«A înverzi» de la conştiinţă
"A înverzi" de la conştiinţă
După producătorii auto în lupta pentru o evacuare curată intră activ adepţii conducerii ecologice
Trei echipaje pe maşini de marcă Volvo V50 au parcurs un traseu de 1535 km de la Zurich până la Göteborg, cu respectarea normelor de conducere ecologică. Câştigătorii au devenit Claudia Fortes şi Christoph Saur, care au reuşit să treacă tot drumul cu 47 de litri de motorină, deci, în medie, ei au cheltuit 3.1 litri la o sută de km. Foto: Volvo Car Corporation
Cinci ani mai târziu, în 2015, ţările UE vor impune limitarea emisiilor de dioxid de carbon pentru autoturisme: această cifră nu trebuie să depăşească 130 gr/ km (circa 5,4-5,5 litri de benzină sau 4,85-4,95 litri de motorină la 100 de km). Conform raportului companiei de cercetare JATO, publicat în luna martie a acestui an, un număr de producători mari s-a apropiat de acest standard încă în 2009. Astfel, pentru modelele Fiat, Toyota şi Peugeot aceste cifre au ajuns, în medie, la 127-133 gr / km. După 2015, primul vehicul, care nu se va îscrie în standardele menţionate, va costa scump: producătorii inconştienţi vor trebui să plătească o amendă, iar cumpărătorii vor suporta taxe suplimentare.
Chiar şi acum, europenii, care deţin automobile cu emisii ridicate, au de suferit unele inconvenienţe - de exemplu, ei nu au dreptul să intre în centrele oraşelor mari. În Statele Unite se iau măsuri similare: în 2016 se planifică reducerea consumului mediu de carburanţi de autoturisme noi şi camionete la 35,5 mile pe galon de combustibil (de exemplu, 6.63 l/100 km). Pentru motorul pe benzină sunt aproximativ 156 grame de dioxid de carbon pe kilometru.
Ce este încurajator, tendinţa nu se limitează cu iniţiativa "de sus", conducătorii înşişi (cine dint-un acces de conştiinţă socială, cine din considerente de economie totală) deja iau parte la o conducere ecologică. În Rusia astfel de conducere încă este o noutate, dar în ţările europene a devenit un trend - peste tot se deschid cursuri de conducere ecologică, producătorii autoturismelor dezvoltă şi promovează programele cele mai efective pentru modelele lor, organizează raliuri; în Internet, pe anumite site-uri şi forumuri, conducătorii auto discută despre eficacitatea unor sau altor metode şi se laudă cu rezultate - de exemplu, oare nu poate excita o admiraţie sau invidie conducătorul, care a reuşit să scoată la capăt autoraliu Moscova - Sankt-Petersburg - Moscova cu un singur rezervor de benzină? Şi nu cu un “ecomobil”, ci cu o obişnuită Volvo S60, cu o sută şaptezeci de cai putere sub capotă.
Pentru a conduce cu pagube minime pentru mediul înconjurător, este important să se ia în considerare fiecare detaliu, de exemllu, mai bine, dacă presiunea în pneuri va fi mai mare, decât cea recomandată.
Foto (Creative Commons license): Wayne Truong
Poruncile ecologice
Sub conducerea ecologică se înţelege respectarea anumitor reguli stabilite, care ajută la atingerea celui mai scăzut nivel al consumului de combustibil şi a emisiilor nocive în atmosferă. În diverse surse, modul de exprimare a acestor norme este diferit, dar esenţa rămâne aceeaşi. De exemplu, recomandările privind conducerea ecologică, întocmite în 2009 pentru Ziua fără maşină de către sucursala Fondului Mondial de Natura Sălbatică din Arhanghelsk:
- Planificând itinerarul, alegeti traseul cel mai puţin încărcat.
- Creşterea treptată a vitezei: transferul optim este o schimbare pentru a atinge 2000 de rotaţii pentru motoarele diesel şi 2500 de rotaţii pentru benzină.
- Mişcarea la o viteză constantă cu rotaţii minim posibile a motorului.
- Opriţi motorul la staţii şi în ambuteiaje rutiere.
- Monitorizaţi, în mod regulat, presiunea în pneuri: chiar şi în condiţiile urbane pneurile, care au o presiune sub normă de 25%, creşte rezistenţa auto la start cu 10%.
- Utilizaţi întotdeauna cu grijă sistemul de control al climei în maşină: nu-l utilizaţi deloc, dacă temperatura ambiantă este adecvată, nu deschideţi ferestrele în cazul în care sistemul de aer condiţionat este pornit.
- Frânaţi lin – acest lucru permite să păstraţi avantajele de mişcare inerţială a maşinii, să consumaţi o sumă minimă de combustibil.
- Încercaţi să transportaţi în maşină câteva persoane.
- Străduiţi-vă să vă deplasaţi, în acelaşi rând - "săriri" dintr-un rând în altul şi reconstituiri permanente ajută la creşterea consumului de combustibil.
Printre recomandări sunt găsite, de exemplu, şi astfel precum: să păstraţi maşina într-o stare bună, nu purtaţi greutăţi în plus, mai mult mergeţi de-a rostogolul, frânaţi şi acceleraţi, în avans prognozând situaţia de pe drum, nu efectuaţi presiuni pe gaz, dacă înainte se aprinde un semnal de culoare roşie.
Stilul preferat al conducătorilor auto - cu apăsarea pedalei de acceleraţie "în podea" şi o frânare bruscă - nu este deloc prietenos mediului înconjurător. Când pedala de acceleraţie merge “în podea”, în mod semnificativ, se sporesc pierderile mecanice ale motorului, consumul de carburanţi în raport cu cel optim poate creşte de două ori. Consumul de carburanţi este afectat de mişcarea lină a traiectoriei. Roţile întoarse asigură o rezistenţă suplimentară: în cazul în care aceasta nu se compensează cu "gaz", viteza scade. De aceea, atunci când frânele nu funcţionează, viteza scade prin "clătinare" dintr-o parte în alta – când situaţia rutieră permite, întoarceţi volanul rapid dintr-o direcţie în alta şi frânaţi cu anvelopele.
Există o serie de defecţiuni tehnice, care măresc semnificativ apetitul auto: carburatorul murdar, filtru de aer asuprit, pulverizatorii din sistemul de injecţie care lucrează rău, bujiile, neînlocuite la timp ... După cum se dovedeşte, mulţi conducători auto subestimează influenţa aerodinamicii asupra consumului de combustibil. Între timp, chiar şi lucrurile mici, aparent nesemnificative - cum ar fi aripile largi, swatter( paletă de muşte- trad.) pe capotă, spoilerul, instalat primitiv, antena lungă, o oglindă suplimentară de retrovizoare - pot mări, în mod semnificativ, rezistenţa aerodinamică. Chiar şi un portbagaj gol, şi el poate "mânca" un litru suplimentar de combustibil la fiecare 100 de kilometri.