ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Grădinărind cu copiii




 

Cum am abordat noi practic intaurarea gradinilor in curtea Scolii.
Au fost mai multe variante, in functie de ce am gasit pe teren, dar dupa experienta de un an pot sa fac cateva recomandari.
Pamantul:
Nu te poti baza pe pamantul din curtea scolii. Scolile la care am facut gradini erau in oras, iar acolo ai un strat superficial de maxim 10 cm de pamant fertil, apoi doar pamant de umplutura de la santier chiar daca scoala a fost construita in anii ’80: moloz, pamant excavat de la adancime care nu se preteaza sa fie plantat cu legume. Nu m-as risca sa plantez in acel amalgam de pamant sarac in care nu creste o varietate mare de plante. Hai sa  nu ne chinuim si sa dezamagim copiii.
De aceea am adus pamant de padure, sau de pe marginea raului si am facut straturi suprainaltate.
Copiii sunt aiuriti, alearga peste tot si nu au grija „vai sa nu calcam straturile”, e normal, nu trebuie sa ne suparam pe ei ci sa adaptam designul la comportamentul lor. Straturile inaltate sunt bune in acest  caz fiindca sunt mai vizibile si in contrast cu iarba verde dintre ele.  Nu le calca asa usor, caci se impiedica. Deasemenea, am aplasat gradina intr-un loc mai ferit fata de locul unde se joaca copiii. Mai bine previi decat sa iti para rau: face parrte din planificarea dupa principiile permaculturii” observe and interact”.
Alegerea plantelor:
Noi am vrut sa plantam legume. Consideram ca hrana este un lucru vital pentru om si e normal sa se invete despre ea si la scoala. Daca pana acum 50 de ani nu era necesar, fiindca copilul invata acasa prin exemplu de la parinti cum se cresc legumele si unde cresc, acum dupa a 2-a, a 3-a generatie la oras sunt multi copii care habar nu au de unde, cum si cand apar legumele.
Am ales sa limitam sezonul de gradinarit la martie- iunie, in perioada in care este si scoala si am cultivat doar plante de primavara. In vacanta copiii intra intr-un alt ritm si vor sa uite de scoala. Sa ii aduci in curtea scolii ni se parea prea greu pentru primele experiente. Am spus „start small”.
Si mai e ceva: au avut un proiect practic cu rezultate imediate: adica in martie am instalat gradina si am semanat, iar in mai – iunie deja am sarbatorit recolta cu o salata . Inceput si sfarsit intr-un interval scurt.
Ce am semanat: spanac, salata de mai multe feluri, ceapa, usturoi, ridichi, ruccola, cresson, patrunjel, mazare, galbenele (desi nu au inflorit pana in iunie), patrunjel, marar, macris.
Am mai plantat si arbusti fructiferi, plante perene: capsuni, zmeur, menta, coacazi, dar mai putini. Chiar si pomi fructiferi am plantat. Ce frumos ar fi ca dupa cativa ani copiii sa culeaga mere din marul pe care isi amintesc ca l-au plantat in clasa I-a.
Copiii se simt asa de bine cu mainile in pamant, de la cei de clasa I-a pana la cei de clasa a VII-a, nu toti, dar cei care se implica o fac cu mare curiozitate si cu placere.
Planificarea in timp:
Gradina are nevoie de atentie periodica. Macar o vizita o data pe saptamana, sau data noi nu am fost, am responsabilizat grupe de copii sa mearga la straturi sa le verificce, sa le observe si sa le ude daca trebuia. Straturile suprainaltate au dezavantajul ca se ususca repede. Pamantul din ele, in primul an in care il plantezi este proaspat adus si este afanat de aceea se dreneaza rapid. Cand semeni seminte mici nu poti sa acoperi foarte mult cu mulci, ca e migaleala. Doar dupa ce plantele sunt maricele mai poti acoperi.  Iar cu copiii nu prea merge. Nu stiu, n-au rabdare. Avem straturi care au fost semanate pe randuri dar randuriel sunt mixte, intr-un mod haotic. Nu poti controla totul, mai ales cu cei mici, caci le strici placerea si bucuria.
Udatul:
Depinde de fiecare primavara. Cea mai mare nevoie de apa este imediat dupa ce ai semanat, pana a incoltit samanta si a devenit plantuta. Dar primavara martie- aprilie este umezeala destul de mare de peste noapte si mai cade roua dimineata, deci plantutele cand sunt mici cam au destula apa. Nu vrei aici sa ai super productie, nu acesta este scopul. Totusi, se poate ca chiar dupa ce  ai semanat sa fie soare puternic si vant si sa se usuce stratul de pamant de la suprafata si poate ar fi util sa uzi. Eu nu m-as ingrijora prea tare, caci din experienta mea de gradinar (nu cu copiii, ci in general) n-a fost an in care sa nu iasa chiar nimic.
Mai bine o densitate mai mare de samanta pentru siguranta si apoi poti sa raresti.
Jocul:
Nu doar invatam si suntem seriosi, primavara , mai ales copiii sunt mai aiuriti, mai ales daca sunt adolescenti fetele si baietii se alearga si se haraie intre ei. Vorbesc serios. Ii scoti la soare, nu mai trebuie sa stea cu nasul in banci, doar nu ii pui doar la gradina. Hai sa ne si jucam! sa fie o experienta placuta sa mai vrea. Si doar o jumatate de ora de zbenguiala la liber sau un joc in aer liber care sa participe toti e a contat. Am plimbat copiii cu roaba, am jucat friesbe sau alte jocuri interactive.
Inceputul:
Prima data trebuie sa iti gasesti cadrul didactic cu care sa colaborezi. Daca pe acesta il simti entuziasmat, atunci restul nu mai e greu. Directiunea nu spune NU daca nu-i ceri bani. E doar un lucru bun pentru promovarea scolii.
Pana pregatesti straturile, aduci pamantul si il incarci in paturile inaltate e bine sa implici si parintii. Nu doar pentru munca fizica, ci si ca sa fie informati despre proiect, caci vor fi mult mai deschisi. Am avut mare ajutor din partea parintilor – fara ei nu se puteau porni majoritatea gradinilor (mai ales a gradinilor care nu s-au facut in Cluj, unde am mers mult mai rar.) Mai sunt si voluntari dornici sa ajute. La Bucuresti am avut o echipa mare de voluntari care s-au implicat in gradina de la „S.O.S. Satele copiilor”.
Sarbatoarea:
Majoritatea verdeturilor de primavara, cand se mareste ziua dau in samanta, deci se potriveste de minune o zi in care faci o salata mare cu copiii si inchei proiectul de sezon. Scoala de azi le ofera copiilor prea putine posibilitati de a face proiecte practice cu aplicatie directa in viata de zi cu zi. Sa cresti cateva legume cu propriile tale manute din care sa manaci apoi este o realizare uriasa pentru un copil care gaseste dificil  sa scrie caligrafic ” Varza a la Cluj”.
Si acum te intreb pe tine. Ai vrea sa faci o gradina cu copiii? Sigur ai o legatura cu o scoala. Poate esti profesor, poate ai copii sau nepoti la scoala sau poate doar iti place cu mainile in pamant. Nu stii cum si ce se planteaza? Nu-i bai, cere ajutorul. Gradina se descurca sa creasca de la sine. „E natural”
Ce mai astepti? Vine in curand primavara! Hai, iesi afara de la hibernare caci soarele e din ce in ce mai cald. Fa o gradina cu copiii si iti va aduce benificii la care nici nu poti sa te gandesti acum!

 

Sursa: permacultura.ro

ABONAȚI-VĂ
Luni, 27 aprilie 2015 9:26
Vizualizări: 2348

Citiţi de asemenea

De aici a pornit legenda despre "reconstrucția sa recentă"....
102
Stafida este unul dintre cele mai vechi produse dulci, care permitea conservarea și stocarea recoltei de struguri pentru...
131
Pietrele Rollright sunt unul dintre cele mai faimoase complexe megalitice de acest fel din Insulele Britanice. Ele se af...
99
La înmulțirea plantelor prin butași uneori apare o problemă legată de formarea rădăcinilor. Pentru a accelera procesul...
241