Consumul «verde»: preocuparea pentru natură sau pentru buzunar?
Atunci când modelul de marketing de "consum verde" a câștigat popularitate, vânzătorii vicleni au început să facă un accent special pe acest subiect, conştientizând faptul că oamenii cu mai mare plăcere achiziționează laptele "verde" decât alternativa industrială a produsului. Marketologii au început să examineze comportamentul cumpărătorului, căruia i-au oferit o eco-schimbare radicală în viața lui. Și s-a format așa-numitul eco-boom (creşterea majoră – trad.) în producția și consumul de produse și servicii.
Astfel, echipa de cercetare Shelton Group a constatat că preocuparea consumatorului de gradul ecologic al bunurilor nu este întotdeauna direct legată de cunoştinţele sale în acest domeniu și deseori nu este motivată de grija pentru mediul înconjurător, ci de altceva.
Shelton Group a încercat să analizeze calitatea eco-cunoștinţelor în rândul consumatorilor și locuitorilor din orașele mari în cadrul proiectului intitulat "Green Living Pulse". Pe parcursul anului au avut loc studii, ale căror scop a fost examinarea cererii verzi, precum şi a motivației, obiectivelor boom-ului ecologic printre consumatori.
Rezultatele acestor studii au fost concluziile ce demitizează miturile de "responsabilitate ecologică"a unui simplu consumator "verde" și dezvăluie noi fapte.
1. Scopul principal al "consumului verde" este grija pentru mediul înconjurător.
Atât producătorii, cât și consumatorii văd în "consumul verde", în primul rând, beneficiul economic. Și doar 8% din motivele generale revin preocupărilor pentru mediul înconjurător.
2. Reducerea consumului de energie electrică nu este o pură preocupare pentru mediul înconjurător. Aproximativ 76% din respondenți sunt preocupaţi de "micşorarea plăţilor" și doar 24% văd scopul lor principal în diminuarea amprentei ecologice personale.
3. Afirmaţia că toți consumatorii "verzi" sunt conștienți de problemele mediului înconjurător. Respondenții sondajului au fost rugați să bifeze răspunsurile corecte despre CO2 (dioxid de carbon). 49% din ei au fost de acord cu afirmația că carbonul distruge stratul de ozon.
4. Consumatorul verde nu este ușor de caracterizat. El poate fi împărțit în două tipuri:
Primul tip – persoanele extravertite, optimiste, dinamice,carismatice, care sunt gata să încerce lucruri noi. Ele devin "verzi" mai degrabă de setea de schimbare și de "ceva nou", decât de preocupările reale de problemele mediului. Aceşti oameni sunt "verzii inspiraţi". Al doilea tip - "verzii adevăraţi". Ei sunt majoritari, așa-numiţii tradiționaliști. Şi lor le pasa mai mult de propria lor siguranță și, în același timp, de siguranţa naturii. Astfel de persoane au o atitudine suspectă pentru tehnologii, inovări, ei economisesc banii și timpul. Sunt mai închişi. Aceşti "verzi" nu dăunează mediul înconjurător, deoarece ei sunt introvertiți. Şi natura în formă naturală are pentru ei mai mult sens decât tendințele ultramoderne dăunătoare.
5.Se consideră că copiii influențează decizia părinților de a fi "verzi". Doar 20% dintre respondenți au declarat că au început să economisească energia electrică și să stingă luminile la cererea copiilor ce se gândesc la ecologie. Generația tânără este într-adevăr ghidată de diminuarea "amprentei ecologice", în timp ce generația în vârstă este îngrijorată mai mult pentru "reducerea zerourilor în facturi".
6. S-ar părea că dacă oamenii ar poseda informații și fapte exacte privind impactul asupra mediului înconjurător, atunci comportamentul lor ar fi mai "verde" și mai conştient. Green Living Pulse a dovedit contrariul: cunoştinţele nu au nimic comun cu comportamentul. De exemplu, proprietarii maşinilor puternice care consumă o cantitate mare de combustibil au răspuns la întrebări legate de daunele cauzate mediului înconjurător de om aproape fără erori. Cu toate acestea, ei nu au schimbat "auto-comportamentul" lor, știind unde va duce această schimbare. Iar respondenții care respectă principiile de "eco-conducere auto" au fost mai puțin iniţiaţi în detaliile subiectului, însă acțiunile lor au fost eco-prietenoase.
Sursa: rodovid.me