ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Amsterdam, orașul în care mașinile nu sunt îndrăgite

Capitala economica a Olandei este unul dintre rarele orase ale Europei care a interzis circulatia masinilor in centrul sau. Zona poate fi parcursa cu bicicleta, tramvaiul sau cu motorete-taxi electrice. Oricum, amenzile si taxele de parcare ii determina pe soferi sa renunte la autoturismele personale.

In centrul istoric al Amsterdamului, strazile de-a lungul canalului sunt cvasi pietonale. Din cand in cand mai trece o masina, lucru neobisnuit pentru o capitala economica europeana. De altfel, nici in zona periferica nu este traversata de foarte multe autovehicule: in jur de 200.000 pe zi. Iar asta in conditiile in care Amsterdam numara aproape 1 milion de locuitori. Iata de ce, nici ambuteiajele nu sunt frecvente, cu exceptia zilelor de sarbatoare, cand toti se indreapta spre plaja. In schimb, se circula incet, mai ales in orele de varf.

De cativa ani, Amsterdam a refuzat sa fie desfigurat si poluat de automobil. Gestionata, prin traditie, de partidul laburist si de aliatii lui ecologisti, municipalitatea a reusit, in anii 1990, o reducere a traficului rutier de 25%, in timp ce, in restul tarii, a crescut cu 60% . O situatia atipica, explicata, in parte, de dragostea Amsterdamului pentru biciclete. Din cei 750.000 de locuitori ai zonele marginase ale orasului care vin zilnic spre centrul lui, 490.000 sunt ciclisti (inclusiv copiii si pensionarii). O crestere de 44% in 20 de ani. 38% din deplasarile lor cotidiene ei le efectueaza pedaland, indiferent de anotimp, spre disperarea soferilor, care trebuie sa tina cont de prezenta lor la orice intersectie.

Parcarile pentru biciclete, uriase, unele numarand chiar 10.000 de locuri sunt situate langa marile gari feroviare ale capitalei economice (Centraal Station, Amstel si Station Zuid), pentru cei care locuiesc in alte orase, dar lucreaza la Amsterdam. „Orasele sunt foarte bine legate intre ele prin sistemul de transport in comun, explica un fost consolier municipal, Laurent Chambon. Vii cu trenul, te urci pe bicleta sau in tramvai. Multi isi aduc bicicletele utramoderne de acasa”, povesteste el.

Sa mergi cu masina la Amsterdam este un lux. Printre altele, taxele de parcare sunt intre 2 si 4 euro pe ora, iar amenzile incep sa curga imediat ce timpul achitat a expirat. Fireste ca oricui ii piere cheful sa se aseze la volan. Merita mentionat ca, incepand din 2008, un amplu program aplicat la Amsterdam prevede reducerea cu 40% a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in 2025, comparativ cu nivelul lor din 1990. In oras este interzisa intrarea masinilor cu motor diesel, precum si camioanele de peste 3,5 tone, daca nu au motor nou (conform normleor Euro 2) si filtru special. Se cauta, in acelasi timp, solutii pentru aprovizionarea orasului, asigurata, in prezent, de aproape 5.000 de camioane care intra zilnic in oras. Se preconizeaza, printre altele, folosirea unor tramvaie special concepute.

Sursa: ordineazilei.ro

ABONAȚI-VĂ
Joi, 10 decembrie 2015 13:00
Vizualizări: 2421

Citiţi de asemenea

Timelapseul de 300 de zile al creșterii pinului ...
110
Articolul excelent al medicului psihiatru Viaceslav Gusev:Alcoolul - băutura lăsăciilorCând un prieten de afaceri îmi pr...
75
Poți să încerci această tinctură în caz de amigdalită și să o bei și în scopuri preventive...Pentru a pregăti tinctura...
135
Usturoiul este folosit pentru multe afecțiuni legate de inimă și sistemul circulator. Aceste afecțiuni includ tensiune...
96