ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna



Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna


Vizitătorul contemporan al Mathurei şi Brindavan se poate uimi serios - ce poate fi sfânt în acest oraş murdar?
Dar cândva poetul Kalidasa a scris că acest loc este “mai frumos decât grădina zeilor”. În oraşul Mathura, s-a născut Krishna, favoritul hinduşilor (încarnarea a opta lui Vishnu); iar în Brindavan învecinat, pe malul râului sacru Yamuna, au trecut copilaria şi adolescenţa lui.

A fost aşa după cum urmează:
Mulţi  ani în urmă, Mathura a fost capitala  regelui. Kamsa a fost un conducător dur, brutal, şi a istovit cu tirania lui, nu numai pe oamenii, ci şi pe zeii. Atât de mult încât într-o zi la deţinătorul universului - Vishnu a venit înseşi zeiţa Pământului şi a cerut să facă ceva pentru a scăpa lumea de acest monstru.
Vishnu şi-a dat seama că a venit timpul, din nou, să fie întrupat pe Pământ, şi s-a născut mai aproape de centrul de dramă – în familia însuşi Kamsa.
Băiatul a fost numit Krishna.



Istorie

Ca şi în cazul lui Kashi, istoria Mathurei se trage de la antichitate.
Despre Mathura au menţionat Ptolemeu şi călătorul chinez Fa-Hsien. Cu 500 de ani î.e.n, Buddha a vizitat acest oraş şi a fondat o mănăstire, şi în secolul I, când Mathura a fost capitala dinastiei Kuşian, în oraş au fost deja douăzeci mănăstiri budiste, în care au locuit mai mult de trei mii de călugări. În Mathura, s-au născut doi dintre cei 24 de sfinţi - tirthankaras.

Anume aici, la începutul erei noastre, au apărut primele statui de piatră ale zeilor, iar din secolul al III-lea, Mathura a devenit centrul de sculptare în lemn, recunoscut în toată India. Dar, desigur, principalul punct din istoria Mathurei a fost naşterea lui Krishna – al optulea avatar al lui Vishnu.

Dar, în secolul al XI-ea au sosit timpuri obscure. "Sabia Islamului", sultanul Mahmud Ghazni a invadat India cu scopul de a distruge templele şi a jefui comorile lor. Şi îcepând cu sec. XI până la sec. XVIII istoria aceastei regiuni a fost un lanţ de jafuri şi de profanare a lucrurilor sfinte.

Numai în timpul domniei lui Akbar cel Mare şi fiul său Jahangir, a fost o scurtă perioadă de pace.


La începutul secolului al XVI-lea un sfânt din Vaishnava, Chaitanya  a efectuat un pelerinaj, în căutarea locurilor sfinte asociate cu Krishna, şi a lăsat în Brindavan pe cei şase înţelepţi - Goswami, care au descoperit aici imagini vechi si au revitalizat cultul lui Krishna. Împăratul Akbar a dat permisiunea de a construi aici temple din gresie rosie (ce a fost anterior nemaiauzit: din această piatră  construiau doar palate regale). Pe un număr de ani aici a domnit pacea. Însă nepotul lui Jahangir, Aurangzeb, a distrus aproape toate aceste temple; pentru siguranţa moaştelor au fost mutate în regatele vecine, cum ar fi Jaipur.

De asemenea, în timpul domniei lui Akbar în Brindavan a trăit un sfânt Swami Haridas, profesorul legendar al marelui cântăreţ Tansen. Anume de numele lui este legată povestea frumoasă şi instructivă.

Odată împăratul Akbar a spus cantaretul lui preferat: "cântarea ta este atât de frumoasă că nu îmi pot imagina că cineva din lume poate cânta mai bine decât tine". "Profesorul meu cântă mult mai bine decât mine", - a răspuns modest Tansen. "În acest caz, vreau să-l aud", - a declarat împăratul. "Este greu, - a spus Tansen, - deşi sunteţi împărat, el niciodată nu va veni la palat". "În acest caz, noi vom merge la el", - a declarat împăratul neobosit. "Chiar şi acest lucru este complicat, - a spus Tansen, – când va vedea Maiestatea voastră, va dispărea imediat şi nimeni nu-l va mai putea  găsi".

Cu toate acestea, împăratul a insistat, şi pentru a satisface curiozitatea lui, a trebuit ca Tansen să recurgă la mascaradă : împăratul a înfruntat  mândria şi s-a deghizat în sluga lui  Tansen. În acest chip ei au ajuns la Ashram Swami Haridas. Profesorul, desigur, nu s-a lăsat înşelat de mascaradă, dar – din dragoste faţă de discipolul său - el nu a spus nimic. După un timp Tansem a cerut profesorului să cânte - şi, atunci când acesta a cântat, spaţiul şi timpul au încetat să mai existe pentru ascultători, a rămas numai muzica divină.

Când Tansen şi împăratul şi-au revenit, s-a lăsat amurgul şi alături de ei nu era nimeni, după cum a prezis Tansen, profesorul a dispărut.

Nu a fost nimic de făcut, şi au plecat acasă. Şi când s-au întors la palat, împăratul i-a cerut lui Tansen să-i cânte aceeaşi melodie. Când Tansen a terminat cântecul, împăratul a declarat: "Ciudat: melodia este aceeaşi, dar în înterpretarea ta sună altfel”. "Este natural, Maiestatea voastră, - a declarat Tansen -principalul este că eu îl cânt vouă, iar profesorul meu l-a cântat lui Dumnezeu".

Dar, să ne întoarcem înapoi în Brindavan la Krishna.



Templele


Templul  Keshav Dev - Krishna Dzhanmasthan (Mathura)

Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna


Primul templu pe acest loc - locul de naştere a lui Krishna - a fost construit încă de strănepotul lui Krishna Vadzhranabha.

În timpul înfloririi budismului, în locul acestui templu a apărut vihara budistă. Templul următor a fost construit de către Chandragupta în secolul al V-lea şi a fost cel mai magnific templu din regiune, acest templu a fost distrus de Mahmud Ghazni, în secolul al XI-lea. În secolul al XIII-lea a apărut un templu nou, distrus în secolul al XVI-lea de către Sikandar Lodi. Un alt templu, construit în timpul domniei lui Jahangir, a fost complet demontat de către Aurangzeb, iar în locul lui a fost construită o moschee.

Actuala clădire magnifică a templului, a fost ridicată la mijlocul secolului XX.
Aproape de templu este o încăpere mică ca o celulă de închisoare, în care, conform legendei, s-a născut Krishna: anume aici cândva a fost cetatea regelui Kamsa.



Templul Govind Devdzhi (Brindavan)

Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna


Este cel mai vechi din templele supravieţuite din Brindavan: el a fost construit în 1590 de către Raja Man Singh, la cererea profesorului său, Rupa Goswami.

A fost un templu magnific din gresie roşie; pe turnul său cu şapte etaje ardeau lumini strălucitoare. Când armata lui Aurangzeb a intrat în Brindavan, aceste lumini l-au infuriat pe Aurangzeb, astfel, că el a ordonat ca templul să fie şters de pe faţa pământului. Cu toate acestea, când soldaţii au început să execute ordinul împăratului, s-a început un cutremur, şi soldaţii au fugit, nefinisând distrugerea lui. Clădirea templului parţial s-a conservat; dar pentru că sfinţenia templului totuna a fost încălcată, cultul lui Dumnezeu continuă într-un alt templu, construit în spatele lui Govind Devdzhi.


Alte temple din Brindavan, populare printre pelerini, sunt:

Radha Damodara - un templu mic, în care se află Goverdnan Şila, piatra cu urma lui Krishna. Această piatră este localizată în interiorul altarului, şi, dacă doriţi să o vedeţi, întotdeauna puteţi negocia cu brahmanul de serviciu.
Şi dacă veţi înconjura acest templu de trei ori conform acelor ceasornicului, binecuvântarea lui Krisna este practic asigurată.

Pe teritoriul templului este o cameră mică, în care timp de mulţi ani a trăit şi a lucrat Swami Prabhupada, fondatorul Societăţii pentru Conştiinţa Krishna; acolo, de obicei, întotdeauna se cântă Bajala, şi şede o statue foarte plauzibilă al lui Swami.



Ranganathdji

Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna

Krishna Balarama (un templu strălucitor din marmura albă, construit de Societate pentru Krishna).

Traducere articolului

ABONAȚI-VĂ
Miercuri, 12 mai 2010 15:00
Vizualizări: 4222

Citiţi de asemenea

În inima Himalayei, acolo unde vârfurile înzăpezite se întâlnesc cu cerul, membrul grupului din Moldova - Andrei Elistra...
136
În Templul Luxor, una dintre monumentele lui Ramses al II-lea, la prima vedere pare un monument obișnuit, dar adăposteșt...
148
1. Evitați să cumpărați miere din magazin! Mai bine mergeți la târgul de miere, care este destul de frecvent în fiecare ...
120
Mahatma Gandhi nu are nevoie de nicio prezentare. În India, numele său este înconjurat de aceeași venerație cu care sunt...
137