de o tonă (în mare parte datorită caroseriei din aluminiu) şi are, de asemenea, o aerodinamică bună, acestea sunt condiţii prealabile pentru consumul redus de energie (foto de pe site green.autoblog.com).
La Poarta Brandenburg un echipaj galben-violet a fost aşteptat de presă. Ieşit din maşina A2, directorul executiv al DBM Energy, Mirko Hannemann a glumit: "Dacă cineva din ziarişti doreşte să încarce iPhone-ul, la noi a rămas un pic de energie electrică". Germanii susţin că după parcurs în baterie au rămas 18% din stocul iniţial al energiei.
Pentru comparaţie ne vom aminti că în luna mai a acestui an maşina Daihatsu Mira, refăcută în electrocar de clubul japonez de vehicule electrice (JEVC), a călătorit pe o singură încărcare 1003.184 kilometri. Dar acel record a fost pus pe pista închisă, la o viteză medie de 40 de kilometri pe oră. Iar "lekkermobil" a mers pe drum cu o viteză de 88 kilometri pe oră.
Hannemann de 27 de ani este un fizician, absolvent al Universităţii Tehnice din Ilmenau (TU Ilmenau) (foto: green.autoblog.com, AFP).
Cît priveşte parcursul pe o autostradă obişnuită, apoi aceeaşi Mira în anul trecut a arătat 555.6 km la o singura încărcare. Deci germanii într-adevăr au cucerit noi culmi.
Totodată, este important că la japonezi acumulatorul a deţinut o cotă semnificativă de spaţiul utilizabil într-o maşină convertită, iar DBM a reuşit să evite perturbarea interiorului maşinii sau a portbagajului.
Pe 29 ianuarie 2010 Hannemann şi compania lui au primit un premiu special pentru inovaţie în cadrul premiului anual "Maşina inteligentă" (Auto der Vernunft). Juriul a apreciat înalt bateria de tip rar, care deschide noi posibilităţi pentru transport. La ceremonie, Mirko a declarat că se aştepta să treacă cu maşina electrică de la Munchen la Berlin la o singură încărcare, şi acum a realizat planul său (foto Guter Rat).
Celulele de energie de la DBM Energy se referă la baterii litiu-metal-polimer (LMP). Acesta este un tip de surse chimice de curent electric promiţătoare apărute în anii 1990. Atunci tehnologia a fost dezvoltată de mai multe companii.
Acum, experimentele continuă şi există producători individuali de LMP, însă gama de aplicaţii a astfel de celule este încă foarte mică. Şi pentru transporturi este o curiozitate fără precedent.
Capacitatea bateriei instalate pe A2 este egală cu 115 kilowatt-ore. 94.3 kWh de energie electrică cheltuite pentru 605 kilometri înseamnă consumul mediu de 156 de watt-ore pe kilometru. Nu este rău, avînd în vedere că, în acea noapte rece Mirko a inclus în cabină sistemul de încălzire (fotografii de pe site-uri green.autoblog.com, evworld.com).
Diferenţa esenţială a LMP de baterii litiu-ion: primele utilizează litiu metalic, în timp că la cele din urmă acest element există, fie în formă de oxid (sau fosfat), fie în formă de ioni în interiorul materialului de carbon. În plus, LMP foloseşte electrolit solid.
Pentru a îmbunătăţi LMP se lucrează nu numai în Europa. Experimentele cu aceste celule realizează în Statele Unite ale Americii consorţiul bateriilor avansate USABC, cu ajutorul unui număr de organizaţii din SUA şi Canada. Pe figura de sus - proiectul lor. Mai jos - compania americană Infinite Power Solutions produce baterii foarte mici LMP-THINERGY MEC, concepute pentru a fi încorporate în microcipuri, senzori, carduri inteligente şi aşa mai departe. Dreptunghiuri MEC cu laturile de la 1 la 5 centimetri au o grosime de doar 0.17 milimetri şi cîntăresc mai puţin de un gram. În funcţie de compoziţia electrozilor şi electroliţilor ele sunt oarecum diferite de omologii americani, dar, în general, au o structură foarte similară (ilustraţii de pe site-uri p2pays.org, ipsbatteries.com).
Oamenii de ştiinţă şi inginerii aproape că au abandonat acest subiect LMP, deoarece nu au reuşit să rezolve unele probleme. Bateria a lucrat în mod normal, numai la 60 de grade Celsius, acest lucru a necesitat un sistem complex de control al temperaturii. Şi problema de siguranţă a fost gravă.
Nu mai puţin trist a arătat aspectul privind durata funcţionării bateriei LMP: la început au fost 100-200 de cicluri de încărcare-descărcare. Iar vehicule electrice necesită baterii cu o rezistenţă de cel puţin 1000 de cicluri.
DBM Energy, fondată în 2009, s-a angajat să depăşească toate aceste dificultăţi. Şi în prezent, potrivit asigurărilor lui Hannemann, LMP sunt potrivite pentru utilizare în vehiculele electrice.
Pentru a depăşi Japonia şi Coreea în domeniul de electrificare în masă a transportului rutier, în special, pentru a îmbunătăţi tehnologia bateriei şi a dezvolta o reţea de staţii de încărcare, guvernul german a oferit mai multor companii germane 700 de milioane de dolari. Iar pentru proiectul lui Hannemann cu un A2, autorităţile de la Berlin, în care se bazează DBM Energy, au alocat 380.000 de dolari (foto de pe site-ul evworld.com).
Germanii au numit propria tehnologie LMP Kolibri AlphaPolymer. Dar despre subtilităţile ei compania deocamdată tace. Dezvoltatorii spun doar că arderea spontană a bateriei este imposibilă chiar şi în accidente, şi că bateria Kolibri este complet funcţională la temperaturi cuprinse: -40 - +100 de grade Celsius.
Se ştie că în LMP se foloseşte mai puţin litiu, decît în bateriile tradiţionale litiu-ion, că în noutate lipseşte cobaltul scump, că celulele Kolibri sunt mai uşoare şi mai puternice, decît bateriile cu litiu de azi şi au, de asemenea, o eficienţă de 97%.
Şi o altă surpriză plăcută: în prezenţa unei prize puternice cu o tensiune şi un curent electric corespunzător bateriile Kolibri AlphaPolymer pot fi încărcate în şase minute. După acest parametru LMP german poate concura cu SCiB japonez de cinci, care este doar în aşteptare la vehiculele electrice.
Înainte de a construi o maşină electrică-record, germanii au încercat noua baterie pe camionul cu furcă în cadrul companiei Papstar în. Aparatul a arătat că este capabil să lucreze cîte 28 de ore fără încărcare (foto DBM Energy).
Mirko nu a putut spune cît de mult va costa bateria de serie. Aceasta depinde de scara productivă. Teoretic, costul LMP poate fi de două ori mai mic, decît pentru actualele baterii litiu-ion.
Mirko i s-a oferit să încerce bateria nouă la un scaun electric cu rotile, dar el crede că acest proiect este prea modest, la un consum redus de energie toate avantajele de Kolibri, pur şi simplu, nu se vor deschise. Inovatorul german speră la o atenţie din partea producătorilor auto.
La întrebarea: cînd compania va putea să înceapă producţia pe scară largă a baterii noi, Hannemann, a declarat optimist:”Chiar acum”.
Sursa: ekopower.ru