Istoviți de școală
Un copil obosit de școală are nevoie de ajutor. Mulți părinți, văzînd că copilul este deștept și inteligent, îl încarcă cu sarcini destul de grele, iar el nu trage un astfel de volum din punct de vedere energetic și motivația de a învăța la general scade. Cum să înțelegeți că problemele de învățare sînt anume din cauza oboselii și cum să ajutați?
= Semne
Un copil istovit poate să facă orice dacă vrea. De obicei el vrea să învețe și știe multe. Dar aproape niciodată nu poate îndeplini însărcinarea perfect. În caietele sale sînt o mulțime de ștersături și inexactități, și contează că acestea apar în ultimele exerciții, ultimele exemple, ultimele propoziții - acesta este un semn important. Se creează impresia că la sfîrșitul lecției sau a zilei de lucru, copilul ca și cum s-ar fi "umfla". El poate sta mult timp asupra temelor, dar să nu facă nimic. Este ca și cum ar exista în modul de economisire a energiei. El deseori se plictisește (cuvîntul preferat), scrisul "plutește" pe fundalul oboselii — pot apărea litere gigantice sau, dimpotrivă, microscopice. Îi este greu să păstreze o poziție static - alunecă mereu sub masă, se răstoarnă sau se mișcă, scuturînd din picior, se clatină, lovește cu un pixul pe masă. Se observă lipsa concentrării, instabilitatea emoțională, dificultatea de a memora noi informații, de a învăța reguli și poezii, schimbarea atenției și a capacității de muncă.
= Cauze
Rădăcinile tuturor acestor manifestări se află în încălcarea funcționării sistemelor creierului, care sînt responsabile de activarea și menținerea tonusului optim al cortexului cerebral, de reglarea somn-veghe. Dacă vom compara creierul cu computerul, atunci putem spune că problemele acestor copii se află în sursa de alimentare. Atîta timp cît bateria este încărcată, atenția este menținută și lucrul este îndeplinit în mod adecvat. Dar, din păcate, bateria ajunge pentru o scurtă perioadă de timp și este necesară reîncărcarea constantă a sursei.
= Cum putem ajuta
* În primul rînd, examinăm
Aproape întotdeauna epuizarea sistemului nervos depinde de dezvoltarea perinatală, de naștere, de sănătatea somatică. Toate acestea trebuie verificate și cercetate cu atenție. Examinarea medicală detaliată ar trebui să includă: electroencefalografie (EEG), ecoencefalografie (Ecoueg), examinarea Doppler a vaselor capului și gîtului. Potrivit rezultatelor, neurologul poate prescrie terapie medicamentoasă corectivă, masaj, osteopatie etc.
* În al doilea rînd, reîncărcăm creierul și optimizăm odihna și sarcina
Practici de respirație și orice activitate legată de respirație: cîntatul la flaut, cursuri de vocal.
Masajul spatelui și zonei gîtului - cursuri și la domiciliu. Puteți învăța copilul să-și maseze punctele bioactive de pe palme, urechi, obraji, tîmple.
* În al treilea rînd, activitatea fizică
Yoga, Wushu, înot. Este neapărat plimbatul în aer liber în fiecare zi.
Reducem aflarea între pereții școlii la minim și excludem toate cercurile și orele suplimentare.
Duș de contrast, aromaterapie, regim al zilei, somn suficient. Este important ca copilul istovit să doarmă suficient. Indiferent de circumstanțe, el ar trebui să fie în pat nu mai tîrziu de ora 9 seara.
Limităm timpul de utilizare a gadget-urilor, reducem numărul vizitelor la locurile publice și timpul de vizionare a desenelor animate, mai ales înainte de culcare.
= Cum trebuie făcute lecțiile
Ne ocupăm de controlul temelor după cronometru, lucrăm la viteză, introducem în procesul de învățare motivația de joc sau competiție. Este obligatorie trecerea de la atenția voluntară la cea involuntară.
Lucrăm fără maculator - excludem rescrierea și refacerea lucrării. Stabilim un regim: alocăm lecțiilor o anumită perioadă de timp, pauze între teme de 15 minute (nu gadget-uri, ci să alerge, să sară, să mănînce ceva). Excludem statul îndelungat asupra lecțiilor.
Trecel ritmic de la o activitate la alta în timpul învățării: ascultarea informațiilor, vizionarea videoclipurilor, efectuarea exercițiilor, efectuarea experiențelor. Dăm sarcini de complexitate adecvată. Acestea ar trebui să fie astfel, încît copilul să îndeplinească cu succes, depunînd unele eforturi, probabil cu erori unice. Însărcinări prea ușoare și prea dificile sînt la fel de inutile.
Folosim ajutor emoțional, umor, creativitate, laudă, creăm situații de succes.
Monitorizăm schimbarea poziției în timpul orelor și căutăm opțiunile optime: lucrul la birou, lucrul pe o minge de fitness în loc de scaun. Corectăm poziția corpului, folosim tălpi de masaj.
Așadar, învățămîntul unui copil epuizat ar trebui să fie organizat în așa mod încît procesul să fie îngăduitor, sănătos, dar sarcinile pot fi destul de serioase, în funcție de abilitățile sale.
Treptat, creierul se maturizează și copiilor le vine mai ușor să facă față sarcinilor. Este important să fiți alături, să ajutați și să susțineți.
Autor: Anna Vîsoțkaia