Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna
Mathura şi Brindavan: Naşterea şi Tinereţea lui Krishna
Vizitătorul contemporan al Mathurei şi Brindavan se poate uimi serios - ce poate fi sfânt în acest oraş murdar?
Dar cândva poetul Kalidasa a scris că acest loc este “mai frumos decât grădina zeilor”. În oraşul Mathura, s-a născut Krishna, favoritul hinduşilor (încarnarea a opta lui Vishnu); iar în Brindavan învecinat, pe malul râului sacru Yamuna, au trecut copilaria şi adolescenţa lui.
A fost aşa după cum urmează:
Mulţi ani în urmă, Mathura a fost capitala regelui. Kamsa a fost un conducător dur, brutal, şi a istovit cu tirania lui, nu numai pe oamenii, ci şi pe zeii. Atât de mult încât într-o zi la deţinătorul universului - Vishnu a venit înseşi zeiţa Pământului şi a cerut să facă ceva pentru a scăpa lumea de acest monstru.
Vishnu şi-a dat seama că a venit timpul, din nou, să fie întrupat pe Pământ, şi s-a născut mai aproape de centrul de dramă – în familia însuşi Kamsa.
Băiatul a fost numit Krishna.
Istorie
Ca şi în cazul lui Kashi, istoria Mathurei se trage de la antichitate.
Despre Mathura au menţionat Ptolemeu şi călătorul chinez Fa-Hsien. Cu 500 de ani î.e.n, Buddha a vizitat acest oraş şi a fondat o mănăstire, şi în secolul I, când Mathura a fost capitala dinastiei Kuşian, în oraş au fost deja douăzeci mănăstiri budiste, în care au locuit mai mult de trei mii de călugări. În Mathura, s-au născut doi dintre cei 24 de sfinţi - tirthankaras.
Anume aici, la începutul erei noastre, au apărut primele statui de piatră ale zeilor, iar din secolul al III-lea, Mathura a devenit centrul de sculptare în lemn, recunoscut în toată India. Dar, desigur, principalul punct din istoria Mathurei a fost naşterea lui Krishna – al optulea avatar al lui Vishnu.
Dar, în secolul al XI-ea au sosit timpuri obscure. "Sabia Islamului", sultanul Mahmud Ghazni a invadat India cu scopul de a distruge templele şi a jefui comorile lor. Şi îcepând cu sec. XI până la sec. XVIII istoria aceastei regiuni a fost un lanţ de jafuri şi de profanare a lucrurilor sfinte.
Numai în timpul domniei lui Akbar cel Mare şi fiul său Jahangir, a fost o scurtă perioadă de pace.
La începutul secolului al XVI-lea un sfânt din Vaishnava, Chaitanya a efectuat un pelerinaj, în căutarea locurilor sfinte asociate cu Krishna, şi a lăsat în Brindavan pe cei şase înţelepţi - Goswami, care au descoperit aici imagini vechi si au revitalizat cultul lui Krishna. Împăratul Akbar a dat permisiunea de a construi aici temple din gresie rosie (ce a fost anterior nemaiauzit: din această piatră construiau doar palate regale). Pe un număr de ani aici a domnit pacea. Însă nepotul lui Jahangir, Aurangzeb, a distrus aproape toate aceste temple; pentru siguranţa moaştelor au fost mutate în regatele vecine, cum ar fi Jaipur.
De asemenea, în timpul domniei lui Akbar în Brindavan a trăit un sfânt Swami Haridas, profesorul legendar al marelui cântăreţ Tansen. Anume de numele lui este legată povestea frumoasă şi instructivă.
Odată împăratul Akbar a spus cantaretul lui preferat: "cântarea ta este atât de frumoasă că nu îmi pot imagina că cineva din lume poate cânta mai bine decât tine". "Profesorul meu cântă mult mai bine decât mine", - a răspuns modest Tansen. "În acest caz, vreau să-l aud", - a declarat împăratul. "Este greu, - a spus Tansen, - deşi sunteţi împărat, el niciodată nu va veni la palat". "În acest caz, noi vom merge la el", - a declarat împăratul neobosit. "Chiar şi acest lucru este complicat, - a spus Tansen, – când va vedea Maiestatea voastră, va dispărea imediat şi nimeni nu-l va mai putea găsi".
Cu toate acestea, împăratul a insistat, şi pentru a satisface curiozitatea lui, a trebuit ca Tansen să recurgă la mascaradă : împăratul a înfruntat mândria şi s-a deghizat în sluga lui Tansen. În acest chip ei au ajuns la Ashram Swami Haridas. Profesorul, desigur, nu s-a lăsat înşelat de mascaradă, dar – din dragoste faţă de discipolul său - el nu a spus nimic. După un timp Tansem a cerut profesorului să cânte - şi, atunci când acesta a cântat, spaţiul şi timpul au încetat să mai existe pentru ascultători, a rămas numai muzica divină.
Când Tansen şi împăratul şi-au revenit, s-a lăsat amurgul şi alături de ei nu era nimeni, după cum a prezis Tansen, profesorul a dispărut.
Nu a fost nimic de făcut, şi au plecat acasă. Şi când s-au întors la palat, împăratul i-a cerut lui Tansen să-i cânte aceeaşi melodie. Când Tansen a terminat cântecul, împăratul a declarat: "Ciudat: melodia este aceeaşi, dar în înterpretarea ta sună altfel”. "Este natural, Maiestatea voastră, - a declarat Tansen -principalul este că eu îl cânt vouă, iar profesorul meu l-a cântat lui Dumnezeu".
Dar, să ne întoarcem înapoi în Brindavan la Krishna.
Templele
Templul Keshav Dev - Krishna Dzhanmasthan (Mathura)
Primul templu pe acest loc - locul de naştere a lui Krishna - a fost construit încă de strănepotul lui Krishna Vadzhranabha.
În timpul înfloririi budismului, în locul acestui templu a apărut vihara budistă. Templul următor a fost construit de către Chandragupta în secolul al V-lea şi a fost cel mai magnific templu din regiune, acest templu a fost distrus de Mahmud Ghazni, în secolul al XI-lea. În secolul al XIII-lea a apărut un templu nou, distrus în secolul al XVI-lea de către Sikandar Lodi. Un alt templu, construit în timpul domniei lui Jahangir, a fost complet demontat de către Aurangzeb, iar în locul lui a fost construită o moschee.
Actuala clădire magnifică a templului, a fost ridicată la mijlocul secolului XX.
Aproape de templu este o încăpere mică ca o celulă de închisoare, în care, conform legendei, s-a născut Krishna: anume aici cândva a fost cetatea regelui Kamsa.
Templul Govind Devdzhi (Brindavan)
Este cel mai vechi din templele supravieţuite din Brindavan: el a fost construit în 1590 de către Raja Man Singh, la cererea profesorului său, Rupa Goswami.
A fost un templu magnific din gresie roşie; pe turnul său cu şapte etaje ardeau lumini strălucitoare. Când armata lui Aurangzeb a intrat în Brindavan, aceste lumini l-au infuriat pe Aurangzeb, astfel, că el a ordonat ca templul să fie şters de pe faţa pământului. Cu toate acestea, când soldaţii au început să execute ordinul împăratului, s-a început un cutremur, şi soldaţii au fugit, nefinisând distrugerea lui. Clădirea templului parţial s-a conservat; dar pentru că sfinţenia templului totuna a fost încălcată, cultul lui Dumnezeu continuă într-un alt templu, construit în spatele lui Govind Devdzhi.
Alte temple din Brindavan, populare printre pelerini, sunt:
Radha Damodara - un templu mic, în care se află Goverdnan Şila, piatra cu urma lui Krishna. Această piatră este localizată în interiorul altarului, şi, dacă doriţi să o vedeţi, întotdeauna puteţi negocia cu brahmanul de serviciu.
Şi dacă veţi înconjura acest templu de trei ori conform acelor ceasornicului, binecuvântarea lui Krisna este practic asigurată.
Pe teritoriul templului este o cameră mică, în care timp de mulţi ani a trăit şi a lucrat Swami Prabhupada, fondatorul Societăţii pentru Conştiinţa Krishna; acolo, de obicei, întotdeauna se cântă Bajala, şi şede o statue foarte plauzibilă al lui Swami.
Ranganathdji
Krishna Balarama (un templu strălucitor din marmura albă, construit de Societate pentru Krishna).
Traducere articolului