Interviu cu directorul liceului Waldorf, Liviu Dascal
În 2019, învățământul Waldorf, atât de îndrăgit de unii părinți progresivi, va marca
jubileul de 100 de ani. În lume sunt peste o mie de școli, unde elevii învață după
principiile umanitare ale lui Rudolf Steiner. Și în Republica Moldova, există o
asemenea instituție. Liceul teoretic Waldorf include nu doar gimnaziul, dar și o
grădiniță. Despre particularitățile educației alternative, dar și despre alte subiecte
de interes pentru părinți, vom discuta cu directorul complexului, Liviu Dascăl.
-Cum, când și cui i-a venit ideea de a deschide o școală Waldorf la Chișinău?
-După ce Moldova a obținut independență, societatea era în căutarea unor noi direcții
de dezvoltare în toate domeniile, inclusiv în educație. Deci, atunci când a apărut oferta
de a studia la București această specialitate, de professor Waldorf, soția mea,
Alexandra, împreună cu educatoarea V. Șkurova, au acceptat-o cu bucurie. Iar peste un
an, în România, la aceleași cursuri am mers și eu, cu alți cinci colegi. După ce am
obținut diplomele, am creat un grup de inițiativă pentru crearea unei astfel de școli, iar
în 1992 ideea noastră a devenit realitate. La aceasta a contribuit și conducerea Direcţiei
Orăşăneşti de Învăţământ Public (A. Mocreac) și Ministerul Educației ( N. Matcaș,
O.Bujor, V. Cojocaru).
-Ați decis singuri să numiți școală Waldrof sau acest drept a trebuit meritat?
-Evident, o perioadă îndelungată am demonstrat că principiile programului nostru
correspond cu cele ale lui Steiner. Într-o lume modernă, este imposibil să te numești
rege și să devii rege. "Waldorf" este un brand, înregistrat de Organizația Internațională
a Proprietăților Intelectuale și se află sub protecția Curții Internaționale de la Haga. Noi
suntem membri ai Asociației Internaționale pentru Dezvoltarea Educației Waldorf în
țările din Europa Centrală și de Est. Anual, reprezentații acestei asociații vin să se
asigure dacă aplicăm corect principiile după care se ghidează acest tip de învățământ.
La 30 septembrie 2010, am obținut licența de utilizare a brandului "Waldorf" pe teritoriul
Republicii Moldova, din partea "Asociaţiei Şcolilor Libere Waldorf" din Germania —
deținătorul oficial al acestui drept.
-Considerați că aţi reușit să realizați pe deplin visul lui Steiner?
- Din păcate, aflându-ne în sistemul general de învăţământ din Moldova, nu putem
întruchipa exact idealurile înalte de educaţie Waldorf. Și acest lucru nu se va realiza nici
în viitorul apropiat. Societatea modernă nu poate percepe încă multe lucruri. Spre
exemplu, ideea fraternităţii, a idealurilor comune şi a bunurilor colective. Mai mult,
programul nostru este obligat să se alineze curriculei de stat. Noi punem în aplicare
programul Waldorf în totalitate doar la nivelul învăţământului preşcolar şi al claselor
primare. Suntem nevoiţi să mergem la mari compromisuri în cazul învăţământului
gimnazial şi liceal, pentru ca elevii să susţină examenele de stat şi bacalaureatul.
Iar în Germania, de exemplu, iniţiatorii unor astfel de şcoli sunt părinţii. Ei crează o
organizaţie publică, aleg liderii, profesorii, cărora le încredinţează educarea copiilor lor.
Astfel de instituţii nu sunt incluse în sistemul public de învăţămât, or scopul lor
primordial este educarea unei personalităţi libere. Prin urmare, nu pot fi supuse unei
influențe de ordin financiar, administrativ sau ideologic.
În acest sens, Germania dă dovadă de mult curaj, deoarece personalităţile libere sunt
destul de periculoase prin forţa şi libertatea lor de gândire. Totodată, pe de o parte,
personalitățile libere sunt originale prin opiniile şi viziunile lor individuale —un astfel de
om nu poate fi convins cu lozinca primitivă de "pâine şi circ", el este cu mult mai greu de
manipulat. Statului îi este mai convenabil să cultive cetăţeni ascultători, nu oameni
creativi, liberi. Dar, pe de altă parte, anume așa oameni, liberi, contribuie mai mult la
progresul naţiunii. Fiecare lider ar trebui să ţină cont de asta.
-Care sunt motivele de bază pentru care părinţii decid să-şi trimită copiii anume la
şcoala Dvs.?
-În Moldova sunt puţini părinţi familiarizaţi cu metoda lui Steiner, dar sunt mulţi care
caută o metodă alternativă de învățământ celei tradiţionale. Oamenii caută ceva nou,
unde copiii să fie învăţaţi după alte metode şi principii. Cei care riscă să încerce ceva
nou, după o anumită perioadă, se conving că este eficient. Treptat, înrederea în "şcolile
neobișnuite" creşte. Am început activitatea cu 2 grupe de grădiniţă şi 2 clase primare,
per total 100 de elevi şi 13 pedagogi. Anul acesta avem 15 clase şi 3 grupe de
grădiniţă, în total 450 de elevi şi 40 de pedagogi.
-Sunt şi grupe cu predare în limba rusă?
-Din păcate, nu sunt. Aş saluta apariţia lor. Pentru aceasta însă este nevoie de o
iniţiativă din partea părinţilor. Noi primim copii din familii vorbitoare de limbă rusă, dar
am observat că acestor copii le este foarte greu. Dacă nu sunt sustinuţi de către părinţi,
dacă înşişi părinţii refuză să înveţe româna, atunci copilului îi este dificil.
La grădiniţă copiii sunt mai deschişi spre comunicare și găsesc mai ușor ieșire din
situație — dacă în grupă mai este, cel puțin, un copil care vorbeşte rusa, neapărat se
joacă împreună. Mai degrabă un copil vorbitor de română va învăţa rusa, decât invers.
Este un paradox, dar asta e realitatea. Desigur, toţi copiii participă la activităţile
comune, repetă după educator şi automat învaţă limba. Dar după finisarea activităţilor,
copiii, de regulă, se reunesc din în grupuri mici.
Care este orarul studiilor?
-Avem un regim de studii specific. Dimineaţa — cel mai potrivit timp pentru munca
intelectuală — de aceea de la 8:30 până la 10:20 se desfășoară lecția de bază, cu
durata de 110 minute. Lecţia de bază poate fi matematica, geografia sau alt obiect din
rândul disciplinelor ştiinţifice din programul de studii. Pe parcursul a 3-4 săptămâni (aşa
numita "epocă "), este studiată această disciplină, în funcție de numărul orelor din în
curricula
şcolară. Spre exemplu, în această lună clasa a V-a studiază geometria, luna viitoare —
matematica, peste o lună — istoria. Toate ştiinţele sunt studiate dimineaţa, atunci când
creierul este în stare să acumuleze mai multă informaţie şi copilul se poate concentra
mai bine. În prezent, această abordare se numeşte educaţie modulară, dar din start,
acesta era un principiu al educaţiei Waldorf.
După lecţia fundamentală, urmează 15-20 minute de recreaţie, iar după asta încep
orele de artă: muzica, instrumentul muzical, pictura, precum și limbile străine. Până în
clasa a III-a, limba srăină este predată doar oral, fără gramatică, prin metoda imitaţiei.
Printre disciplinele originale pe care le avem se numără şi euritmia. Această artă a
apărut acum 100 de ani. Esenţa ei constă în redarea sunetelor muzicale, a exprimării
prin mişcările corpului în spaţiu. Există euritmie scenică, pedagogică şi chiar
terapeutică, fapt ce demonstrează că diferite boli se pot vindeca prin anumite mişcări.
Deci, euritmia armonizează dezvoltarea fizică şi cea psihică. Pe lângă aceste discipline
avem şi gimnastica Bothmer, dar și simpla educaţie fizică, copiii au de susținut
normative, ca și în celelalte școli, doar suntem legaţi de programul de stat.
Este respectată regula utilizării materialelor naturale în procesul de studiu?
Da, la grădiniţă copiii se joacă cu jucării din lemn. Toate au forme simple, ceea ce
permite dezvoltarea imaginaţiei. Educatorii confecționează și tricotează jucării. Pentru
dezvoltarea motoricii şi pentru pregătirea de şcoală, copiii desenează cu creioane din
ceară colorată.
În clasa întâi, copiii încep a desena linii, apoi ornamente, pe urmă forme. Toate astea
nu în caiete obişnuite în linii sau pătrăţele, ci în albume: acolo mâna liber desenează,
copilul este liber să aleagă locul şi limita desenului. Nimeni nu-i dictează "mai sus linia,
mai jos", nimeni nu-l pedepseşte dacă a trecut "peste linie". Și, de asemenea, copiii
desenează cu creioane și blocuri de ceară — pentru a desena ceva copilul trebuie să
depună forţă în muşchii braţului. Creioanele le comandăm din Germania. Din clasa a
doua copiii trec la creioane mai groase, după care la peniţă, pe urmă la stilou cu
cerneală şi numai după asta, în clasa a IV-a, la pix. În acest fel, copilul parcurge toate
etapele scrierii, aşa precum omenirea a parcurs etapele dezvoltării.
-Prețul studiilor?
-Înţeleg că doriţi să auziţi o cifră concretă, dar nu există. Şcoala Waldorf se ghidează
după principilul libertăţii şi al fraternităţii, nimeni nimănui nu-i dictează, aceasta este
valabil și pentru plată. Părinţii trebuie singuri să înţeleagă că bunăstarea şcolii depinde
de ei, de capacitatea lor de a jertfi. Celor care Dumnezeu le-a dat mai mult, au datoria
de a jertfi mai mult şi prin eforturi comune de a-i ajuta pe cei care, la momentul de față,
au mai puțin. După posibilitate, fiecare familie ajută şcolii.
Desigur, există unele calcule. Pentru a învăţa un copil, pe an sunt necesare aproximativ
8 mii de lei. Statul, spre exemplu, în acest an a alocat din buget 6282 lei pentru un elev.
Pentru ca şcoala să funcţioneze cu succes, părinţii acoperă diferenţa (1 500-2 000 de
lei) investind în Fondul "Iniţiativa pedagogică Waldorf din Moldova", înregistrat la
Ministerul Justiţiei al R. Moldova. La grădiniţă se cheltuie 9 mii de lei anual pentru un
copil, de aceea părinţii achită mai mult.
Unele lucruri le pot face înşişi părinţii, spre exemplu, reparaţia în clasă. Anual, la noi, vin
elevii claselor a XII-a de la Şcoala Waldorf din Luxemburg şi fac practica socială. Drept
răspuns noi trimitem elevii noştri în Luxemburg. Aceştia îşi ajută colegii să-şi amenajeze
teritoriul.
-Mulţi elevi ai școlii dvs. s-au stabilit în străinătate?
-Avem peste 300 de absolvenţi ai ciclului gimnazial şi peste 120 ai ciclului liceal.
Majoritatea absolvenţilor clasei a IX-a îşi continuă studiile la noi, iar aproximativ 90%
dintre liceenii din promoţiile anterioare şi-au continuat studiile la universităţi. Da, din
păcate, mulţi dintre ei pleacă peste hotare și acolo îşi fac o carieră de succes. Atunci
când omul este educat după principiul libertăţii, în ţările democratice el se simte
confortabil şi, de regulă, obţine rezultate înalte. Important este că noi îi învăţăm să fie
liberi şi puternici. Și ei înţeleg că opusul libertăţii este responsabilitatea pentru fiecare
acţiune. Atât prin cuvinte, cât și prin fapte.
Sursa: semia.md