Eсo-duсte sau pasaje peste drum pentru animale
Acest cuvânt nou înseamnă acveduct arhitectural (aqueduct în engleză) cu o misiune ecologică complet nouă: astfel de trasee verzi construite deasupra autostrăzilor permit animalelor sălbatice să traverseze barierele artificiale create de om, fără riscul de a nimeri sub roţile automobilelor.
Construirea căilor ferate și autostrăzilor laolaltă cu defrișările în creştere și altă activitate economică umană, interferă habitatul natural al animalelor. Atunci când habitatul unei specii, rîul, este împărţit în două de asfalt, în faţa animalelor apare o dilemă: pe riscul şi răspunderea proprie de a încerca să traverseze bariera sau să rămână "blocaţi".
Și una şi alta este rău. Cei care sunt mai îndrăzneţi trec drumurile și adesea devin victime ale coliziunilor cu autovehiculele, că doar pe veveriţe şi elani nimeni nu i-a învățat regulile de circulaţie rutieră. Numai în Statele Unite din cauza cerbilor care aleargă pe drumuri sunt înregistrate aproape 1,5 milioane de accidente rutiere, iar plăţile companiilor de asigurări către conducătorii auto afectaţi se apropie de 8 miliarde de dolari. Alte animale se tem să se apropie de drumurile zgomotoase, prin urmare autostrada literalmente împarte populaţia în două. Acest fenomen reduce diversitatea genetică în interiorul unei specii și ca rezultat, duce la apariţia diverselor boli şi mutaţii genetice. În plus, uneori autostrăzile separă animalele de locurile în care îşi găsesc hrana într-un anumit sezon al anului.
Pentru prima dată problema a fost discutată în 1950 – anume în această perioadă în Franța, au apărut eсo-duсtele. În următorii 60 de ani, acest element al construcţiilor verzi a început să se folosească activ în Olanda, Elveția, Germania, Belgia, Canada și Statele Unite ale Americii. Eco-traseele pentru animale au un aspect foarte estetic în sensul arhitectural, corespund în întregime principiilor de dezvoltare durabilă a societății și deja, au dovedit eficienţa înaltă în practică.
În SUA, în ultimii 30 de ani au fost construite câteva sute de eco-ducte: pentru a proteja panterele în Florida, salamandrele cu pete din Massachusetts, caprele de munte din Montana, ovinele în Colorado și broaștele țestoase de deşert din California.
În foto: unul din pasaje construite în rezervaţia indiană, Montana.
În foto: ecoduct verde în statul New Jersey.
În foto: trecerea sigură pentru animale deasupra autostrăzii V38 la Birkenau, Germania.
În foto: eco-traseu verde deasupra autostrăzii E314 în Belgia.
Astfel arată unul din 24 de pasaje "verzi" în Parcul Național Banff din Alberta (Canada), care împarte în două un mare drum comercial - autostrada transcanadiană.
Construcţia eco-ductelor menţine unitatea habitatului faunei sălbatice și serveşte drept o garanție de siguranță pentru conducătorii auto. Observaţiile eco-ductelor arată că aceste obiecte sunt folosite în mod regulat de urşi, cerbi, lupi și elanii americani.
În foto: eco-duct deasupra autostrăzii A50 în Țările de Jos. Potrivit organizațiilor locale, construirea a mai mult de 600 de pasaje prin întreaga țară, inclusiv cel mai mare ecoduct cu o lungime de 800 de metri, a ajutat la salvarea vieților populațiilor întregi de bursuci europeni.
Și pe insula Christmas (Australia) se produce o minune: migrația anuală în decurs de 10 zile a hoardelor de crabi roșii din diferite părți ale insulei spre coastă pentru a depune icre se consideră unul dintre cele mai uimitoare spectacole ale planetei. Roci, lunci, drumuri - totul se colorează în roșu și se mişcă scufundat în hoardele crustaceelor, care în total pe insulă sunt peste 120 de milioane, deci pe fiecare metru pătrat al insulei trăieşte un crab. Este imposibil de făcut un pas fără a da peste cleştele cuiva, dar cum atunci să mergi pe drum?
Autoritățile locale au găsit o soluție simplă și au construit eco-trasee speciale pentru marșul crustaceelor - principala atracţie a insulei trebuie să fie protejată! Privind modul pașnic de a rezolva conflictul dintre om și natură, rămâne doar să sugerăm ca fiecare stat să-şi găsească un bun prilej de a repeta experiența arhitecturală a țărilor dezvoltate.
Sursa: facepla.net