ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

"Corona-criză" - intersecția istorică a civilizației noastre (Interviu)

Schimbarea viitoare a lumii spre realitatea digitală, în care corona-criza a devenit un punct de neîntoarcere, îngrijorează mințile multor oameni. Sub forma unui interviu, vă prezentăm opinia media managerului site-ului ecology.md, Valeriu Catruc, despre viitoarea digitalizare a lumii.

- Valeriu, acum cititorii noștri manifestă un interes întemeiat pentru măsurile cunoscute de digitalizare a lumii noastre anterioare analogice. Ce părere aveți despre această trecere la lumea digitală?

- Cunoaștem cu toții epitetele extreme ale nerăbdării oamenilor față de acest fenomen. Cineva numește fenomenul digitalizării drept lagăr de concentrare electronic sau feudalism digital. Dar să convenim ca în conversația noastră să folosim un termen neutru - lumea informațională sau, mai concret, digitală, de exemplu.

- Unde ai observat manifestarea acestei treceri la lumea digitală?

- Din 1 iulie, în Federația Rusă intră deja în vigoare Legea cu privire la așa-numitul "oraș inteligent". Orașul Moscova trece în întregime la o nouă poziție, unde, de fapt, toți locuitorii săi trec la relații sociale digitale. Au fost extinse împuternicirile administrației orașului și măsurile de intrare a oamenilor în acest mediu digital prin optimizarea activității zilnice și de afaceri a populației urbane. Eu consider că îngrijorarea oamenilor cu privire la această poziție este înțeleasă. În orice schimbare, se vede întotdeauna un pericol, dar acestea sînt etapele dezvoltării. Ideea cheie este că trecerea în lumea digitală este o extensie naturală a dezvoltării anterioare a civilizației noastre. Adică dacă ne vom uita la etapele anterioare de dezvoltare a industrializării, înainte de aceasta a fost urbanizarea, colectivizarea, înainte de asta altceva, și altceva. Mereu au avut loc astfel de procese care alcătuiesc un singur algoritm. Aceasta este o logică a interacțiunii civilizației noastre umane cu natura. Adică, dacă vedem în digitalizare o problemă, atunci această problemă a fost de la începutul dezvoltării civilizației noastre.

Ideea de bază care a dat naștere odată civilizației noastre a fost că omenirea va căpăta fericirea universală atunci cînd va cuceri natura. Natura reprezenta pentru om o forță de nestăpînit, mare, periculoasă, care ar trebui cucerită. Totul a început cu o săgeată, apoi am inventat roata, iar în cele din urmă, am ajuns la această digitalizare. Așa am cucerit mările, oceanele, proprietățile metalelor, electricitatea, sinteza nucleară. Toate acestea reprezintă cucerirea naturii. Acum noi încercăm să cucerim chiar și bolile și moartea. Toate acestea reprezintă un proces de consolidare ulterioară a societății, unde în spatele acestei digitizări se află ingineria genetică, cu ajutorul căreia vor fi editate proprietățile de bază ale organismului. Toate acestea sînt o încercare de a cuceri în continuare natura.

- Este normal, în opinia dvs., să cucerești natura?

- Ei bine, dacă omul crede că săgeata, roata, robotul, computerul este normal, atunci lumea digitală a relațiilor este, de asemenea, un lucru normal. Acesta este același proces care a fost lansat cu mult timp în urmă. Acesta este același algoritm, numai în finalizarea sa logică - cucerirea completă a naturii. În asta constă esența sa. Să spunem că amenințările pe care le văd oamenii în ea, cu siguranță există. Dar ele au existat întotdeauna, la orice etapă. Nu s-a întîmplat niciodată altfel. În general, iată un astfel de proces. De aceea, toată isteria pe fundalul acestei tranziții, în opinia mea, nu este justificată și rezonabilă. Și multe discuții în cîmpul informativ în jurul acestui subiect, este mai mult rezultatul luptei elitelor. Adică, vechea elită care a trăit pe acul petrochimic discreditează în orice mod noua elită digitală. De asemenea, elita anterioară a discreditat predecesorii săi care au profitat de munca sclavilor și animalelor și așa mai departe. Aceasta este o desfășurare normală a procesului. Critica constructivă a proceselor de tranziție este destul de adecvată. Dar a face panică în legătură cu aceasta este o prostie.

- Dar ce reiese din aceasta? Care este algoritmul ulterior de dezvoltare a evenimentelor?

- Poți cuceri multe, dar nu cred că omenirea va cuceri lumea. Și dacă omul nu va cuceri boala și moartea, atunci întreaga etapă istorică anterioară de cucerire a naturii este lipsită de sens. Pentru că omenirea nu va ajunge la etapa finală a planului inițial. Și ce dacă omul a cucerit totul, a murit și a fost uitat. Deci, el nu a cucerit principalul.

- Deci, acesta e un drum mort al dezvoltării?

- Da, eu cred că acest drum este închis. Mai mult decît atît, acesta va fi însoțit de un întreg lanț de cataclisme uimitoare. Omul nu se va opri din acest drum, el va trebui să meargă mai departe, iar mai departe sarcina este imposibilă, în opinia mea. Și, în consecință, ea aduce tot felul de crize: sociale, tehnogene, de mediu. Criză după criză, în încercarea de a le rezolva și de a depăși, omenirea va întreprinde cele mai extreme măsuri. Pînă la faptul că îi vor alunga pe toți pe la casele lor, de exemplu, sau vor cipa pe toată lumea sau vor introduce în om vre-o soluție tehnică. Ar putea recurge și la o intervenție genetică specializată în natura umană, cu rezistență la viruși. Și dacă, de bunăvoie nimeni nu ar accepta acest lucru, atunci în momentele de criză acesta este destul de real. Iar intervențiile genetice vor provoca costuri psihologice și în continuare nu va exista ieșire din tot felul de crize. De aceea, tot acest drum este natural, dar fără capăt.

- Dar unde este ieșirea? Unde este ieșirea reală promițătoare pe termen lung din impas?

-Fundamental, putem schimba ceva în acest impas, schimbînd ideea inițială că natura trebuie cucerită.

- Atunci ce ar trebui să facem cu ea? Ce idee propuneți dvs.?

- Există o altă idee că natura este perfectă, superbă și uimitoare. E mai frumoasă decît orice avem. Ea nu trebuie cucerită. Trebuie să ne adaptăm la ea. Trebuie să fim în armonie cu ea.

- Aduceți un exemplu de relație armonioasă, mai exact.

- Aș putea aduce exemplul bărbatului și femeii. Atunci cînd un băiat și o fată au decis să se căsătorească. El ar trebui să fie supus femeii sau un despot? Nu. Între ei trebuie să existe dragoste. Despre asta e vorba. Nici matriarhat, nici patriarhat, ci armonie. La fel e și aici. O idee alternativă de cucerire a naturii este ideea armonia. Natura poate fi atribuită începutului feminin, iar omul cu conștiința lui și mintea - începutului masculin. Interacțiunea începutului bărbătesc și femeiesc în dragoste, dar nu în cucerire și în supunere. Cum să vă organizați în mod cuprinzător viața în dragostea naturii, oferă ideea de a trăi în Moșia de familie. Această idee dezvăluie în mod cuprinzător calea personală, familială și publică, de stat, începînd cu construirea sa și terminînd cu rezultatul civilizațional global. Ideea descrie procesul educațional, procesul fabricării unor produse ecologice, procesul formării unei culturi a vieții. Toate acestea sînt prezentate într-o interacțiune armonioasă cu natura.

- Valeriu, ce părere aveți despre situația istorică a omenirii în acest moment?

- Sîntem la intersecția stării evoluționiste. Unde un drum continuă să se îndrepte spre ideea de cucerire a naturii și capătă o formă mai progresivă, eficientă din punct de vedere energetic, chiar și de păstrare a naturii. Ea este, în orice caz, mai prietenoasă cu natura, dar în același algoritm digital. A doua direcție este fundamental diferită de prima și se caracterizează printr-o atitudine armonioasă față de natură. Ambele aceste căi se vor dezvolta în paralel. Ele nu vor încurca una alteia. Mai mult decît atît, ele se vor ajuta chiar reciproc.

Pur și simplu una din aceste drumuri este fără sfîrșit. El se va dezvolta pînă la o limită obiectivă. Dar acolo nu există o dezvoltare fără sfîrșit.

Iar a doua ramură a acestei intersecții implică o dezvoltare la nesfîrșit. Și această perspectivă este de foarte lungă durată, de fapt, infinită.

- Deci, în opinia dumneavoastră, ce se întîmplă acum, în sensul a ceea ce se numește "corona-criză" în lume? Care este esența acestei agitații ciudate?

- Dacă pe scurt și exclusiv la temă, aș spune așa: are loc o tranziție de la epoca petrochimică la următoarea cale tehnologică - informațională sau digitală. Și deoarece societatea este foarte inertă și nu ține pasul cu viteza tehnologiei, toată această poveste, reprezintă stimularea societății la toate nivelurile sociale, spre trecerea mai intensivă la modul logic de formare a societății cu privire la principalul vector de dezvoltare.

În continuare, conform logicii, după era digitalizării, se află era realizării ideii transhumanismului. Despre aceasta în următoarea publicație, în articolul intitulat: "Omule, tu ești regele naturii, iar aceasta este coroana ta".

Autor: Anna Kunț

ABONAȚI-VĂ
Miercuri, 03 iunie 2020 15:49
Vizualizări: 699

Citiţi de asemenea

De aici a pornit legenda despre "reconstrucția sa recentă"....
111
Stafida este unul dintre cele mai vechi produse dulci, care permitea conservarea și stocarea recoltei de struguri pentru...
139
Pietrele Rollright sunt unul dintre cele mai faimoase complexe megalitice de acest fel din Insulele Britanice. Ele se af...
105
La înmulțirea plantelor prin butași uneori apare o problemă legată de formarea rădăcinilor. Pentru a accelera procesul...
242