Ecologia biroului: factori de poluare a spațiului corporativ
Conceptul de "Biroul verde" (Green Office) treptat câștigă popularitate în cultura corporativă a companiilor autohtone. Și nu este vorba doar de eco-trend.
Factorii de mediu prezenţi în spațiul de birouri pot provoca daune considerabile în sănătatea angajaților sau cel puțin diminua sistemul imunitar, reduce productivitatea şi randamentul muncii. Acesta este motivul pentru care biroul verde este văzut de mulți oameni de afaceri contemporani ca o soluție eficientă pentru a îmbunătăți „clima” companiei, a spori calitatea obiectivelor de afaceri și a distribui în mod rațional energia, eforturile și sănătatea angajaților.
Care sunt riscurile ecologice inerente unui biroul urban tradițional?
Aerul poluat cu substanţe toxice
În aerul spațiilor de birou se poate detecta o cantitate mare de substanțe toxice (până la 900 de compuşi!). Printre acestea sunt, de exemplu, cancerigene - formaldehidă, azbest, benzen, cadmiu, radon și alții. Dintre acestea aproape un sfert sunt alergene. Astfel, în aerul biroului poate fi găsită o varietate de toxine ce conțin elemente de solvenți și substanțe organice care fac parte din vopsele, adezivi, materiale plastice, materiale din polimer, fumul de ţigară şi alte substanțe care afectează organismul uman. Concentrația de toxine în aer poate ajunge la punctul în care la angajaţii se dezvolta infecţii ale tractului respirator superior, bronșita şi afecțiuni alergice.
Motivul poate fi ascuns în lucruri foarte simple, de exemplu, în materiale de finisaj. La testarea aerului și materialelor de finisaj într-un birou din Moscova a fost descoperit că cauza stării proaste de sănătate a angajaţilor a fost covorul de acoperire care emana în aer o cantitate mare de formaldehidă (până la 1,7 de concentraţii la maxim admisibile).
Poluarea aerului cu microorganisme
Aerul oricărei încăperi aproape întotdeauna conţine așa-numitele bacterii patogene și mucegai. Probabilitatea de creștere a numărului acestora în birouri este asociată cu indicatori de climă (temperatura aerului, umiditatea relativă, prezenta în mod constant a suprafeţelor umede) și numărul de persoane prezente zilnic în sală.
Creșterea numărului de bacterii şi ciuperci contribuie la:
- Când birouri se află în clădiri vechi (cu o problemă generală de biodegradare a clădirilor, atunci când ciupercile de mucegai au infectat pereții, chiar și sub noile materiale de finisaj se petrece reproducerea lor).
- În birouri cu un număr mare de vizitatori și o ventilație proastă. Fiecare om aduce cu sine din mediul înconjurător sporii de ciuperci și bacterii. La o aerisire proastă a aerului şi o umiditate ridicată bacteriile se răspândesc şi se reproduc.
- În zonele cu umiditate ridicată.
- Creșterea câmpului electromagnetic.
În ultimii 10 ani crește constant intensitatea emisiilor produse de om. Practic, fiecare loc de muncă în birou este echipat cu cel puțin un calculator. În fiecare an creşte consumul de energie şi sarcina asupra cablurilor, prin urmare se intensifică importanţa câmpurilor electromagnetice produse de om la locul de muncă. Totodată, structurile de beton, în care sunt situate birouri, rețin câmpul geomagnetic al Pământului care are un efect benefic asupra sănătății umane. În rezultat apare așa-numita dizarmonie electromagnetică cu natura, care provoacă diferite patologii.
De obicei, depășirea indicelor ale câmpurilor electromagnetice normale sunt înregistrate în birouri în următoarele cazuri:
- o creștere neprevăzută a sarcinii asupra cablului electric al clădirii, care trece aproape de locuri de muncă;
- câmpul electromagnetic creat de cabluri electrice (o problemă comună, în special în clădirile mai vechi, apărută din cauza sistemului de alimentare cu energie electrică prost conceput).Creşterea consumului de energie electrică în clădire mărește sarcina asupra cablurilor care, la rândul său, provoacă o creștere a câmpului electromagnetic;
- prezența în apropierea birourilor a liniilor electrice, amplasarea în clădiri de birouri echipamentului tehnologic, transformatoarelor, cablurilor de alimentare.
- locul de muncă organizat prost: un număr mare de echipamente de birou include cabluri situate la întâmplare, aparate electrice neutilizate care nu sunt oprite;
Ionizarea insuficientă a aerului în birouri
O concentrație mare de tehnică de birou, monitoare și calculatoare în oficii distruge ionii de aer negativi benefici și generează ionii pozitivi dăunători. Ionii de aer naturali se descarcă în filtrele de aer condiționat și aerul devine deși curat, dar "mort". Este de remarcat faptul că oamenii care lucrează o lungă perioadă de timp în aceste încăperi se îmbolnăvesc mai des.
Microclimat inconfortabil
Aici totul este destul de simplu - un climat favorabil necesită un nivel potrivit de umiditate, aer curat și proaspăt, lumina naturala şi un minim de toxine - un maxim de ioni de aer. De exemplu, un raport de umiditate redusă și temperaturi ridicate duce la uscarea mucoaselor, și invers - la exacerbarea bolilor astmatice și reproducerea ciupercilor patogene.
La locul de muncă este important echilibrul.
Mediu agresiv vizual
Biroul verde este vizual plăcut pentru ochiul uman. Astăzi, cetățeanul urban este literalmente izolat de naturaleţe. El este înconjurat de construcţii de beton, arhitectura standard, geometria spaţiilor liniare. În scopul de a menține starea de sănătate și performanța este necesară armonia. Și pentru a obţine acest lucru este important de a integra cu pricepere în spațiul corporativ elementele vii.
Sursa: rodovid.me