Michelin vrea sa produca anvelope din materiale organice
Este posibil sa se produca anvelope auto folosind ca resusra primara sfecla de zahar, paiele sau chiar deseurile de lemn? Oricat de straniu ar parea, Michelin , al doilea mare producator de anvelope la nivel mondial, a anuntat ca va demara un program major de cercetare pentru a investiga aceste posibilitati. Insa compania franceza nu actioneaza dintr-un impuls dat de grija fata de mediu, pur si simplu este ingrijorat ca, in curand, s-ar putea confrunta cu un deficit de materiale pe baza de petrol.
Proiectul , cu nume de cod BioButterfly, implica constructia unei fabrici pilot si va fi realizata in parteneriat cu un centru de cercetare publica – IFP Energies Nouvelles- si filiala sa Axens. Agentia Franceza pentru Managementul Energiei si Mediului ofera acestui proiect o subventie in valoare de 14,7 milioane de euro.
Investitiile totale necesare proiectului estimate pentru urmatorii opt ani se ridica la 52 de milioane de euro.
Miza este mare pentru Michelin. Pentru a produce anvelope se utilizeaza, in prezent, un amestec de cauciuc natural si sintetic. Insa principalul ingredient sintetic folosit, butadiena, un produs obtinut din petrol, petrol de produs, va fi in curand foarte greu de gasit.
Ne asteptam la un deficit de butadiena pana in 2020″, spune Vincent Ferreiro , care are responsabilitatea globala pentru dezvoltarea de materiale si componente ale firmei .
Scadera cantitatilor de butadiena sunt stans legate de cresterea cantitatilor de gaze de sist extrase la nivel mondial. Acest fapt a tras in jos pretul la gaze si a determinat chimistii sa se concentreze pe acesta noua susrsa de energie, neglijand petrolul.
Astfel, riscul de deficit in productia de butadiena vine in conditiile majorarii cererii cu 4% pe an.
Alternativa durabila pentru salvarea afacerii
Primele semne ale deficitului au dublat preturile pentru butadiena in perioada 2011-2012, ceea ce a format o unda de soc in randul producatorilor. Insa, odata cu incetinirea economiei chineze preturile au scazut din nou.
Presiunea se va face resimtita in curand si nu putem sta fara sa facem ceva”, a adaugat Ferreiro.
Planul Michelin este de a incepe testarea mai multor materii organice care, de multe ori, sunt tratate ca deseuri. Biomasa va fi fermentata pentru a obtine alcool, iar rezultatul final va fi o forma de “bio-butadiena” .
Ramane de vazut daca procesul este competitiv si din punct de vedere tehnic”, a precizat Jean-Pierre Burzynski, reprezentantul IFP Energies Nouvelles .
Competitorii Micheli, cum ar fi Bridgestone, sau firmele din industria petro-chimica, ca Eni sau TPC, sunt, de asemenea, implicati in cautarea unor alternative pentru butadiena.