În Țările de Jos autostrăzile vor deveni „inteligente”
Designerul olandez, Daan Roosegaarde, în colaborare cu compania Heijmans, a dezvoltat un proiect eco-futurist Smart Highway sau "Autostrada inteligentă". Traseul carosabil ultra-modern va fi dotat cu un iluminat interactiv, cu ajutorul căruia asfaltul va împărtăşi cu conducătorii auto informații utile privind condițiile meteorologice și în același timp va reîncărca bateriile la vehiculele electrice sau hibrizii. Primele câteva sute de metri de astfel de drum vor fi construitei în provincia Brabant din Țările de Jos, în vara anului viitor.
"Autostrada inteligentă" nu are nevoie de surse externe de lumină, pentru că în întuneric vor străluci marcajele rutiere. Vopseaua fluorescentă va acumula energia solară în timpul zilei și va fi clar vizibilă timp de 10 ore după apusul soarelui.
Cu toate acestea, pe drum vor fi instalate lanterne cu LED, alimentate de morile de vânt miniaturale. Datorită senzorilor de mișcare instalaţi pe ele, lanternele se vor include numai în timpul trecerii unui mijloc de transport, iar apoi se vor stinge până la mașina următoare. Acest mod de funcţionare va salva nişte sume într-adevăr astronomice cheltuite pentru energia electrică, care pot fi destinate pentru dezvoltarea noilor soluții ecologice.
Dezvoltatorii au de gând să folosească vopseaua sensibilă la căldură pentru a crea indicatorii meteorologici de drum: la scăderea temperaturii și riscul apariţiei poleiului pe asfalt vor apărea fulgi roşii strălucitori. Sub terasament vor fi instalate bobine de inducție, care vor interacționa cu dispozitivele similare de pe partea de jos a vehiculelor electrice și a hibrizilor şi vor încărca bateriile lor.
Cât nu ar fi de surprinzător, însă proiectul dezvoltat de Studiol Roosegaarde nu conţine nici un fel de invenţii şi totuşi este un pas mare în viitor. Daan Roozegaarde, a relatat că vopseaua fosforescentă nu mai este un produs nou, iar interesul faţă de infrastructura "inteligentă" de transport a apărut în urmă cu trei decenii. Ceea ce lipsește cu adevărat – aplicarea inovărilor reale în practică, care ar putea aduce mai mult confort și siguranță în conducerea mijloacelor de transport.
Până în prezent am putut observa astfel de tehnologii doar în filme de science-fiction și jocurile de calculator, astfel mulți oameni nu credeau că ele puteau fi transferate de pe monitoare în lumea reală. "Misiunea mea este de a dovedi contrariul", - a declarat designerul într-un interviu revistei Wired. Parţial, această promisiune a fost îndeplinită: cu segmentul experimental au putut face cunoştinţă toți vizitatorii expoziţiei Săptămâna Designului Danez ( Dutch Design Week), în cadrul căreia în luna octombrie a avut loc prezentarea proiectul Smart Highway. Evenimentul s-a soldat cu mult succes: "autostrada inteligentă" a fost recunoscută drept „cel mai bun proiect al viitorului" și descernată cu un premiu „Dutch Design Awards”.
În viitor, Studioul Roosegaard intenţionează să ofere proiecte de traseuri similare pentru Coasta de Vest a Statelor Unite, în care compania Google testează hibrizii săi fără pilot. Există, de asemenea, o părere că ar fi bine să devină mai "inteligente" nu numai autostrăzile, ci şi trotuarele: vânătăile apărute din cauza căderii pe gheață încă pe nimeni nu i-a fericit. Dacă vom merge pe o scară mai largă, atunci drumurile cu o iluminare fluorescentă ar aduce un serviciu util în mai multe țări ale lumii, în special acolo unde apar regulat întreruperile de energie electrică (de exemplu, India).
Paul Watters, expert în rețele de transport, a împărtăşit pentru ediţia "Telegraph" unele îndoieli apărute în legătură cu realizarea proiectului Smart Higway: „Desigur, în acest mod putem economisi energia electrică, dar cum vom preveni posibila creștere a criminalității? Poate că va trebui să plătim pentru inovaţie un preţ mult mai mare". Pe de altă parte, "autostrada inteligentă" este rezultatul inevitabil al schimbării conceptului mijloacelor de transport care astăzi trec printr-o evoluţie rapidă. Angajații Studioului Roosegaarde cred că sistemele interne de navigație auto reprezintă doar o jumătate din sistemele noastre de control în viitor, a doua jumătate trebuie să devină drumurile înseşi pe care le putem dota cu informații utile pentru conducătorii auto. Ei bine, vom trăi şi vom vedea!
Sursa: facepla.net