Bicicleta medievală de la Chateau Gaillard

/ Vizionări: 10760
Tag-uri: ,

Bicicleta medievală de la Chateau Gaillard

Castelul Chateau-Gaillard unde a fost găsită bicicleta medievală

Bicicleta  în stilul lui Batman (+ Video)
Bicicleta în stilul lui Batman (+ Video)

În 1852 ruinele castelului au fost recunoscute drept monument istoric din Franţa. Multiple săpături arheologice au fost efectuate în această localitate, începând cu 1885 şi până 2000. În 2008, savanţii de la Universitatea din Bristol, în frunte cu profesorul John Williams, doctor în arheologie, au reuşit să ajungă la o înţelegere cu Guvernul Franţei pentru a relua săpături şi, după cum se vede, nu în zadar. Înmormântarea găsită s-a dovedit a fi unică şi a atras atenţia specialiştilor din diferite ţări: arheologi, istorici şi, chiar ingineri.... Mare a fost uimirea arheologilor, atunci când au reuşit să curăţe cu atenţie fragmentele extrase de la straturi seculare ale solului şi să ia în consideraţie detaliile. Fără îndoială, au fost detaliile unei biciclete de cavaler, care au zăcut în pământ de aproape nouă secole! "Este, desigur, o descoperire foarte neobişnuită, - spune conducătorul expediţiei, profesorul la Universitatea din Bristol, John Williams - Ciclism, în secolul XII, este greu de crezut, dar pe parcursul săpăturilor, nu a apărut nici o îndoială în autenticitatea înmormântării.

Bicicleta medievală de la Chateau Gaillard

Buna conservare a fragmentelor de metal, în curând, ar putea fi explicată. Analiza spectrală a probelor a arătat prezenţa resturilor de ceară de lumânare. Se pare că, înainte de înmormântare suprafaţa bicicletei vechi a fost tratată cu ceară topită, care a împiedicat procesul de coroziune a metalului. Apropo, despre metal. Încă în epoca Hallstatt, în Europa au apărut primele competenţe de prelucrare plastică a fierului, tentative rare de fabricare a lamelor de oţel prin carburarea fierului şi călirea lui. În epoca ulterioară latenă a fost însuşită pe deplin tehnologia de a face oţel, inclusiv de obţinerea pieselor sudate prin metode complicate, cu o calitate înaltă de rezistenţă a suprafeţei la abraziune.

Studiul metalografic al pieselor de fier şi metoda de examinare microscopică a secţiunilor subţiri ne permit să spunem, cu încredere, că elementele de proiectare de bază a construcţiei acestei biciclete medievale neobişnuite sunt realizate din oţel. Cum se poate observa, reţetele de confecţionare a produselor din oţel, aproape fără modificări, au trecut prin toate timpurile romane şi au avut o oarecare influenţă asupra nivelului de meserie de fierar în Europa medievală timpurie”. Conservarea componentelor din oţel asigură o acoperire de ceară topită.

Bicicleta medievală de la Chateau Gaillard

Bicicleta a devenit un mijloc de transport public deja în 100 de oraşe din Europă
Bicicleta a devenit un mijloc de transport public deja în 100 de oraşe din Europă

Treptat, oamenii de ştiinţă au restaurat aspectul acestui mijloc neobişnuit de deplasare în epoca cavalerească. Au ajutat inginerii-constructorii Steve Berkley, şi Andrew Hopkins, care au sosit la săpături de la Centrul ştiinţific şi tehnic al Universităţii din Cambridge. Steve Berkley a declarat că, în Chateau-Gaillard a fost găsit "strămoşul foarte rar" al bicicletei moderne. “Sincer vorbind, treptat am rămas cuprins de admiraţie şi de respect faţă de inventatorul medieval, care a conceput şi a realizat în acele vremuri un astfel de proiect tehnic complicat. A fost interesant să înţeleg tehnologia de fabricaţie a fiecărui element al bicicletei cavalerească.

Bicicleta medievală de la Chateau Gaillard

Cadrul bicicletei este uşor cât de se poate posibil şi are o structură de despărţitor aidoma aripei de avion: barele de oţel de-a lungul cadrului sunt anexate la plăcile despărţitoare în formă de podcoavă. În exterior cadrul este tivit cu elemente de armură cavalerească, în special, sunt folosite Bracers (apărătoare pentru braţ) şi Pauldron (tampoane pentru umăr), fixate împreună cu nituri rotunde. Furculiţa din faţă şi cadrul din spate sunt forjate dintr-o bucată şi cusute din afară cu Greav (acoperământ pentru genunchi). Volanul este făcut din mânere de săbii. Părţile din lame de sabii degradate, probabil, pe câmpurile de luptă, au fost folosite pentru a spori rezistenţa construcţiei. Scaunul era fixat cu opt arcade din fier forjat, care serveau ca un fel de amortizator în timpul călătoriei. În decorul bicicletei au fost utilizate pielea şi ţesături, resturile cărora au fost găsite în timpul săpăturilor.

Savanţii analizează detaliile descoperirii, însă nimeni nu pune la îndoială caracterul senzaţional al acesteia.

 

 

Sursa