Livrarile la domiciliu, secretul succesului in agricultura ecologica
Satui sa-si vanda marfa pe nimic intermediarilor sau comerciantilor, numerosi fermieri au decis sa isi rotunjeasca profi turile livrandu-si produsele direct clientilor.
Clientii vin la ferma sa se convinga ca legumele nu sunt injectate cu chimicale si abia apoi le comanda telefonic sau online
De la apicultori la crescatori de vitei de carne sau oi si legumicultori, numerosi fermieri si-au dezvoltat propriile retele de distributie sau fac livrari prin intermediul firmelor de curierat, direct la usile clientilor. Astfel, marfa lor ajunge la consumatori, fara intermediari care sa umfle preturile.
Din Bucovina, pe baza de comanda
O strategie de acest fel au adoptat mai multi producatori din apropiere de Gura Humorului, care si-au facut ferme in satele dimprejurul salinei Cacica. E vorba de cateva neamuri care vand miere de albine certificata ecologic de un institut de ates tare german, carne de vita, precum si branzeturi si produse traditionale din carne.
Livrarea produselor se face direct la domiciliul clientilor, pe baza de comanda ferma. “Avem deja clienti fideli, care isi fac cosul saptamanal sau lunar de cumparaturi, ne suna si noi facem livrarea numai pe baza de comanda ferma”, explica Laurentiu Ciornei, re prezentantul producatorilor.
In control, la ferma
Tot de la o ferma de familie a pornit si afacerea cu legume ecologice dezvoltata de Marin Dumbrava, la cativa kilometri de Bucuresti. Fermierul cultiva legume pe un hectar. Unii clienti vin sa vada ferma ca sa se asigure ca nu primesc rosii imbuibate cu chimicale si fac degustari la fata locului. “Una e sa rupi o rosie de pe rug sau un mar din ram si sa musti din ele si alta sa le iei dintr-o cutie. Contactul direct cu clientul este cea mai eficienta metoda de promovare. Daca el te cunoaste direct, capata mai multa incredere in tine, ca producator”, explica Marin Dumbrava cea mai eficienta metoda de promovare a produselor sale. Acesta a livrat marfa si comerciantilor, insa acestia au refuzat “merele patate”, obtinute in regim ecologic, si au pus adaosuri comerciale foarte mari.
Afacerea cu legume ecologice a pornit in 2010, cand fermierul a facut primii pasi catre obtinerea certificarii ecologice. Primii ani au fost mai grei, cu pierderi, insa 2013 va fi incheiat cu profit, deoarece clientii au devenit fideli. Insa, contactul direct cu clientul ridica mult stacheta cand e vorba de calitate. “Clientii se capata foarte greu, dar ii poti pierde foarte usor”, arata Marin Dumbrava.
Bio inseamna mai greu la inceput
Productia in regim ecologic nu aduce castiguri peste noapte. Fermierul trebuie sa treaca printr-o perioada numita “de conversie”, timp in care terenul sau se curata de chimicale. Abia apoi obtine atestat de producator ecologic. In primii ani de activitate, afacerile merg mai mult in pierdere, spune Marin Dumbrava, deoarece recolta nu este la fel de bogata ca in cazul culturilor stimulate cu chimicale.
“La noi nu picura ingrasaminte la radacina rosiilor, asa ca acestea nu cresc toate la fel de mari, nu au aceeasi forma”, arata fermierul. De aceea, e mai greu sa-si vanda marfa comerciantilor, care cauta produse de serie. In schimb, clientii care cunosc beneficiile produsele ecologice le comanda, chiar daca sunt usor mai scumpe fata de cele care au primit aport de chimicale.