Încălzim oraşe în timpul rece
Încălzim oraşe în timpul rece
În viitorul apropiat energia regenerabilă ar trebui să fie principala sursă de încălzire a spaţiilor şi nu numai a celor rezidenţiale, în care trăiesc fiinţe atât de sensibile la schimbările de temperatură, ca "homo sapiens". În unele puncte ale planetei utilizarea a astfel de surse devine o practică comună.
Metroenergetica din Paris
În capitala franceză se efectuează un experiment al cărui scop este aplicarea în viaţă a ideii îndrăzneţe – a folosi pentru încălzirea clădirilor căldura corpurilor umane. Însă, autorii experimentului nu consideră că pentru acesta va fi suficientă numai energia locuitorilor acestei construcţii. În schimb, ei intenţionează să utilizeze o sursă mult mai puternică: căldura pe care o emană numeroşi vizitători ai metroului din Paris.
Casa, care ar trebui să fie prima clădire norocoasă, încălzită prin această metodă atât de revoluţionară, este situată pe strada Beaubourg, în apropierea muzeului Pompidou, direct - deasupra staţiei de metrou. În prezent casa este supusă reutilării considerabile, care ar trebui să fie finalizată înainte de sfârşitul anului. Şi după aceea, locătarii clădirii se vor putea bucura de căldura, produsă de o mulţime de oameni, care circulă sub picioarele lor, în adâncimea metroului.
Potrivit calculelor, fiecare pasager de metrou, produce aproximativ 100 de waţi de energie, doar intrând în metrou şi aşteptând acolo trenul. În plus, energia este eliminată de trenuri, care se deplasează şi se opresc, prin ce şi se explică faptul că în metrou, în timpul sezonului rece, întotdeauna este mai cald, decât la suprafaţă. Noul sistem de încălzire, situat deasupra clădirii, care găzduieşte 17 apartamente, va extrage căldura din metrou în modul similar proiectelor geotermale.
Încălzirea ştiinţifică
Specialiştii de la Universitatea elveţiană planifică să reconstruiască asigurarea cu căldura termică a unuia din campusurile Alma mater conform unui plan simplu: print-un sistem de conducte şi rezervoare subterane de stocare, a colecta căldura, emanată de către locuitori şi tehnica, care funcţionează vara, şi a o cheltui iarna şi vice-versa. Autorul proiectului Gerhard Schmitt susţine că sistemul său este primul de acest gen şi că valoarea sa principală rezidă în rezolvarea a două sarcini – universitatea nu numai că va soluţiona problema sa de termoreglare, dar de asemenea, va reduce consumul resurselor naturale, deci va micşora impactul negativ asupra mediului înconjurător.
Aeroport pe energie geotermală
Administraţia aeroportului Orly din Paris intenţionează să facă o contribuţie la reducerea efectelor nocive. Deja în 2011, acesta promite să devină primul aeroport european, care utilizează pentru încălzire energia geotermală. Un proiect în valoare de 17 milioane de dolari va reduce nivelul actual al emisiilor de dioxid de carbon de la 20 până la 7.000 de tone pe an. Al doilea după mărime, port aerian din Franţa intenţionează să devină "cel mai verde" din ţară, mărind eficienţa sa energetică cu 20% până în 2020 şi cu 40% până în 2040.
Sistemele geotermale de încălzire au fost utilizate de către oameni din timpul Imperiului Roman, atunci când cu ajutorul izvoarelor termale au fost încălzite băi şi locuinţe.
Aeroportul este norocos - chiar sub acesta se află rezerve mari de apă fierbinte. În scopul utilizării energiei, pe perimetrul aeroportului vor fi forate două zonde de 1700 de metri. Prin una din ele apa, încălzită de scoarţa pământului, se va ridica (va creşte) sub influenţa presiunii naturale, ajungând la suprafaţă cu o temperatură de 74 º C. Acolo ea va fi utilizată în sistemele de încălzire ale aeroportului, şi apoi va merge înapoi în sol, prin a doua gaură.
Construirea sistemului, începută în 2009, se apropie de finalizare.