Hiriko — maşina electrică urbană creată pentru a înlocui bicicleta
Problemele maşinii urbane sunt diferite, dar cele esenţiale sunt siguranța ecologică și lipsa locurilor de parcare. Zece ani în urmă, inginerii de la MIT Media Lab, au început să lucreze la un concept al vehiculului electric, destinat să devină substituirea high-tech a bicicletei și să ofere cetățenilor urbani confort și comoditate, totodată menținînd ce mai importantă caracteristică a bicicletei - atitudine prietenoasă faţă de mediul înconjurător.
Ideea constă în exploatarea unui automobil electric, după schema de închiriere a bicicletelor, existentă deja, în mai multe orașe din întreaga lume.
Persoana care a cumpărat abonamentul pentru o perioadă de timp relativ lungă de un an sau o lună, nu primeşte în chirie o maşină electrică concretă, ci posibilitatea de a utiliza oricare electric liber care staţionează la parcare. De exemplu, făcînd o călătorie pe jos pînă la cea mai apropiată staţie de închiriere după o zi de muncă, cetăţeanul închiriază o mașină electrică pînă la gară şi lasă vehiculul acolo, continuîndu-şi drumul spre casă, cu trenul electric.
Apoi, el ia din nou mașina electrică, ajunge acasă şi lasă maşina în garaj pe noapte, iar dimineața, ajunge cu ea pînă la gară şi îşi continue drumul la locul de muncă, prin intermediu caii ferate.
Astfel, oamenii folosesc transportul public, iar maşina electrică închiriată rezolvă problema "ultimei mile", transportînd clientul la intrarea casei, situate într-o zonă de locuit ecologic curată.
Maşina electrică a fost numită Hiriko, ce în limba bască înseamnă "din oraș". Pentru dezvoltarea proiectului a fost format Hiriko Driving Mobility Group.
În prezent conceptul este deja, elaborat şi sunt construite două duzine de maşini electrice mici și agile. Lungimea Hiriko în mișcare este de 8 feet (mai puțin de 2,44 metri). Dar asta nu e tot, la locul de parcare vehiculul electric se strînge și ocupă doar 5 feet (1,52 metri). Judecînd după dimensiuni şi transformare, principiul de bicicletă este pe deplin respectat.
Ca şi la bicicletă, viteza maximă Hiriko, după standardele moderne, nu este prea mare, mai puţin de 50 km / h. Dar, maşina are o rezervă destul de solidă de kilometraj la o singură încărcare, mai mult de 120 de kilometri.
Pentru a facilita parcarea în condiţiile urbane limitate, constructorii au avut grijă de o agilitate extraordinară a operei lor. Toate cele patru roți se rotesc independent și se pot întoarce în toate direcțiile. Micuţa maşină poate porni din partea laterală sau face un viraj pe loc.
În prezent, Hiriko Driving Mobility Group, este preocupat de punerea în aplicare a proiectului. Urmînd ideea, compania nu dorește să vîndă mașinile electrice pentru uz personal, ci poartă tratative cu autorităţile municipale din San Francisco, Berlin și Barcelona. Prețul Hiriko - 16.000 $.
Autor: Alex Norkin
Sursa: facepla.net