În Rusia au fost expuse primele autobuze electrice
În Rusia au fost expuse primele autobuze electrice
Modelele pre-serie ale autobuzelor electrice urbane, împreună cu alte mijloace de transport promiţător, sunt expuse în capitală. În anul următor maşinile de tip nou vor ieşi pe străzile din Moscova. Şi în curând, autobuzul electric de clasă mare, cu o podea joasă, construit în oraşul Engels, va înlocui treptat autobuzele tradiţionale pe traseele din capitală, unde lipseşte reţeaua de troleibuze.
Este vorba de autobuze cu baterii litiu-ion de la compania Lioteh din Novosibirsk. Acum în capitală a debarcat un grup întreg de vehicule electrice.
Mai întâi de toate, autobuze electrice mari pentru zona urbană, reconstruite din autobuze de marcă NefAZ şi troleibuze Trolza.
"Nodurile-cheie sunt montate cu ajutorul conexiunilor modulare, acest lucru în afară de siguranţă şi tehnologii avansate, vă permite diagnosticarea instantanee a sistemul şi corectarea greşelilor cât mai curând posibil pentru a evita neexploatarea vehiculului," – explică beneficiile noului electrobuz reprezentantul companiei Trolza (fotografie:Trolza).
Compania din oraşul Engels relatează că la conversia troleibuzului în electrobuz (maşina, care se deplasează exclusiv pe baterii) a fost utilizată unitatea de tracţiune asincronă cu sistemul de microprocesoare pentru conducere, datorită acestui fapt consumul energiei electrice a fost redus cu 35-40% în comparaţie cu troleibuzele convenţionale.
Fără taxare electrobuz de 12 metri "Trolza 52 501 Elektrobus" este capabil să parcurgă 250 km. Acest lucru este suficient pentru o un schimb. Încărcarea bateriei durează 3 ore.
În 2012 autorităţile moscovite intenţionează să achiziţioneze circa 100 de electrobuze (producătorul încă nu este ales, acesta poate fi Trolza şi NefAZ sau alte asociaţii - tema electrobuzelor a fost preluată de mai multe companii). Pentru acest scop vor fi cheltuite 700 - 800 milioane de ruble.
Cu toate acestea, calculând costul unei unităţi de transport al viitorului (aceasta este de aproximativ de două ori mai mare, decât al unui autobuz convenţional), ar trebui să luăm în considerare că transportul nou este mai profitabil pentru exploatare. Lioteh raportează că costul taxării unui electrobuz mare va constitui 150-200 de mii de ruble pe an, iar combustibil pentru semenul lui, echipat cu motorul cu combustie internă, va costa 750-800 de mii de ruble.
Pe 26 octombrie la Moscova s-a deschis un forum internaţional şi o expoziţie de nanotehnologii Rusnanotech 2011. Acesta a servit drept o platformă pentru prezentarea modelelor promiţătoare de transport electric autohton.
În afară de vehiculele sus-menţionate, în Expocentru din capitală, pot fi văzuţi un electrobuz de clasă mică pe bază de Ford Tranzit, o maşină electrică pentru serviciile comunale urbane (cu şasiu "KamAZ"), un electrotractor (bazat pe Belarus-920) şi o maşină electrică comercială de dimensiuni mici pentru deplasare în limitele oraşului. Toate aceste maşini sunt construite cu baterii cu litiu, produse în masă de compania Lioteh.
Un camion uşor comercial pe energie electrică, un microbuz - proiecte ale diferiţilor parteneri lui Lioteh - au o şansă buna pentru a ajunge la banda transportatoare, cel puţin ca o producţie pe scară mică (fotografii de pe site-uri: liotech.ru, sdelanounas.ru).
În 2011 şi 2012 electrobuze şi camioane uşoare pe energie electrică trebuie să fie certificate. Iar la sfârşitul anului 2012 se preconizează ieşirea electrobuzelor pe trasee în oraşe mari din Rusia.
Compania AvtoVAZ a adus din Togliatti la Moscova un autoturism cu litiu-ion – universal EL LADA(electrolada). Lioteh subliniază faptul că inginerii au fost capabili să plaseze baterii de tracţiune fără a perturba interiorul salonului şi portbagajului.
Croaziera pe o singură încărcare la electrolada este de 150 de kilometri în ciclul urban. Prototipul se încarcă de la o priză de uz casnic (220 V, 16 A) timp de opt ore, volumul energiei electrice costă aproximativ 90 de ruble (fotografie de pe site-ul liotech.ru).
Autor: Leonid Popov
Sursa: zelife.ru