Atracţiile Parisului cu bicicleta
Atracţiile Parisului cu bicicleta
Atracţiile Parisului cu bicicleta. "Oraşul este mai frumos cu bicicleta" - aceasta este o traducere rusă a sloganului publicitar pe site-ul oficial al programului Velib.
Trezindu-se în fiecare dimineaţă şi pregătindu-se pentru serviciu, parizienii au mai multe opţiuni pentru a ajunge la locul de muncă. Puteţi merge pe jos până la cea mai apropiată staţiune de transport public, care poate fi nu foarte aproape de casă, şi acolo să luaţi metroul sau autobuzul. Ori puteţi merge până la una din parcările de biciclete Velib. În al doilea caz, puteţi apuca de la o brutărie din apropiere o baghetă pentru masa de prânz - şi voila! Nici un fel de transport supraaglomerat, nici un fel de "blocaje" de trafic şi, în plus, exerciţii de dimineaţă, pe care uneori este atât de greu să introduceţi în programul de dimineaţă.
Velib este un sistem de închiriere al bicicletelor publice, care a schimbat aspectul şi funcţionarea Parisului de la introducerea sa în 2007. Reţeaua sa este extinsă pe 1450 de parcări şi 20 600 de biciclete şi este cea mai răspândită din astfel de sisteme. Cuvântul „Velib” este prescurtarea expresiei franceze Vélo Libre (bicicleta gratuită) sau Vélo liberté (libertatea cu o bicicletă). Velib, de asemenea, se foloseşte acum ca un verb în expresii de zi cu zi, înlocuind astfel de cuvinte cum ar fi "a merge", "a ajunge", etc.
Deşi Parisul este un oraş relativ mic cu o reţea extinsă de linii de metro şi de autobuz, oraşul totuna se sufocă de smogul de trafic, în special, în orele de vârf. Cu toate acestea, apariţia programului Velib a schimbat considerabil oraşul, datorită răspândirii mijloacelor de transport ecologice, precum şi a investiţiilor semnificative în căi de biciclete şi în infrastructură, în general.
„Atracţiile Parisului cu bicicletaVelib” foloseşte un sistem de auto-serviciu, care este accesibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Numeroasele parcări (la fiecare 300 de metri în oraş) oferă o posibilitate de a obţine sau a lăsa bicicleta. In timpul nopţii, compania distribuie biciclete, în funcţie de locaţiile în care acestea sunt în mare nevoie, precum şi efectuează lucrări de reparaţii.
Pentru a utiliza serviciile Velib, trebuie să cumpăraţi un abonament pe zi (1 euro), pe săptămână (5 euro) sau anual (29 euro). În cazul în care bicicleta nu este returnată la parcare din contul bancar sunt debitate 150 Euro. Ca parte a abonamentului – utilizarea gratuită a bicicletei în timpul primelor 30 de minute, timpul ulterior este evaluat de la 1 până la 4 euro. În timpul validării abonamentului numărul călătoriilor nu este restricţionat.
Introducerea programului „Velib” nu a fost fără probleme: deseori au fost văzute biciclete abandonate. Potrivit calculelor, aproximativ 3000 de biciclete au fost furate în primul an de funcţionare a sistemului şi până în prezent au fost pierdute, furate sau distruse, în mod intenţionat, mai mult de jumătate de biciclete. Unele biciclete au fost găsite chiar şi în râul Sena, din care motiv municipalitatea a trebuit să compenseze pierderile ecologice.
Dar, în ciuda acestor probleme, programul Velib face parte dintr-o iniţiativă amplă şi importantă, numită Espaces Civilisés (spaţiul civilizat), care are ca scop îmbunătăţirea zonelor pietonale, cum ar fi trotuare, crearea zonelor verzi şi, în acelaşi timp, reducerea spaţiului pentru transport pe bulevarde mari. Acest lucru este în concordanţă cu aspectul oraşului, văzut de primarul său, Bertrand Delanoe, care crede că oraşul ar trebui să fie preocupat de calitatea vieţii locuitorilor săi, este creativ, dinamic şi gata să ofere călătorului o gamă largă de mijloace de transport. În special, programul Velib a fost creat pentru a oferi o nouă abordare a mobilităţii urbane.
Rezultatele programului sunt de faţă. Programul Velib a schimbat aspectul oraşului, a dispărut treptat frica că bicicletele vor interfera transportul şi spaţiul rutier, precum şi vor lipsi locuri de parcare. În ultimii doi ani, bicicliştii sunt bine poziţionaţi în viaţa şi a parizienilor, şi a turiştilor.
Experienţa Velib demonstrează cum introducerea bicicletelor în sistemul de transport urban a schimbat nu doar infrastructura, dar, de asemenea, a devenit un exemplu a unei modalităţi alternative şi ecologice a vieţii urbane. Acest sistem este un exemplu excelent pentru alte oraşe. Şi principiul general este destul de corect: sistemul public de închiriere a bicicletelor menţine o atitudine prietenoasă faţă de acest mijloc de transport, oferă o alternativă ecologică pentru utilizarea frecventă a vehiculelor şi poate schimba, în mod semnificativ, imaginea oraşului şi percepţia lui de către populaţia locală şi turiştii.
Desigur, dat fiind faptul că Parisul este un oraş al modei şi a glamurului, aici nu veţi găsi căşti sau veste fluorescente. În schimb, puteţi vedea o fată cu tocuri înalte, care răsuceşte neîndemânatic pedalele, şi un câine pufos mic care o urmăreşte.
Sursa: facepla.net cu link pe Ecohearth