Consumul mixt sau tu – mie, eu – ţie
În economia Republicii Moldova, a izbucnit o criză dură, însă autorităţile noastre încă nu au găsit în conformitate cu înțelepciunea chineză, noi oportunităţi disimulate. În schimb, cetățenii simpli ai republicii luptă cu succes împotriva sorţii crude. Nu în zădar se spune: necesitatea este mama invenţiei. În acest articol vom partaja "mijloacele populare" care ne ajută să supraviețuim în condiții economice dificile.
Cei mai deschişi la noi abordări în rezolvarea problemelor, sunt tinerii. Din vara trecută, la Chișinău, sunt organizate „Darmarki” - schimbul gratuit de lucruri. De aici şi provine numele: iarmaroc gratuit sau iarmarocul darurilor. Principiul este simplu: scotociţi în dulap şi sortaţi acele lucruri care v-au devenit mici sau pur si simplu, nu mai sunt pe plac și plecaţi cu ele la locul prestabilit. În schimbul lucrurilor aduse, puteți alege ceva nou în depozitele altor participanţi. Iar, mamele tinere au deschis un site cu ajutorul căruia fac schimb de haine, jucării și mobilier pentru copii.
În acest sens putem extinde gama de oportunități oferite de Internet până la nesfârşit. Și această practică este larg răspândită în lume. În oraşul Irkutsk, timp de cinci ani funcţionează un web-site care permite, de exemplu, să beneficiaţi de reparaţia unui calculator în schimbul reparării, specialistului de calculatoare a unui robinet sau să-i plimbaţi câinele . Toate serviciile sunt evaluate în "unități de schimb", o parte dintre care le puteţi primi în numerar, în cazul în care schimbul este inegal. Cei care utilizează în mod constant site-ul au recunoscut că practic au încetat să folosească banii: în schimbul unor servicii comandă un taxi, se duc la frizer, învaţă limbi străine, etc.
Timp de doi ani, funcţionează site-ul darudar.org. El a ajutat zeci de mii de oameni să facă practica donaţiilor neremunerate o realitate, ei şi-au dat seama că lucrurile şi competențele pot fi nu numai vândute, este mai plăcut să donezi, câștigând mult mai mult decât beneficiile momentane și trecătoare. "Dacă milioane de oameni în fiecare zi vor dona lucrurile inutile și vor afişa informațiile despre darurile lor într-un anumit loc, de la sine s-ar forma o bază de date uriașă de tot felul de lucruri care în orice moment pot fi obținute gratuit", - dezvăluie esența site-ului organizatorii.
Această abordare inspiră mai întâi de toate, oamenii tineri. Cei care nu acordă o mare importanță lucrurilor și statutului social, dar nu doresc să renunțe la beneficiile pe care le poate oferi lumea de consum. Ei împărtășesc spațiul de locuit, îmbrăcămintea sau automobilele, împreună sapă grădini, cumpără instrumente.
Chiar și locuitorii Germaniei prospere, tot mai des îşi adună economiile pentru a cumpăra în comun. Şi dacă anterior, aveau încredere doar în prieteni, acum cumpără împreună cu străinii, principalul lucru este dorința de a cumpăra același lucru. Cel mai des căutaţi pe internet, sunt aceşti doritori. Astfel, studenţii cumpără pentru vară o bicicletă scumpă - una pentru 15 persoane. În week-enduri, proprietarii bicicletei se înţeleg să se întâlnească în parc, în care se bucură de comunicare și folosesc bicicleta pe rând.
În oraşul Bălți, 30 de familii s-au reunit pentru a construi o casă cu propriile mâini. A cumpăra o locuinţă de-a gata este foarte scump, apartamentul ipotecar la noi este aproape imposibil, aşa că oamenii au decis să construiască singuri. Au calculat şi s-a dovedit că apartamentul construit de sine stătător va costa de trei ori mai puțin decât o locuinţă similară de la companiile de construcții. Acum, "cooperativă" este în căutarea terenului de pământ și în primăvară, intenționează să înceapă construcția.
Mulţi chişinăuieni merg la serviciu împreună cu vecinii, în ciuda faptului că toţi au maşini individuale. Cumpără în comun benzina şi ajung la serviciu cu o mașină.
Criza a dus oamenii la o concluzie interesantă: pentru a se bucura de beneficiile pe care le oferă anumite lucruri, nu este în mod necesar să ai dreptul exclusiv de proprietate. Deci, de ce să nu împărtășim ceea ce avem? Posibilităţile sociale ale Internetului permit oamenilor să se unească într-o reţea în creşterea adepţilor de "relații economice" noi , moto-ul căreia este principiul de reciprocitate: tu îmi ajuţi mie, iar eu – ţie. Tot mai multe persoane mai cred în viitorul economiei de partajare. Revista americană Time, a inclus noua formă de consum în lista celor zece idei care vor schimba lumea.
Autor: Ian Corăuș