Cea mai mare înșelătorie a omenirii: apa îmbuteliată
Unul dintre cele mai populare produse de pe întreg globul este apa potabilă îmbuteliată. Vânzările de apă îmbuteliată cresc anual cu aproximativ 10%. Se preconizează că, până în 2020, cifra de afaceri din vânzările acestui produs va ajunge la 280 de miliarde de dolari. Dar, deși este clar de ce există o cerere atât de mare pentru apa îmbuteliată în țările în curs de dezvoltare, de ce atunci apare această tendință și în regiunile unde nu există lipsă de apă potabilă?
Apa îmbuteliată a apărut pe piață încă din secolul al XVIII-lea. Compania Jackson’s Spa din Boston, în anii 1760, vindea apă minerală în sticle de sticlă ca remediu pentru diverse boli.
Mai târziu, în secolul al XIX-lea, apa a început să fie vândută nu ca remediu, ci ca apă potabilă obișnuită, dar trecută printr-o curățare suplimentară. Produsul era la mare căutare, deoarece apa de la robinet era foarte proastă. Populația suferea frecvent de infecții intestinale.
Când în secolul XX s-a inventat tehnologia de clorinare a apei de la robinet, popularitatea produsului a scăzut considerabil. Și dacă apa minerală încă se mai vindea, apa potabilă obișnuită a fost aproape uitată.
Ba mai mult, exista o credință fermă că apa minerală este curativă. În 1898, medicul francez Louis Perrier a fondat în Vergèze un centru de tratament balnear, apa din izvoarele locale fiind îmbuteliată și vândută.
La început, afacerea era mică, dar în 1946, compania a fost cumpărată de Gustave Leven, care a reușit să cucerească o mare parte din piața europeană, depășind chiar și concurenți precum Evian și Vittel.
La începutul anilor ’70, brandul Perrier a devenit lider absolut în Europa și a început să cucerească piața americană. Pentru americani, apa era prezentată ca un produs de lux, accesibil doar celor de succes și bogați.
Strategia de marketing a fost foarte reușită; în plus, în acea perioadă, era la modă un stil de viață sănătos. Între 1975 și 1978, volumul vânzărilor de apă Perrier pe piața americană a crescut de la 2,5 milioane la 75 de milioane de sticle pe an.
În anii '90, a avut loc un boom al concurenței pe piață, deoarece atunci au apărut concurenți pentru Perrier, cum ar fi PepsiCo (apa Aquafina), Nestlé (apa Pure Life) și Coca-Cola (apa Dasani). În această perioadă, apa îmbuteliată a eclipsat complet apa de la robinet.
Potrivit companiei de analiză Beverage Marketing Corporation, în fiecare an se vând în întreaga lume 460 de miliarde de litri de apă îmbuteliată. Locuitorii Chinei cumpără anual 80 de miliarde de litri, americanii - 45 de miliarde. Apoi urmează în cerere Mexic, Indonezia, Brazilia, India și Thailanda.
În top zece țări se află și state prospere, precum Germania (12 miliarde), Franța (9 miliarde) și Italia (11 miliarde de litri). Cu toate acestea, calitatea apei de la robinet este destul de ridicată aici.
Diferența de cost între apa îmbuteliată și cea de la robinet este de aproximativ 2000 de ori. În unele țări, apa îmbuteliată este chiar mai scumpă decât laptele, berea sau benzina. Și nu vorbim despre țările în curs de dezvoltare, ci despre state prospere. Organizația publică Food and Water Watch raportează că în SUA, un litru de apă este de trei ori mai scump decât laptele și de patru ori decât benzina.
Producătorii pun accent pe faptul că această apă este mai curată și mai sănătoasă, dar în realitate, informațiile din reclame și de pe panouri nu au nimic de-a face cu realitatea.
Cercetătorii de la Environmental Working Group au studiat această problemă și au ajuns la concluzia că majoritatea apei îmbuteliate este de fapt apă de la robinet, care a trecut printr-o purificare suplimentară. Această purificare nu aduce niciun beneficiu, deoarece în țările dezvoltate apa de la robinet este deja de înaltă calitate. Mai mult, în SUA și țările UE, apa de la robinet poate fi chiar mai bună decât cea îmbuteliată.
Doar 18% dintre producători insistă asupra proprietăților unice ale produselor lor, dar refuză categoric să spună din ce izvoare miraculoase le extrag. Prin urmare, cu greu cuvintele lor corespund realității.
Au existat numeroase cazuri în care apa îmbuteliată s-a dovedit a fi dăunătoare pentru sănătate. De exemplu, în apa a șase branduri populare în SUA (Starkey - deținută de Whole Foods, Peñafiel - Keurig Dr. Pepper, Crystal Geyser Alpine Spring Water, Volvic - Danone, precum și Crystal Creamery și EartH₂O) a fost găsit arsenic în concentrații periculoase pentru organismul uman.
În plus, chiar și apa perfect curată se contaminează la depozitare îndelungată în recipiente din plastic. Iar la încălzire, plasticul începe să elibereze substanțe chimice nocive. Plasticul este în sine un material dăunător pentru mediu. În 2016, la producerea sticlelor de apă în SUA, au fost utilizate 2 milioane de tone de plastic, pentru fabricarea cărora au fost extrase cel puțin 64 de milioane de barili de petrol.
De asemenea, producătorii spun că apa lor este mai gustoasă decât cea de la robinet. Dar cercetătorii de la Universitatea din Vermont au realizat un experiment în care câteva persoane au degustat ambele produse și au ajuns la concluzia că nu există nicio diferență de gust.
„Este greșit să credem că apa îmbuteliată este mai curată, mai sănătoasă sau mai sigură decât apa de la robinet. Apa în sticle nu este mai bine reglementată, mai bine verificată și mai bine controlată decât apa de la robinet. Iar când apar probleme cu apa de la robinet, soluția este să investim în modernizarea și repararea sistemelor noastre de alimentare cu apă, nu în apa îmbuteliată”, spune președintele Institutului Pacific, Peter Gleick.
Publicația Business Insider a calculat cât investesc Nestlé Waters NA, Nestlé USA și Coca-Cola în lobby-ul intereselor lor în Congresul SUA. S-a constatat că suma este de cel puțin 28 de milioane de dolari. Și nu sunt destinate promovării produselor lor, ci încearcă să reducă costurile pentru alimentarea publică cu apă.
Apa de la robinet este discreditată de ani de zile, rezultând că milioane de oameni se tem să bea apă de la robinet. Experții asigură că cifra de afaceri din vânzarea apei îmbuteliate nu este mai mică decât cea din comerțul cu droguri.
În 2011, a fost lansat filmul „Flow: For Love of Water”, în care este prezentat un exemplu: la începutul anilor 2000, compania Nestlé a achiziționat dreptul de a folosi apa din izvoarele statului Michigan pentru o perioadă de 99 de ani, plătind pentru asta 70 de mii de dolari. Pe an se ridică la aproximativ 700 de dolari. Cu toate acestea, compania câștigă mai mult de 1,8 milioane de dolari pe zi din îmbutelierea acestei ape.
Sursa: ex-news.com