Canada construieşte drumuri ecologice
Şi nu doar pentru autoturisme, ci şi pentru pietoni! Două proiecte noi ale guvernului canadian în sinteza actuală: şoseaua "Drumul Soarelui" din panouri solare şi eco-poteca "Panglica verde", care va ascunde celebra autostradă „Gardiner Expressway”, legînd Toronto cu suburbiile , cu acest eco-parc, probabil, şi vom începe.
Haiwei-ul „Gardiner Expres” se află într-o localitate pitorească situată de-a lungul coastei Lacului Ontario. Acest drum a fost numit în onoarea lui Frederick Goldwyn Gardiner, liderul local municipal, care în mijlocul secolului trecut a fost implicat în mod activ în extinderea "Capitalei demografice" din Canada şi infrastructurii de transport. Lucrările de construcţii pe Expressway, concepute de Gardiner, au finalizat în 1964 şi la început au fost salutate.
Cu toate acestea, ciomagul, ca de obicei, are două capete, şi în scurt timp nodul rutier enorm a început să aducă primele dezamăgiri. Autostrada a separat zonele de afaceri şi rezidenţiale din Toronto de la locul obişnuit de odihnă al locuitorilor urbani: o zonă verde care s-a întins de-a lungul ţărmurilor ale lacului. Au trecut încă cîţiva ani şi numărul de unităţi de transport a crescut în mod semnificativ, Gradiner Expressway a încetat să facă faţă unui flux de maşini, transformîndu-se în timpul orelor de vîrf în parcare pentru maşini blocate în traficul rutier.
"A arunca este ultimul lucru pe care ar trebui să facem cu un obiect spart", - consideră arhitectul Le Klein, fondator al studioului Quandrangle Arhitects. Anume lui aparţine ideea de a transforma autostrada într-un parc verde "Panglica verde” (Green Ribbon) cu o lungime de 7 km. Haiwei-ul din beton armat cu fluxul de automobile nu va dispărea , el va fi acoperit cu un nivel nou, destinat pentru odihnă, mersul pe jos şi călătorii cu bicicleta.
Sosirea în faţa locului va fi posibilă datorită ascensoarelor şi scărilor , pentru a se bucura de peisaj care se deschide spre lac şi oraş, precum şi gazon, arbori şi arbuşti într-o linişte calmă. Zgomotul şi gazele de eşapament ale maşinilor din nivelul inferior nu vor deranja vizitatorii parcului, deoarece eco-poteca va fi parţial protejată de gardurile înalte din sticlă izolatoare fonică solidă.
Panglica verde va fi asigurată cu energie electrică de la panouri solare şi turbine eoliene, ceea ce face construcţia complet autonomă. În plus,va beneficia de construirea eco-potecii şi autostradă: aceasta va fi salvată de ploaie şi zăpadă, eliminînd nevoia de a presăra drumul cu reactivii chimici.
Dar cu aceasta guvernul canadian nu se restrînge în planurile sale verzi pentru viitorul apropiat: ca o sursă alternativă de energie va fi construit "Drumul Soarelui" - un drum larg cu panouri solare încorporate, de dimensiuni: 4 × 10 metri. Pentru siguranţa şoferilor şi înaltă calitate de prindere a anvelopelor de cauciuc de suprafaţa drumului, panourile rutiere vor fi grunţuroase şi, în plus, în interiorul acestora vor fi instalaţi senzori speciali pentru a monitoriza starea autostrăzii.
Energia curată de origine rutieră va fi folosită nu numai pentru a ilumina autostrada şi a asigura funcţionarea semafoarelor de trafic – va ajunge pentru întreprinderile industriale şi zonele rezidenţiale din apropiere. Un alt plus al acestei idei constă în faptul că proiectul va costa şi statul, şi contribuabilii de două ori mai ieftin, decît acoperămîntul convenţional. Astfel, guvernul canadian este sigur că "Drumul Soarelui" va răscumpăra investiţiile alocate în doar şase ani.
Sursa: facepla.net