Opinia celui mai deştept newyorkez: Urmează revoluția în educație, cînd memorarea va înceta să fie baza învăţăturii!
Ziarul The New York Times l-a numit pe Michio Kaku ca fiind unul dintre cei mai deștepți oameni din New York. Fizicianul american de origine japoneză a efectuat o serie de cercetări în domeniul studierii găurilor negre și a accelerării expansiunii Universului, devenind fondatorul teoriei string, recunoscut ca model de bază al fizicii. În palmaresul omului de știință se numără opt cărți-bestseller, cicluri de emisiuni pe BBC și Discovery. Kaku este profesor cu renume mondial: el este profesor de fizică teoretică la Universitatea din New York, dînsul călătorește foarte mult prin întreaga lume cu prelegeri. Michio Kaku a povestit "VD" concepţia sa despre formarea viitorului.
În cartea Dvs., "Fizica viitorului", scrieți că învăţămîntul se va baza pe internet-tehnologii și gadget-uri de tip Google Glasses. Ce alte schimbări globale vor avea loc în domeniul educației?
Cel mai important lucru va fi că procesul de învăţare nu se va mai baza pe memorare. Foarte curînd, calculatoarele și ochelarii Google Glass se vor transforma în lentile mici, oferind posibilitatea de a descărca toate informațiile necesare. Există deja ochelari ai realităţii adăugătoare, care au o astfel de funcție. De aceea, peste un an sau doi, elevii și studenții la examene vor putea căuta cu ușurință răspunsuri la întrebări pe Internet: va fi suficient să clipească și vor apărea informațiile necesare. Pe de o parte, nu va fi necesar să supraîncărcați creierul cu cunoștințe inutile, procentul principal al cărora, după cum arată practica, nu este folosit ulterior.
Pe de altă parte, pentru a obține un adevărat succes, va trebui să fie dezvoltate acele abilități, care nu sînt inaccesibile pentru roboți: creativitate, imaginație, inițiativă, abilitățile de lider. Societatea trece treptat de la o economia comercială la cea intelectuală și creativă, iar rezerva mentală eliberată este reorientată spre dezvoltarea abilității de a gîndi, de a analiza, de a argumenta și de a lua în cele din urmă deciziile corecte.
În acest caz, nu va mai fi nevoie de examene și de profesori?
Bineînțeles, vom deveni mai autonomi, ne vom asuma mai multe responsabilităţi pentru viaţa noastră și, în consecință, nu vor fi necesare "organele de reglementare". Oamenii vor începe să se formeze mai mult singuri pe sine, conştientizînd, în mod realist, de ce cunoștințe au nevoie exact. Iar dacă va fi necesară o consultare, ei o vor primi, de exemplu, de pe peretele "inteligent".
Pe respectivul perete va apărea un om de știință, care vă va putea oferi toate informațiile, de care aveți nevoie. Un astfel de sistem va fi aplicabil nu numai în domeniul educației, ci și în alte domenii: medicină, drept, design, psihologie etc. Desigur, vor fi necesari experți reali, cum ar fi chirurgii, însă problemele simple vor putea fi rezolvate practic. În ceea ce privește profesorii, nu va fie nevoie, neapărat, ca ei să fie peroane reale, vii.
Foarte curînd, astfel de dispozitive bazate pe tehnologiile inteligenței artificiale vor fi localizate peste tot: în apartamente, birouri, pe străzi. Va fi suficient să vă apropiați de zid și să spuneți: "Vreau să vorbesc cu un profesor de biologie" şi pe perete va apărea imediat un om de știință, care vă va putea oferi toate informațiile, de care aveți nevoie. Un astfel de sistem va fi aplicabil nu numai în domeniul educației, ci și în alte domenii: medicină, drept, design, psihologie etc. Desigur, vor fi necesari experți reali, cum ar fi chirurgii, însă problemele simple pot fi rezolvate practic. În ceea ce privește profesorii, de ei în persoană nu va mai fi nevoie.
Vor fi oamenii capabili să se adapteze rapid la autoeducație, învățare online?
Cursurile universitare online există deja; aceasta este într-adevăr o idee genială. Ce-i drept procentul acelora care studiază astfel şi care au renunțat la asemenea programe este încă foarte ridicat. Acest lucru se datorează faptului că oamenii nu au reuşit încă să se reorganizeze, nu au învățat să lucreze fără un mentor după principiul "numai tu în faţa monitorul computerului", ei nu au o motivație înaltă. Pe de altă parte, sistemul online se află în fază incipientă şi trebuie ajustat. Dar se dezvoltă și se îmbunătățește destul de repede, și, bineînțeles, în următorii 50 de ani, educaţia se va face anume în acest fel. Universitățile vor rămîne, însă acestea vor fi în mare parte universități virtuale, instruirea în care se bazează pe sistemul cloud. Acei, care vor frecventa cursurile în instituțiile de învățămînt tradiționale vor fi considerați păgubaşi. Despre ei se va spune: "Nu și-a putut construi propria educație".