Kerosen solar, obţinut din apă şi CO2
Un proiect de cercetare finanțat de Uniunea Europeană, denumit Solar-Jet, a permis obținerea în laborator, în premieră mondială, a kerosenului „solar”, pentru aeronave, pe bază de apă și dioxid de carbon (CO2), potrivit unei informări a Comisiei Europene (CE).
Prin această tehnologie, am putea obține cândva un combustibil mai curat și ușor de produs pentru aeronave, autovehicule și alte mijloace de transport. Astfel, securitatea energetică ar putea spori considerabil, iar unul dintre principalele gaze cu efect de seră, responsabile pentru încălzirea globală ar putea fi transformat într-o resursă utilă”, a explicat comisarul european pentru cercetare, inovare și știință, Máire Geoghegan-Quinn.
Cercetătorii au evidenţiat pentru prima data, cu succes, întregul lanț de producție a kerosenului regenerabil, utilizând lumina concentrată ca sursă de energie cu temperatură înaltă.
Proiectul se află încă în faza experimentală: în condiţii de laborator, cu ajutorul luminii solare simulate, s-a obținut un pahar de combustibil. Cu toate acestea, având în vedere rezultatele obținute, se poate spera că, în viitor, toți combustibilii lichizi pe bază de hidrocarburi ar putea fi produși din lumină solară, CO2 și apă”, potrivit reprezentanţilor CE.
Solar-Jet, un proiect de 2 milioane euro
Proiectul Solar-Jet, cu o durată de patru ani, a fost lansat în iunie 2011 și este finanțat de UE cu 2,2 milioane euro, din cel de-al șaptelea program-cadru pentru cercetare și dezvoltare tehnologică (PC 7).
Proiectul reunește organizații de cercetare din mediul academic și din industrie, ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Shell Global Solutions și ARTTIC, partenerul responsabil cu gestionarea.
În următoarea etapă a proiectului, partenerii intenționează să optimizeze reactorul solar și să evalueze dacă tehnologia poate funcționa la o scară mai largă și la costuri competitive.