Maşina electrică Spark de la General Motors: totul depinde de baterie
Aproximativ în aceeaşi perioadă din anul viitor, compania General Motors va prezenta primul vehicul complet electric după EV-1. Aceasta este o versiune reîncărcabilă a mini maşinii Spark, care în prezent este reprezentată larg la auto show-uri. Și versiunea pe gaze şi cea electrică a modelului Spark sunt un fel de noutate pe piaţa americană , pe care compania nu a vîndut anterior autovehicule mici de clasa A.
Apariţia Spark EV, a provocat o mulţime de întrebări. Să începem cu faptul că GM a lansat o declarație despre apariţia maşinii pe piaţă într-o vinere de după-amiază, parcă ar dori să evite o senzaţie în mass-media. Reprezentanții companiei doar au menţionat foarte sobru că autoturismul va fi vîndut în număr limitat în unele state din SUA, inclusiv California, iar pe piața mondială începînd cu 2013 . Această afirmație este departe de energie și entuziasm, nu-i așa?
Se pare că GM planifică să producă o mașină care ar corespunde cerințelor de zero emisii în California, să nu creeze un pretendent serios ca Volt. Dar, ce se va întâmpla dacă Spark nu va fi un alt vehicul electric, ci un încălcător de norme și bariere?
Potrivit declarațiilor din anul trecut, maşina Spark este dotată cu o baterie inovatoare din nano fosfat şi litiu-ion dezvoltată de compania A123 Sistems. Aceste informaţii nu au fost modificate, însă A123 a demonstrat o serie de probleme, discutate pe larg în mass-media. Compania a încheiat un acord privind sprijinul financiar de 450 de milioane de dolari cu gigantul auto chinez Wanxiang, în conformitate cu care, acesta din urmă ar intra în posesia unei părți din compania producătoare de baterii. Acordul a fost deschis, condamnat de Congresul SUA, deoarece A123 a primit finanțare de la Departamentul Energetic SUA în valoare de 249 milioane de dolari.
Într-un sens, această finanțare din partea guvernului a adus lui A123 mai multe probleme decît a meritat, deoarece mijloacele financiare au fost folosite pentru construcția unei uzine noi în Michigan,oferind capacităţi extraordinare pe care producătorii auto nu au fost dispuși să le folosească la timp. A123 furnizează componente pentru Fisker, iar întîrzierea lansării acestui model pe piață și revocarea ulterioară a bateriei au avut un efect deplorabil pentru A123. După cum susţin experţii, un start mai lent al companiei A123 se explică prin faptul că creșterea pieţei vehiculelor electrice nu a îndeplinit așteptările. Compania a raportat despre o pierdere netă de 125 milioane de dolari pentru primul semestru al acestui an, deoarece veniturile au scăzut cu 40 la sută față de anul precedent.
A123 indică o descoperire recentă în domeniul bateriilor reîncărcabile, care vor funcționa la temperaturi diferite, fără a avea nevoie de răcire sau de încălzire externă. Dar cum reacționează GM la aceste performanţe?
Inginerul proiector de la General Motors, Arvinda Kapadia, a menţionat că compania lucrează cu fiecare producător individual major al echipamentelor prin toată lumea. „Singurul lucru care este foarte important pentru noi – opinia clienţilor”. El a adăugat că compania Envia Sistems, a atins cel mai important obiectiv în domeniul bateriilor reîncărcabile: 400 watt-oră pe kilogram nu a fost atît de uşor. Aceste date au fost confirmate prin teste efectuate la o bază militară din statul Indiana.
De asemenea, Kapadia a spus că crearea unei companii profitabile pentru producerea bateriilor nu este atît de uşoară fără tehnologii avansate și linie de producere bine dezvoltată. Envia, este o companie tînără şi ambiţioasă, cu o vedere literalmente laser asupra tehnologiilor și designului nou".
În mod evident, compania Envia, nu vreau ca cineva să facă concluzii eronate despre partenerii ei. Spark, cum a fost planificat, va fi produsă cu baterii de la compania A123 și nu ar trebui să fie neglijată. Iar, aprofundarea relației între GM și Envia nu-i departe.
Sursa: facepla.net