Norvegia îşi ia la revedere pentru totdeauna de la benzină! A fost elaborat planul renunţării totale la motoarele pe benzină
Autovehiculele electrice reprezintă 31% din toate autoturismele noi vîndute în Norvegia, în anul 2018. Este cel mai mare indice la acest capitol din lume. Această ţară mică are un obiectiv ambițios ca către anul 2025 să renunţe definitiv la motoarele pe benzină...
Dacă viitorul mașinilor sînt motoare electrice, atunci Norvegia este un bun exemplu pentru modul în care va arăta acest viitor. În timpul plimbării pe străzile din Oslo se aruncă în ochi faptul că prin oraş circulă un număr mare de mașini Tesla. Într-adevăr, Norvegia este cea mai mare piață de desfacere Tesla din Europa. Anul trecut, producătorul american a furnizat în această ţară circa 8.600 de automobile. Este preconizat ca în anul 2019 numărul de mașini vîndute să crească dramatic, atunci cînd noul Tesla Model 3 va apare pe piața norvegiană.
Nu vorbim însă doar de Tesla. Anul trecut în Norvegia a fost stabilit un alt record - vînzarea de vehicule cu emisii zero. Dintre acestea fac parte nu numai autovehiculele cu baterii, cum ar fi Tesla Model S sau Nissan Leaf, dar și autovehicule, care merg cu energie electrică de la pilele de combustie încorporate, pe bază de hidrogen.
Dintre toate autoturismele noi înregistrate în Norvegia, în anul 2018, aproape o treime au emisii zero. Acum un an cifra era de 21%. Vînzările de autoturisme ecologice au crescut cu 40% comparativ cu anul 2017, conform comunicatului Serviciului Centralei Traficului Rutier din Norvegia (OFV). Astfel, din cele două milioane de automobile de pe drumurile din Norvegia, 10% sînt mașini ecologice.
Succesele Germaniei, comparativ cu vecinii săi din nord, nu sînt atît de impresionante, asta chiar dacă în anul 2018, în RFG, vînzările de automobile cu emisii zero de substanțe au crescut cu 43%. În termeni absoluți, cifrele în cauză par mai modeste, constituind doar un procent din numărul total de mașini vîndute anul trecut.
Secretul succesului Norvegiei constă în înlesnirile guvernamentale generoase, care funcționează atît la nivel național, cît și la nivel local. În primul rînd, automobilele electrice nu sînt supuse TVA-ului și impozitului la cumpărarea mașinii. Astfel, pe piața norvegiană, Volkswagen eGolf cu motor electric costă mult mai ieftin decît opțiunea obișnuită Golf pe benzină. În al doilea rînd, municipalitățile din întreaga țară le permit proprietarilor de mașini ecologice să parcheze gratuit, dar şi să-și reîncarce gratuit autoturismele, în anumite locuri, chiar li se permite utilizarea benzilor speciale pentru transportul public.
În sfîrşit, mașinile obișnuite din Norvegia au fost întotdeauna destul de scumpe. Acest lucru înseamnă că Guvernul nu a trebuit să majoreze brusc impozitul pe autoturismele poluante, pentru a face ca modelele ecologice să fie mai ieftine.
"Cursul Norvegiei privind autoturismele cu emisii zero a devenit sursă de mîndrie pentru politicienii noștri" - spune profesoara Marianne Ryghaug de la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie (NTNU). - Noi devenim platforma pentru a experimenta cu transportul electrificat, ceea ce-i propulsează pe producătorii spre inovații ulterioare și îmbunătățirea constantă a experienței consumatorilor".
Este posibil că cea mai vie ilustrare a succesului norvegian în domeniul vehiculelor electrice este acel fapt că vînzările totale de autoturisme noi a scăzut cu 7%. Mulți cumpărători amînă achiziționarea unei mașini noi pînă cînd nu își vor putea alege automobilul electric după preferințele sale, potrivit Serviciului Centralei Traficului Rutier din Norvegia (OFV).
Actualul Guvern de centru-dreapta, în frunte cu premierul Erna Solberg a promis că va menține înlesnirile pînă la viitoarele alegeri din anul 2021. Însă la unele privilegii minore vor trebui să renunţe treptat.
Proprietarii de autoturisme electrice din Norvegia au reduceri la trecerea cu feriboturile, la utilizarea drumurilor, dar și pentru parcare.
De exemplu, Oslo a hotărît să limiteze utilizarea de către vehiculelor electrice a porţiunilor de drumuri, destinate autobuzelor. Acest lucru a trebuit să fie făcut, după ce șoferii de transport public au început să se plîngă că prea multe vehicule electrice împiedică circulaţia. Acum, proprietarii de vehicule electrice vor putea utiliza benzile desemnate pentru autobuze numai în cazul dacă au pasageri în salonul maşinii.
Cea mai semnificativă schimbare a devenit anularea deplasării libere pe drumurile cu taxă. De la începutul anului 2019, șoferii de vehicule electrice vor trebui să plătească jumătate din taxa percepută pentru vehiculele obişnuite. Mărimea acestei taxe va continua să se mărească în următorii 5 ani.
"Deoarece pe drumurile noastre circulă tot mai multe mașini electrice, mai devreme sau mai tîrziu, înlesnirile vor fi anulate", a declarat Annette Solli, membră a Consiliului raional al Companiei Publice TV NRK din Norvegia. În districtul său, Akershus, situat la granița cu Oslo, sînt cele mai multe vehicule de acest fel.
Cu toate acestea, politiciana a subliniat că pînă cînd nu este vorba despre anularea tuturor înlesnirilor: "Evident, că acestea funcționează, avem tot mai multe automobile cu emisii zero și acest lucru este foarte important. Cred că timpul pentru anularea înlesnirilor nu va veni pînă cînd nu va fi atins scopul nostru”. Iar acest obiectiv pare foarte ambiţios: către anul 2025, țara dorește să renunțe complet la vînzarea de mașini noi cu motor cu combustie internă.
Între timp, în viitorul apropiat, ar trebui să apară pe piață multe modele noi de mașini ecologice - de la Audi e-tron pînă la Tesla Model 3. Astfel, că în anul 2019, cel mai probabil, va fi stabilit încă un record pentru vînzările de autoturisme electrice.
Sursa: dw.com