Poluarea aerului în oraşe din Moldova este alarmantă.
Acest articol a fost tradus prin intermediul Google translate
Poluarea aerului în oraşe din Moldova este alarmantă. Noi trebuie să recunoască faptul că problemele de mediu nu sunt o prioritate guvernamentală. De asemenea, ele nu apar în lista de probleme critice la populaţia în ansamblu.Dar ecologiştii, adesea neobservat pentru o bună parte a cetăţenilor, nu încetează să sune alarma. Situaţia este un motiv de îngrijorare într-adevăr, în special în zonele urbane. Aproximativ 50 la sută de zile din an, calitatea aerului în oraşe din Moldova nu corespund standardelor sanitare. Gazele de eşapament sunt de aproximativ 90-95% din volumul total de poluanţi în aerul urban. Practic, tot ceea ce este alocată prin intermediul ţevilor de eşapament de masini, dăunează mediului şi a oamenilor: monoxid de carbon, funingine, formaldehidă, benzopyrene, sulf şi de oxizi de azot, ozon şi alte obiecte sanitare medicii au descoperit cu uimire de formaldehidă, chiar şi în aer colectate de la inima Mitropolitul Val Parcul Morilor.
Ceea ce explică această situaţie? Mai întâi de toate, o multime de masini, de echitatie toată ziua pe străzile oraşului. Cei care au formulat planul de piese centrale şi multe alte părţi ale oraşului, nu a putut furniza o rată similară de dezvoltare a transportului auto. Astăzi oraşul este în imposibilitatea de a digera creşterea numărului de automobile a atins în acest moment 180-200 de mii de unităţi. Situaţia este agravată de factori cum ar fi starea extrem de slabă a flotei. Noi - singura ţară din Europa, permiţând importul de masini sunt mai vechi de 10 ani. Ca rezultat, fiecare a doua masina de producţie ex-sovietice depăşeşte nivelul admisibil de concentrare de substanţe toxice eliberate în atmosferă. Fiecare masina a patra producţie de vest, din cauza uzurii, şi poluează excesiv de aer. Noi - singura ţară din Europa, care nu fac obiectul standardelor de mediu Euro-2, Euro-3, Euro-4. Ucraina, de exemplu, a implementat standardele Euro-2, România - Euro-3. Aceste şi alte ţări limitat la vârsta de un autoturism de import la 7 şi chiar până la 5 ani de la data emiterii.
Factor decisiv pentru reducerea emisiilor toxice este calitatea carburanţilor. Cu toate acestea, nimeni nu detine o imagine reală, ne-am stabilit în această privinţă. Cu câţiva ani în urmă, Organizaţia teritorială Chişinău a Mişcării Ecologiste din Moldova a selectat 10 eşantioane de benzină şi le-a examinat în laboratoarele din Iasi (România) şi Vatra (Chişinău). 8 dintre ele nu îndeplinesc standardele. În ciuda acestor rezultate dezamăgitoare, în măsura în vederea îmbunătăţirii calităţii benzinei nu sa făcut nimic. Importatorii şi comercianţii de petrol simt bine. Dar automobiliştii acum si reparatii motoare, apoi, şi a altor cetăţeni a respira aer saturate cu produse chimice toxice.
O durere de cap majore în sens literal şi figurativ, sunt drumuri proaste. Mecanicii încetini dramatic, de multe ori trece de viteză, de ce a consumului de benzină aproape sa dublat, respectiv, dublarea cantitatea de emisii toxice în atmosferă.
Desigur, ceva se face pentru a remedia situaţia. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, alte ministere şi departamente au dezvoltat şi a propus Guvernului măsuri destul de eficiente pentru a reduce poluarea aerului. De mai mulţi ani la rând, 22 septembrie, împreună cu alte ţări, Moldova este o campanie europeană "În oraş fără o maşină." Dar cine clinti cu uşurinţă. Mai precis, el chiar a revenit. Nivelul de contaminare a atmosferei este în creştere în fiecare an la o medie de 10 la sută,proporţional cu numărul de maşini importate şi de combustibil a crescut arde. Reglementările guvernamentale vechi şi să rămână pe hârtie, noile propuneri nu sunt luate în considerare. Masa rotundă intitulată "Dezvoltarea transportului de mediu în Republica Moldova" nu a adaugat optimism. Deoarece participantii la reuniune, promovarea pe termen lung, atmosferă prietenoasă pentru transport reprezintă o provocare în modul de soluţii care se confruntă cu numeroase obstacole. Subdezvoltarea, sărăcia, gândire învechit, inerente, inclusiv oficiali guvernamentali, precum şi multe alte motive nu permit realizarea unei schimbări radicale.
Dar există soluţii. În primul rând, noi trebuie să adere la standardele europene în domeniul protecţiei naturii. Introducerea standardelor Euro-2, Euro-3, Euro-4 - nu este un capriciu, ci o necesitate vitală. Acum este termenul până la 7 ani de o maşină importate în ţara, şi să interzică intrarea autoturisme ţării nu, sub-standard Euro-2. Dacă nu, atunci deja în acest an vom rula riscul de a deveni un motiv de dumping din Europa. Un "resturi metalice" va veni doar din Ucraina şi România, au scăpat de masini folosite.
Este absolut necesar să se introducă unei inspecţii obligatorii anuale de autoturisme pentru a satisface nevoile de mediu şi tehnice. Avem deja 11 centre specializate, diagnostica tehnică, inclusiv 5 - în capitală. În cazul în care Guvernul va aproba o astfel de dispoziţie, a creării de întreprinderi similare în fiecare district nu este o problema.
Avem nevoie de a stabili un control strict asupra calităţii de combustibil. Departamentul de Standarde şi Metrologie are toate posibilităţile pentru a menţine situaţia sub control. Pe de altă parte - nevoia de transparenţă totală cu privire la rezultatele inspecţiilor. Consumatorii au dreptul să ştie ce companie, care fabricates benzinei staţii, motorina, gaze naturale, pentru a putea alege.
Multe depind de modul în care se va dezvolta transportul public. Nu există nici o îndoială că microbuzul care a salvat situaţia în perioada de criză acută, este timpul pentru a înlocui troleibuz modern si seturi. Treptat, în termen de 3-4 ani, numărul de rute, precum şi microbuzele care circulă pe ele ar trebui să fie redusă şi apoi rândul său complet asupra lor, cu excepţia periferie şi rutele interurbane. Toate oraşele europene, fără a face acest tip de transport, va fi capabil să facă şi vom. În Primăria municipiului Chişinău are deja experienţă în dezvoltarea de linii de troleibuz, achiziţionarea şi punerea de autobuze noi. Consilierii ar trebui să fie mai conştienţi de această problemă, şi concentreze eforturile lor.
Noi sunt doar începutul pentru a dezvolta alternative de transport - biciclete, scutere, placi de skate, role. comandat deja traseul pentru biciclete prima sectorul Botanica: Bulevardul Dacia - Viaduct - Str. Ciuflea. Ulterior, proiectul poate cuprinde alte sectoare ale oraşului. Proiectul de lege privind traficul rutier creşte semnificativ posibilitatea de bicicleta, ca o formă de transport urban.
Există alte posibilităţi de a opri creşterea poluării aerului din oraş (de declin sale până devreme pentru a vorbi). Totul depinde de voinţa politică, conducerea ţării. Dar, de asemenea cu privire la raportul dintre populaţia la problemele de mediu. Astăzi sloganuri de sondare de integrare europeană a Republicii Moldova poate pierde din relevanţă în cazul în care acestea nu sunt luate măsuri concrete pentru a aduce legislaţia în concordanţă cu directivele europene, în special în domeniul protecţiei atmosferei.
Vladimir Garaba, preşedintele Mişcării de mediu din Moldova.