Franţa conduce în Europa după numărul maşinilor electrice
Vehicule pe combustibil alternativ (non-hidrocarburi) sunt deja în centrul atenţiei industriaşilor francezi şi autorităţilor publice din motivul preocupării de problemele ecologice şi având în vedere competitivitatea sectorului în domeniul independenţei energetice.
Parcul francez de vehiculele electrice private şi comerciale este cel mai mare în Europa (15.000 de unităţi) şi al treilea din lume, după SUA şi Japonia.
Există diferite tipuri de vehicule: maşini complet electrice (pe baterie), hibrizii reîncărcabili, maşini cu o autonomie extinsă sau pe baterie cu combustibil. Se aşteaptă ca până în 2020 toate aceste maşini vor reprezenta 20% din piaţa mijloacelor de transport noi, iar în 2025 - 30-40%.
În Franţa, în septembrie 2011, cu participarea ministrului industriei, a fost semnată Carta conţinând zece angajamente ale întreprinderilor industriale care intră pe piaţa vehiculelor alimentate cu carburanţii alternativi, precum şi oferă produse şi servicii conexe. Aceste companii trebuie să aibă un nivel ridicat de performanţă, calitate, uşurinţă de utilizare şi fiabilitate. De asemenea, la Cartă se vor alătura companiile care deservesc autostrăzile, parcările, comerţul stradal şi distribuţie.
Concernul PSA în 2011 a început să producă modelul hibrid Peugeot 3008. Acesta este primul hibrid diesel din lume produs în serie. În primăvara anului 2012 pe piaţa auto va fi lansat Citroën DS5 care foloseşte aceeaşi tehnologie, precum şi modelul Premium Peugeot 508 RXH. Compania Toyota în 2012 va produce o versiune hibrid a modelului Yaris III în oraşul Valansi. Companiile Venturi (Eclectic), Goupil G3, Lumeneo (Smera et Neoma), MEGA, Micro Vett (Fiat), Tracetel (Whoop), Courb (C Zen) dezvoltă tricicluri cu motor şi quad-uri pentru utilizare urbană. Companiile Gepebus PVI, Tecnobus, Irisbus Gruau produc autobuze, iar Renault Trucks - camioane.
De asemenea, în Franţa sunt fabricate baterii în cadrul companiilor SAFT (litiu-ion) şi Batscap-Bolloré (litiu-metal-polimer). În 2013, Renault va produce motoarele electrice în Cleon, şi din 2014 - baterii în Flaine (la început vor fi Nissan NEC). Relaţiile de parteneriat între companiile BMW şi PSA vizează construirea unei uzine de producere a garniturii pentru vehiculele hibride în Mulhouse (2014). Companiile cum ar fi Valeo îşi concentrează eforturile în vederea electrificării lanţului de tracţiune, electronicii puterii, facilitării maşinilor.
Bonusul auto (subvenţie pentru achiziţionarea unui automobil care nu este poluant), începând cu anul 2008, a constituit în total 2,3 miliarde de euro. Cu ajutorul acestei măsuri a fost susţinută achiziţionarea a 3,9 milioane de maşini noi curate. În 2012, această măsură de sprijin continue: la cumpărarea unei maşini pe combustibil alternativ pot fi economisite 2000- 5000 de euro. Funcţionează programul eficient de stimulare a quad-urilor şi vehiculelor grele - Ademe.
Pentru susţinerea activităţii celor patru grupuri, dedicate autoturismelor şi mobilităţii în general (Moveo, Id4Car, VEHICULE du futur şi Lyon Urban Truck & Bus) au fost cheltuite fonduri considerabile (100 milioane €) întru reducerea emisiilor şi crearea vehiculelor pe sursele alternative de combustibil. Sprijinul activităţii ştiinţifice de cercetare se realizează, de obicei, prin mecanismele „Credit dimpôt recherche” (alocări fiscale pentru cercetări ştiinţifice) şi OSEO.
Planul francez pentru dezvoltarea vehiculelor electrice şi hibrizilor cu posibilitatea de încărcare a fost lansat în 2009. Acesta confirmă implicarea autorităţilor franceze în dezvoltarea transportului pe combustibilii alternativi.
În cadrul unui program multianual de dezvoltare a transportului terestru (Predit N4, finanţarea - 400 milioane €), în medie, 50% din fonduri sunt direcţionate pentru transporturi electrice şi hibride. Există două platforme tehnologice: Steeve Grenoble şi Amiens (stocarea energiei, proiecte pilot CEA şi INERIS) şi Movéo DEGE Saclay (proiectul pilot IFP). Au fost finanţate în sumă de 108 de milioane de euro primele două fonduri de cercetare "Maşinile pentru deplasare cu un nivel mai scăzut de emisii de gaze cu efect de seră". De asemenea, sunt susţinute proiecte pilot, cum ar fi Kléber (hibridul reîncărcabil, Strasbourg), SAVE (Seine Aval VE), CROME (CROss-border Mobility for EVs) - împreună cu Germania, VERT (Reunion). Compania BMW a realizat în Franţa testarea modelului Mini E până la sfârşitul anului 2011 şi va lansa producţia lui în 2012 împreună cu compania ActiveE.
Pentru a garanta funcţionarea automobilelor electrice într-o siguranţă totală, în special, în garaje de parcare subterană, a fost testată siguranţa bateriilor electrice în colaborare cu autorităţile de stat.
Grupul de lucru Infrastructura de încărcare a maşinilor electrice (GT IRVE), creat sub auspiciile Ministerului Industriei este un teren de consultanţă, care a reunit profesioniştii (Schneider Electric, Legrand, Parkéon, DBT, Saintronic, Sagem.com, EDF Sodretel, Hager, etc.). Sunt discutate toate problemele de cooperare cu autorităţile: prevederile legii ecologice Grenelle al II-lea (gruparea comunelor, drepturi de construcţie, parcări lângă clădiri de birouri, deţinute în comun), recomandările Cărţii Verde privind infrastructura publică accesibilă a dispozitivelor de încărcare, definiţia generală a "maşinii electrice fiabile" standardizarea şi normalizarea, susţinerea (CDC sau Ademe) studiilor experimentale şi punerea în aplicare a infrastructurii de încărcătoare (eco-oraşe pilot şi oraşe metropolitane au semnat o cartă în 2010).
Programul de investiţii în viitor a îmbunătăţit sprijinul pentru stocarea electrochimica în cadrul compartimentului "energia de non-hidrocarburi". Compartimentul "maşina viitorului" se concentrează asupra dezvoltării tehnice a lanţului de tracţiune la o maşină electrică sau un hibrid, dispozitivelor de încărcare. În cadrul unui cont deschis pentru finanţarea infrastructurii pentru dispozitive de încărcare pe drumurile publice. Sprijinul bugetar constituie mai mult de 500 de milioane de euro. De asemenea, guvernul a anunţat crearea şi finanţarea a 54 de milioane de euro pentru Institutul de perfecţionare a energiei de non-hidrocarburi, Vedecom. Acesta se va concentra asupra transportului terestru şi modurilor ecologice de călătorie. În Satori (regiunea Ile de France) se planifică crearea unui astfel de loc în care diversele companii din sectorul de transport vor lucra împreună pentru a dezvolta sistemele şi maşinile noi.
În cele din urmă, Grupul de Achiziţii, coordonat de UGAP, a anunţat în octombrie 2011 rezultatele tenderului, care a selecţionat un furnizor de 20 000 de vehicule în patru ani. UGAP a semnat acorduri de parteneriat cu diverşi reprezentanţi ai comunităţilor teritoriale, se aşteaptă lansarea noi licitaţii în 2012.
David Appia, preşedintele Agenţiei Franceze pentru Investiţiile Internaţionale (AFII), a comentat: "Franţa este o platformă pentru producătorii străini care doresc să dezvolte vehiculele non-hidrocarburi, beneficiind de o atmosferă favorabilă, care încurajează inovaţiile. Aici sunt, de asemenea, mulţi ingineri cu studii superioare. Clustere şi programe de sprijin public care vizează dezvoltarea sectorului de automobile, face Franţa mai atractivă în domeniul tehnologiilor viitorului ".
Sursa: cleandex.ru