Cel mai mare scandal al omenirii: apa îmbuteliată
Unul dintre cele mai populare produse din întreaga lume este apa îmbuteliată. Vânzările de apă îmbuteliată cresc anual cu aproximativ 10%. Se estimează că până în 2020, volumul vânzărilor acestui produs va ajunge la 280 de miliarde de dolari. Dar dacă este destul de clar de ce există o cerere atât de mare de apă îmbuteliată în țările în curs de dezvoltare, atunci de ce această tendință este vizibilă și în regiunile unde nu există lipsă de apă potabilă?
Apa îmbuteliată a apărut în vânzare încă din secolul al XVIII-lea. Compania Boston Jackson's Spa vindea apă minerală în sticle de sticlă în anii 1760 ca remediu pentru diverse afecțiuni.
Ulterior, în secolul al XIX-lea, apa a început să fie vândută nu ca un medicament, ci ca apă potabilă obișnuită, dar care a trecut printr-o purificare suplimentară. Produsul a fost cerut deoarece apa din rețelele de apă era foarte proastă. Populația suferea frecvent de infecții intestinale.
Când în secolul XX a fost inventată tehnologia de clorare a apei potabile din rețele, popularitatea produsului a scăzut aproape complet. Și dacă apa minerală încă se mai vindea, atunci apa potabilă obișnuită aproape că nu se mai cumpăra.
În plus, exista opinia persistentă că apa minerală are proprietăți vindecătoare. În 1898, medicul francez Louis Perrier a fondat un sanatoriu în Vergeze, unde apa din sursele locale era îmbuteliată și vândută.
La început, afacerea a fost mică, dar în 1946, întreprinderea a fost preluată de Gustav Leven, care a reușit să cucerească o mare parte a pieței europene, depășind chiar și concurenții precum Evian și Vittel.
La începutul anilor '70, marca Perrier a devenit lider absolut în Europa și a început să cucerească piața americană. Pentru americani, apa era prezentată ca un produs destinat aleșilor, pe care și-l permiteau doar persoanele de succes și bogate.
Mișcarea de marketing s-a dovedit a fi foarte reușită, în plus, în acea perioadă era la modă un stil de viață sănătos. Și în perioada 1975-1978, volumul vânzărilor apei Perrier pe piața americană a crescut de la 2,5 milioane la 75 de milioane de sticle pe an.
În anii '90, a avut loc o creștere a concurenței pe piață, deoarece atunci Perrier a apărut concurenți precum PepsiCo (apa Aquafina), Nestle (apa Pure Life) și Coca-Cola (apa Dasani). A fost în această perioadă când apa îmbuteliată a eclipsat complet apa din rețelele de apă.
Conform estimărilor companiei de cercetare în domeniul băuturilor, Beverage Marketing Corporation, în fiecare an se vând 460 de miliarde de litri de apă îmbuteliată în întreaga lume. Locuitorii Chinei cumpără anual 80 de miliarde de litri, iar americanii - 45 de miliarde. Mai departe, în ceea ce privește cererea de apă îmbuteliată, urmează Mexicul, Indonezia, Brazilia, India și Thailanda.
În top zece intră și state dezvoltate precum Germania (12 miliarde), Franța (9 miliarde) și Italia (11 miliarde de litri). Și calitatea apei din rețelele de apă este destul de ridicată aici.
Diferența de preț între apa îmbuteliată și cea din robinet este de aproximativ 2000 de ori. În unele țări, această apă este chiar mai scumpă decât laptele, berea sau benzina. Și acestea nu sunt țări în curs de dezvoltare, ci state destul de prospere. Organizația publică Food and Water Watch informează că în Statele Unite, un litru de apă este de trei ori mai scump decât un litru de lapte și de patru ori mai scump decât un litru de benzină.
Producătorii pun accentul pe faptul că apa lor este mai curată și mai sănătoasă, dar de fapt, informațiile din reclame și de pe panouri publicitare nu au nimic de-a face cu realitatea.
Cercetătorii de la compania Environmental Working Group au studiat această problemă și în cele din urmă au ajuns la concluzia că cea mai mare parte a apei îmbuteliate este de fapt apă din rețelele de apă, care a fost pur și simplu supusă unei purificări suplimentare. O astfel de purificare nu aduce nimic în plus, deoarece apa din rețelele de apă din țările dezvoltate este deja de înaltă calitate. Mai mult decât atât, apa din robinet din SUA și UE poate fi chiar mai bună decât cea îmbuteliată.
Doar 18% dintre producători insistă asupra unicității proprietăților produsului lor, dar refuză categoric să spună de unde provin aceste surse vindecătoare. Prin urmare, este puțin probabil ca cuvintele lor să corespundă realității.
Au avut loc numeroase cazuri când apa îmbuteliată s-a dovedit a fi dăunătoare sănătății.