ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

De ce lumea nu trece la automobile electrice?




În istoria omenirii, automobile electrice au fost larg utilizate înainte ca motorul cu ardere internă, să fi devenit standardul acceptat. Luînd un start de succes în secolul XIX, vehiculul electric în curînd a cedat pozițiile  în fața rivalului său - motorul diesel. Chiar şi criza energetică din 1970-1980 şi o creștere bruscă a prețurilor la petrol, la începutul secolului XXI  nu au putut schimba în mod semnificativ situația - proprietarul auto  continuă cu încăpățînare să plătească pentru combustibil sau trece la transportul public  sau la  bicicletă, ignorînd maşina electrică. Să încercăm să înțelegem motivele.

 

 

"Părintele"  electricităţii, Thomas Edison, lîngă maşina electrică

 

Unul dintre principalele motive în răspîndirea scăzută a mașinilor electrice,  este preţul. Pînă la urmă, atunci cînd cumpărați o maşină electrică, sunteţi obligaţi să achitaţi şi preţul bateriei, care va costa proprietarului în viitor 2000 - 7000 de dolari pentru maşină. Dar, este şi o veste bună: Deutche Bank estimează că prețul bateriilor trebuie să scadă cu 25% pînă în 2015 și cu 50% pînă în 2020.

Paralel cu scăderea prețurilor, se dezvoltă şi tehnologiile, cele mai răspîndite baterii de nichel sunt înlocuite cu bateriile de litiu-ion, care au un ciclu de viață mai lung, produc o putere similară și pot fi mai compacte.

Apropo, bateriile pentru vehiculele electrice sunt cauza apariţiei unei alte probleme care afectează în mod negativ imaginea maşinelor electrice: reciclarea. În prezent, sistemul de reciclare a astfel de baterii nu este dezvoltat. De exemplu, în SUA sunt reciclate doar aproximativ o treime din numărul total de baterii uzate, în timp ce altele sunt  doar  depozitate.


 

De ce lumea nu trece la automobile electrice 

Cît de mult spațiu ocupă bateria

 

De ce lumea nu trece la automobile electrice 

 Pregătirea pentru reciclare

 

Un factor suplimentar este necesitatea constantă de a încărca mașina. Acest lucru înseamnă că în afara stațiilor de reîncărcare, în casele proprietarilor maşinilor electrice trebuie să fie creată o întreagă infrastructură a stației. Și avînd în vedere că distanța medie pe care maşina electrică o poate parcurge la o singură încărcare constituie doar 80-150 km, atunci utilizarea automobilului electric modern deocamdată este limitat de cadrul urban: a duce copiii  la şcoală (grădiniţă), a merge la serviciu, supermarket, a aduce copiii la domiciliu. Un lucru important este că la sfîrșitul acestui traseu, conducătorul auto, obosit după serviciu să nu-şi  amintească că astăzi ar trebui neapărat să viziteze bunica, care are o zi de naștere, iar torta nu este cumpărată -  suplimentar 30-50 km. Capacitatea bateriei nu este suficientă, iar timpul mediu de încărcare constituie 4-8 ore.

Dificultățile cu care se confruntă conducătorul maşinii electrice, le- au sugerat companiei Better Place o idee pentru crearea modelul unic de afaceri. Compania propune clienților săi să cumpere vehicule electrice separat de baterii,  care vor fi oferite în arendă. În plus, banii colectaţi din chirie vor fi direcționaţi pentru crearea  infrastructurii stațiilor de încărcare și a spaţiilor  unde s-ar putea înlocui bateria. Proiectele companiei activează în Israel, Danemarca, Finlanda şi unele orașe din Australia și Canada, California şi Hawaii, Tokyo. Ca urmare a programelor comune cu autoritățile locale, conducătorii auto din aceste zone, pot conta că în raza accesibilă întotdeauna vor activa stațiile de încărcare.

Raportul  între cerere și ofertă pe piața vehiculelor electrice, este un alt factor care influenţează preţul la maşina electrică. Conform pronosticurilor firmei de consulting Ernst and Young, cererea la maşinile electrice depășește oferta, respectiv, prețul la acest produs este ridicat. Conform informaţiilor menţionate, principalele motive pentru achiziția vehiculului electric sunt economiile de combustibil, impactul redus asupra mediului înconjurător și programele de sprijin guvernamental pentru dezvoltarea mijloacelor de transport electric. Apropo, este de remarcat faptul că pentru marea majoritate a potențialilor cumpărători de automobile electrice din Europa de Vest, SUA și Japonia, factorul esențial este economia combustibilului, în timp ce majoritatea chinezilor sunt dispuși să cumpere o astfel de mașină, pentru că ea are un impact mai mic asupra mediului înconjurător.

În ceea ce privește Belarus, atunci cînd autorul articolului a încercat să găsească informații cu privire la vehiculele electrice în această țară, cele mai populare rezultate ale căutării au fost maşinuţele electrice pentru copii (la fel ca și cele vîndute pe litoralul din Crimeea). Deci, există o mare speranță că obiceiurile ecologice ale copiilor, care la începutul vieţii fac cunoştinţă cu industria auto anume prin intermediul acestor modele de vehicule electrice, precum și tendințele de pe piața mondială, vor duce la sosirea cailor de fier electrici și în spațiul CSI.

Pe baza materialelor: New York Times, canalul Discovery, International Business Times, Better Place, Universitatea din Michigan.

 

Autor: Pavel Kopîlov

Sursa: ecobelarus.blog.tut.by

 

Vineri, 05 octombrie 2012
Vizualizări: 2328

Citiţi de asemenea

În Chișinău sînt tăiați mai puțini copaci sănătoși, dar această problemă încă există, deoarece Asociația ”Spații Verzi” ...
126
"Pădurea este mult mai mult decît vedem", spune omul de știință, ecologul Susan Simmard. Studierea pădurilor pe parcursu...
142
Tenul tânăr, indiferent de vârstă, este visul oricărei femei, dar și preocuparea nr. 1 în industria mondială a frumuseţi...
201
Inginerii italieni au dezvoltat o tehnologie accesibilă de "construire de locuințe din pămînt" împreună cu imprimarea 3D...
313