Gaura verde » Dezastrul în Golful Mexic ar putea provoca BP sa se ocupe în serios de economia verde «
Gaura verde " Dezastrul în Golful Mexic ar putea provoca BP sa se ocupe în serios de economia verde"
Sonda de foraj în Golful Mexic a fost astupată; şeful companiei schimbat; pentru a evita absorbţia agresivă, prejudiciul cauzat în stare brută a fost apreciat şi recunoscut ca reparabil; relaţia cu guvernul Statelor Unite a trecut punctul inferior de răcire şi se îmbunătăţeşte, iar relaţiile cu Rusia nu par să se înstrăineze - acestea sunt rezultate de vară pentru compania BP (British Petroleum – trad.), care o lună în urmă a fost considerată de o jumătate de lume ca fiind un mort potenţial.
Încă un an şi jumătate BP şi platforma petrolieră notorie Deepwater Horizon vor fi menţionate de majoritatea mass-media şi, prin urmare de consumatori, împreună, şi în acest timp, noua conducere a unei dintre cele mai mari companii de petrol şi de gaze se va ocupa, deoarece nu este nimic de făcut, de lingerea rănilor şi pregătirea unei strategii de comunicare noi. Oricum, dacă la o adâncime de câţiva kilometri în Golful Mexic acum nu se va întâmpla nimic extraordinar, vechea poveste de aventuri estivale ale lui BP ar trebui să rămână doar un episod, despre care se vor aminti numai specialiştii.
Accidentul de pe platforma Deepwater Horizon în Golful Mexic ameninţă să devină cel mai mare dezastru de mediu pe scară largă din istorie. Experţii cred că valoarea pierderilor financiare ar putea să depăşească efectele erupţii vulcanice din Islanda. Dar, efectele ecologice negative sunt incomparabile.
Deocamdată revărsarea de petrol din cauza explozii Deepwater Horizon se consideră cea mai mare din istoria exploatării petroliere - cu toate acestea, reeşind din volumul petrolului revărsat în mare - 1.18 milioane de tone, acest dezastru aproape l-a egalat cu alt record mondial nedepăşit, de care nimeni nu îşi aminteşte – o scurgere de petrol de 1,2 milioane de tone în Kern County, California, care a avut loc în 1910.
Şi cine îşi aduce aminte de aceste scurgeri?
Cea mai mare dintre acestea din istoria nouă a fost, de exemplu, scurgerea de petrol în zăcămîntul Mingbulak, în luna martie 1992 au ars şi s-au extins aproximativ 285 de tone de petrol. În ceea ce priveşte nave petroliere cu un volum de 100- 200 mii de tone de petrol, apoi ele naufragiază mai regulat, decât se explodează platformele - la fiecare cinci ani, şi acest fapt este mult mai periculos pentru mediul înconjurător, decât orice platformă, deoarece petrolul nimereşte imediat pe aceleaşi plaje, care primele suferă de inundaţii petroliere. În cazul lui Deepwater Horizon o mare parte de petrol pur şi simplu s-a lăsat în partea de jos a Golfului, aşa cum s-a întâmplat cu 260 de tone de petrol de pe platforma iraniană "Nowruz" în 1983, împuşcată de un elicopter militar din Irak, aşa cum s-a întâmplat cu acelaşi volum de petrol pe vasul-cisternă ABT Summer, înecat în 1991, la 900 de km de coasta din Angola.
Pe de o parte, după toate cele întâmplate BP nu poate să insiste cu spumă la gură asupra devotamentului său faţă de versiunea "europeană" a valorilor ecologice, care se observa la companie în ultimii 10 ani.
Pe de altă parte, BP va fi nevoită să dezvolte temele ecologice şi chiar într-un mod mai agresiv, decât a făcut trei ani în urmă şi, dat fiind faptul că compania posedă destul de multe dezvoltări la acestă temă, BP are o şansă de a deveni cu adevărat prima companie mondială de petrol, la nivel transnaţional, care, în cele din urmă, şi-ales pentru ea însăşi "economia verde" ca una dintre pieţele majore. Şi acest lucru va fi, probabil, pentru toată lumea un rezultat important real al dezastrului din Golful Mexic.
Dimitrie Butrin