Hrana pentru 4 miliarde de oraseni
Pana in 2030, numarul orasenilor din tarile in curs de dezvoltare se va ridica la patru miliarde, potrivit statisticilor FAO (Food and Agriculture Organization). Aprovizionarea unui numar atat de mare de oameni cu alimente de calitate, la preturi accesibile, va intinde lantul de aprovizionare si distributie catre limita maxima. Problemele de armonizare a cererii cu oferta, alaturi de cele de transport, refrigerare si distributie provoaca pierderi si cresteri ale preturilor.
In timp ce orasele isi maresc suprafata si numarul de locuitori, au nevoie de structuri mai ample de a aduce produsele alimentare catre consumatori, inclusiv a sistemelor de distributie – pietele angro si en detail. In momentul de fata, pietele din cele mai multe dintre orasele tarilor in curs de dezvoltare nu sunt amenajate, fapt care duce la probleme de mediu si la cresterea pierderilor.
Unele orase sunt deja foarte mari si se preconizeaza ca vor continua sa creasca. Se estimeaza ca pana in anul 2015 orasul Mumbai (in trecut Bombay) va avea 22,6 milioane de locuitori, Delhi 20,9 milioane, Ciudad de Mexico 20,6 milioane, iar São Paulo 20 de milioane.
Saracia zonelor urbane amenita siguranta alimentara
Problemele de siguranta alimentara sunt deosebit de importante in aceste zone, unde rata saraciei depaseste de multe ori 50%. De exemplu, in Guatemala City, rata saraciei este de 80%, in Chittagong, Bangladesh sare de 78%, iar in Kampala, Uganda aceasta este de aproximativ 77%.
Saracia urbana nu este specifica doar capitalelor sau metropolelor. Orasele de provincie, de cateva sute de mii de locuitori, pot avea, de asemenea,multi saraci si de aici apar probleme in lantul de aprovizionare si distributie.
Locuitorii saraci ai oraselor cheltuiesc pe alimente intre 60% si 80% din venitul lor, ceea ce ii face deosebit de vulnerabili la cresterea preturilor alimentelor, cum ar fi cele cauzate de costurile de transport sau de practicile monopoliste ale marilor lanturi comerciale. Totodata, acestia reprezinta ultima veriga in lungul lant alimentar si au putine variante de procurare a hranei, fiind supusi riscului de a consuma alimente de proasta calitate.
Siguranta alimentara este o preocupare serioasa in aceste zone urbane,unde depozitarea si refrigerarea improprie si vanzatorii fara scrupule pot aduce pe piata alimente contaminate sau alterate. In cea mai mare parte a Africii, apar deseori piete in locuri neamenajate pentru acest scop.
Negustorii incep sa-si vanda produsele oriunde exista cerere.Acestor piete le lipsesc chiar si cele mai elementare servicii. In Colombo, Sri Lanka, pietele angro si en detail sunt prost amplasate si, prin urmare, supraaglomerate. Soferii camioanelor se plang ca au nevoie de foarte multe ore pentru a
ajunge in piata centrala sa-si descarce marfa. Mai mult de atat, spatiile de parcare, de incarcare si descarcare sunt inadecvate.