Motoare care ne uimesc: oare este posibil consumul de 2,4 l/100 km?
Ar fi greșit să presupunem că motorul cu ardere internă aparţine unei tehnologii din trecut care va dispărea în curînd definitiv într-un nor de gaze de eșapament. La sigur, se apropie era electrificării, cu toate acestea în ultimii trei ani, inginerii au propus mai multe inovări pentru motoarele bune vechi, care funcţionează pe gaze, decît timp de 20 de ani. Drept rezultat avem un consum de 5,9 l/100 km pe autostradă, cu o unitate de putere din patru cilindri, avînd aceeași performanță ca și vechiul V-6 sau V-8.
Compania Achates Power reprezintă un nou mod de gîndire. Scopul ei este îmbunătăţirea motorului convenţional în doi timpi, care este o sursă de poluare, folosit adesea la scutere, maşini de tuns iarbă şi vechii Saab. La vehiculele est-germane de mici dimensiuni, trabanturi, a fost folosit motorul în doi timpi, producînd întotdeauna un nor de fum negru. Această marcă face parte din 50 cele mai poluante maşini, produse vreodată.
Compania americană de proiectare a motoarelor Achates a demonstrat produsul său: motorul diesel în doi timpi cu pistoane opuse și pre-cameră, care poate fi instalat în maşini mici, ca Ford Fiesta, reducînd pe jumătate consumului de combustibil. Da, 3,9 l/100 km este o realitate care corespunde reglementărilor standarde stricte în privinţa emisiilor, cu care se vor confrunta în curînd producătorii auto.
Conform afirmaţiei directorului general, Dave Johnson, inovația companiei presupune doi cilindri într-o singură cameră de ardere, totodată, nu este nevoie de un dispozitiv de acţionare pentru supapa și capul cilindrului, astfel se asigură o eficiență extraordinară. În plus, acest motor necesită mai puţine materiale şi componente constitutive, însă procesul de fabricație rămâne același, ceea ce, potrivit lui Johnson, va reduce semnificativ costurile automobilelor. Iar, economia de combustibil este iniţial inerentă motoarelor diesel.
Cu toate acestea, Johnson a menţionat că compania nu are nici-o maşină, care ar putea fi demonstrată pentru a confirma caracteristicile declarate. Fie că laboratoarele companiei se laudă cu un anemometru laser Doppler (Anemometrul este un instrument cu ajutorul căruia se măsoară, de regulă, viteza vântului – trad.)
și o fluorescenţă indusă cu laser, însă filistinul nu știe ce înseamnă acest lucru. Compania privată nu a semnat nici-un acord cu un producător auto mai mult sau mai puțin important, dar menţionează cu mîndrie un număr mare de doctori în ştiinţă care lucrează în laboratoarele ei.
Înainte de a declara acest motor cea mai mare invenţie după pîinea feliată, am dori să știm mai multe despre el. Să facem cunoştinţă cu vreo evaluare independentă a economiei de combustibil şi de emisii. Este dorit să vedem rezultatele studiilor de zgomot, de vibrații, oare este posibil consumul de 2,4 l/100 km? Conducătorii auto îşi amintesc cu fiori, trabanturii. Sincer, am văzut şi înainte "tehnologii revoluționare" ale companiilor producătoare de motoare, care în cele din urmă se dovedeau a fi invenţii false. Una dintre cele mai mari probleme ale companiei Achates, constă în impunerea producătorilor auto importanţi, care printre altele, posedă şi specialiştii proprii excelenţi, să cumpere o licență pentru dezvoltare. Pînă în prezent, singura opțiune a companiei Achates este de a începe să producă mașini.
Companiile producătoare de baterii se află într-o situație similară. Dacă acestea nu sunt integrate vertical, ca şi cel mai mare producător chinez de automobile şi baterii reîncărcabile BYD, ele nu pot acționa independent. Unii producători de baterii, cum ar fi, în primul rînd, A123, au început, în mod activ, să coopereze cu partenerii auto, dar în final doar au rămas cu probleme financiare, așteptînd pînă cînd acești parteneri (cum ar fi Fisker și GM) nu vor începe îndeplinirea comenzilor mari.
Companiile auto continuă să fie interesate de conceptul unui motor în doi timpi, în ciuda unor eșecuri. "Am cheltuit, probabil, 50 milioane de dolari ai companiei GM, susținînd principiul că motoarele în doi timpi nu funcționează la mașini", - relatează veteranul GM, Don Runkle. Însă d-lui şi-a schimbat opinia atunci cînd a găsit un alt motor cu pistoane opuse, proiectat de Peter Hofbauer din compania EcoMotors, care este foarte asemănător cu motorul propus de firma Achates. EcoMotors a atras 32 milioane de dolari de investiții din partea partenerilor cu un renume mondial, cum ar fi Bill Gates și Khosla Ventures. Printre companiile care lucrează asupra îmbunătăţirii motoarelor în doi timpi, sunt Graal, Pinnacle și Transonic. EcoMotors declară că pentru o maşină cu cinci locuri consumul de 2.4 l/100 km este posibil.
În orice caz, inițiativele companiei Achates pot fi aplaudate, dar este puțin probabil că maşinile viitorului vor fi echipate cu un motor diesel în doi timpi, cu pistoane opuse şi pre-cameră, cu consumul de 3,9 l/ 100 km. Cu toate acestea, faptul că atît de mulţi investitori investesc în motoarele în doi timpi, nu poate să nu ne dea speranţe.
Sursa: facepla.net