Maşina electrică. Opinia chineză asupra problemelor de dezvoltare
Guvernul chinez şi-a propus drept scop de a avea pînă în 2015 pe drumurile ţării, 500.000 de maşini electrice şi hibrizi. Pentru a realiza acest lucru va fi necesar să fie eliminat un astfel de obstacol cum ar fi lipsa de infrastructură, ceea ce va elibera calea spre dezvoltarea industriei auto. Este necesar pentru sectorul tînăr al economiei şi modelul de afaceri mai performant.
În efortul de a atinge obiectivul, guvernul a adoptat o serie de beneficii care vizează punerea în aplicare a proiectelor inovatoare, extinderea unui program de subvenţii pentru proprietarii automobilelor individuale pe energie nouă, construcţia noilor staţii de încărcare, dezvoltarea opţiunilor de reciclare a bateriilor, creşterea sprijinului financiar şi dezvoltarea activă a cooperării internaţionale în acest domeniu.
Potrivit Asociaţiei Producătorilor de Automobile din China (China Association of Automobile Manufacturers), în primul trimestru al acestui an, ţara a vîndut mai mult de 10.000 de maşini eficiente energetic şi vehicule pe energie nouă. Acestea includ 1830 de automobile electrice, 1499 de hibrizi şi 6873 de maşini pe combustibil alternativ.
Timp de cinci ani, China, a încurajat producerea şi vînzarea maşinilor eficiente energetic şi autoturismelor pe energie nouă. În 2009, în 10 oraşe a fost lansat un proiect demo, pentru a completa fiecare oraş cu 1.000 de vehicule pe energie nouă. În 2010, lista participanţilor la proiect a fost extinsă pînă la 25 de oraşe, inclusiv Beijing şi Shanghai. Astăzi, în aceste două oraşe are loc majoritatea vînzărilor de automobile eficiente energetic şi autoturisme pe energie nouă.
Din iunie 2010, în cinci oraşe: Shanghai, Changchun, Shenzhen, Hangzhou şi Hefei, funcţionează un program preliminar de subvenţii . Suma subvenţiilor pentru o maşină electrică ajunge la 60 de mii de yuani (9,516 dolari), pentru o maşină hibrid – la 50 de mii de yuani (7930 de dolari). În proiect, se prevede extinderea subvenţiilor pentru proprietarii privaţi, care în viitor, pot devin principalii beneficiari a prestaţiilor de stat.
Un lucru important privind trecerea la vehiculele electrice a fost efectuat la Beijing. În oraş, vor fi construite mai multe staţii de încărcare şi vor fi create mai multe oportunităţi pentru reciclarea bateriilor de la proprietarii privaţi.S-a finalizat deja construcţia celor patru staţii majore de încărcare, una din care, Gaoantun, este cea mai mare din lume. Pînă la sfârşitul acestui an, Beijingul, va avea mai mult de 5.000 de vehicule pe energie nouă în sectorul public.
Ca pas următor, la Beijing va fi creată o reţea de servicii inteligente de încărcare şi reciclare a bateriilor pînă la sfîrşitul anului 2015. Staţiile de încărcare vor fi plasate la fiecare 5 kilometri în raza autostrăzii №5. Punctele rapide de taxare vor fi instalate în apropierea unor staţii de metrou şi a autobuzelor . Pentru a încărca bateriile la aceste puncte pînă la 80% din capacitate, va fi necesară doar o jumătate de oră.
La Salonul Auto Internaţional din Beijing 2012, au fost prezentate 89 de vehicule pe energie nouă. Deşi numărul lor este mai mic, decît cel care a fost prezentat anul trecut, ele au devenit mult mai convenabile şi mai practice, a declarat Wang Xia, preşedinte al Comitetului Consiliului Industriei Auto din China pe lîngă Comitetul Chinez pentru Promovarea Comerţului Internaţional.
Producătorul auto chinez BYD, a prezentat a doua generaţie de hibrizi reîncărcabili, conceptul Qin. Primul hibrid BYD F3DM a fost prezentat în 2008, dar nu a ajuns la un nivel ridicat de vînzări, ca şi majoritatea automobilelor verzi în China. Ca şi F3DM, conceptul Qin, a fost dezvoltat în două variante, hibridă şi complet electrică. Modelul accelerează pînă la 100 km / h în 6,9 secunde, iar costul total al kilometrajului este numai 16 yuani (2.54 dolari), cît costă 2 litri de benzină.
Deşi guvernul a stabilit că electrificarea este direcţia principală a dezvoltării industriei transporturilor, vehiculele electrice nu au căpătat o mare popularitate în rîndul consumatorilor. În timp ce tehnologia producţiei industriale de automobile hibride a atins maturitate, maşinile electrice încă se află în curs de dezvoltare. Din cauza unor dificultăţi tehnice, maşinile electrice nu au ajuns departe de punctul de plecare. Wang Binggang , lider al unui grup de experţi în domeniul transporturilor eficiente energetic şi autoturismelor pe energie nouă, consideră că maşinile electrice vor începe să se dezvolte în mod intensiv peste cinci ani.
Participanţii la reuniunea anuală a Organizaţiei Internaţionale de parteneriat pentru dezvoltare pilot a vehiculelor electrice urbane (International Electric Vehicle Pilot City Partnership Organization) din Shanghai, pe 14 aprilie, au subliniat importanţa inovării în activitatea automobilelor verzi. "Politica de promovare a unui program-pilot privind maşina urbană pe energie nouă va fi corectată pînă la sfârşitul anului 2012. Următorii paşi: extinderea programului asupra altor oraşe din China şi cel mai important, introducerea proceselor inovatoare de afaceri ", a declarat Zhang Jinhua, Secretarul General Adjunct al Societăţii Inginerilor de Automobile din China (Society of Automotive Engineers of China).
Acum, China are trei tipuri de modele de afaceri ale programului-pilot al mijloacelor de transport urban pe energie nouă. Modul de vînzare este prezentat în Hefei. Leasingul vehiculelor şi bateriilor este pus în aplicare în Hangzhou. Leasingul financiar, atunci cînd instituţiile financiare cumpără baterii şi apoi le oferă în leasing companiilor de autobuze, se practică în Hefei şi în Hangzhou.
Industria automobilelor electrice în China, încă nu este pe deplin concentrată asupra obţinerii profitului. Comercializarea produselor trebuie să fie susţinută de către un model de afaceri de succes. "Un model bazat pe confortul cumpărării şi utilizării vehiculelor electrice de către oamenii simpli": a subliniat Zhang Jinhua.
Autor: Alex Norkin
Sursa: facepla.net