Proiectul «Natura e în curtea școlii» – o misiune împlinită de a aduce școala mai aproape de natură
Prin vocea doamnei profesoare Mioara Clius, de la Facultatea de Geografie a Universității București, la redacția revistei noastre a ajuns știrea despre proiectul “Natura e în curtea școlii” al Asociației Centrul de Educație pentru Dezvoltare Durabilă, o inițiativă care merită cât mai mult promovată și perpetuată. și care a avut drept obiectiv reabilitarea terenului din curtea Școlii gimnaziale “Geo Bogza” din Bălan județul Harghita (Figura 1). Benficiind de sprijinul financiar al Fundației pentru Parteneriat și MOL România prin programul Spații Verzi și de susținerea logistică a celor doi parteneri – școala și primăria orașului, implementarea proiectului a adunat 100 de voluntari și a atins o valoare de 11.168,6 RON (aproximativ 2500 Euro).
Figura 1 – Planul de amenajare a spațiului din Curtea Școlii
Așa cum se întâmplă în aproape toate școlile din România, și școala gimnazială ”Geo Bogza” din orașul Bălan, județul Harghita, avea o curte acoperită cu steril, bitum degradat și pietre, însă prin activitatea voluntarilor Asociației Centrul de Educație pentru Dezvoltare Durabilă, în primăvara acestui an, spațiul din jurul școlii a fost în întregime transformat și, am putea spune, adus mai aproape de natură. Mai precis, el a căpătat valențe educaționale și terapeutice prin amenajarea a 1275 mp de teren, pe care au fost însămânțati peste 800 mp de gazon, la care se adaugă plantarea a peste 137 de arbori și arbuști dar și a 100 de fire de flori. În figura 2 puteți observa diferența între aspectul curții școlii de dinainte și de după amenajare.
Figura 2 – Curtea Școlii înainte și după amenajare
Conceptul amenajării este unul unic în țara noastră, dorindu-se crearea unei săli de clasă în aer liber înconjurată de materiale didactice palpabile. Acum, noua “sală de clasă” înconjurată de gard viu are în centrul său o “carte de lemn” pe care se pot pune planșe necesare în timpul lecțiilor, un panou de lemn care ține locul unei table, un postament cu pupitru și scaun pentru profesor, dar și 7 bănci de lemn pentru elevii care au primit numele zilelor săptămânii pentru a le spori atractivitatea (Figura 3).
Figura 3 – Sală de clasă în aer liber
În plus, au fost create și câteva spații dedicate disciplinelor ce pot fi ținute în spațiul reabilitat. Spre exemplu, Biologia a căpătat propriul ”colț”, a cărui poveste gravitează în jurul unui “hotel al insectelor”, unde se află patru habitate: fân, lemn, cărămizi, rădăcini cu sol. În acestea, micile viețuitoare au poposit deja, specii adaptate la uscăciune (cătină), arbuști montani (scoruș), dar și două rădăcini cu sol, care sunt adevărate suporturi didactice pentru elevii ce vor putea de acum înainte înțelege cum se determină vârsta unui copac și modul în care se hrănesc plantele (Figura 4).
Figura 4 – Colțul Biologiei
Mai mult, biologia, prin excelență o știință a vieții, beneficiază și de un colț umed, unde a fost amenajat un mic lac înconjurat de ferigi, iarbă de apă, mușchi de pământ, țipirig și sălcii (Figura 5).
Figura 5 – Zona umedă
”Ambasadorii” Geografiei în această curte de școală ”naturală”, în adevăratul sens al cuvântului, sunt ceasul solar și adăpostul meteorologic, instrumente utile pentru a-i învăța pe elevi să interpreteze geografic trecerea timpului și să facă măsurători și observații ale parametrilor vremii (Figura 6).
Figura 6 – Colțul Geografiei
Deși o știință care în învățământul tradițional se însușește doar cu creta în mână și culegerile pe bancă, Matematica a fost și ea reprezentată în colțul natural prin pietre colorate pe care copiii le vor folosi să facă operații simple (Figura 7).
Figura 7 – Colțul matematicii
Nu în ultimul rând, noul concept de școală eco a fost gândit și să dea elevilor ocazia să se recreeze și să se reconecteze cu natura. În acest sens, a fost inaugurată în curtea școlii aleea terapeutică și senzorială care înconjoară spațiul educațional, are o lungime de aproape 100 m, lățime de 1,5 m și opt secvențe cu diferite materiale: iarbă, nisip, conuri de brad, piatră, crengi subțiri, bușteni, mușchi de pământ și rumeguș (Figurile 9 și 10).
Figura 8 – Aleea senzorială (drum de pietre)
Figura 9 – Aleea senzorială (drum de conuri de brad)
Pe aceasta, elevii sau profesorii lor pot păși desculți pentru a descoperi senzorial diferența între materiale, dar și valoarea terapeutică a unei astfel de experiențe. Spațiul a fost completat cu trei coșuri de lemn pentru colectarea selectivă a deșeurilor și de un suport de biciclete realizat din același material (Figura 10).
Figura 10 – Suport de lemn pentru biciclete
În luna iunie, elevii de la Școala gimnazială “Geo Bogza” au început să participe la primele lecții de educație ecologică non-formală în spațiul amenajat. Unii dintre elevi au contribuit ei înșiși la construirea acestui spațiu, de aceea este ușor de dedus satisfacția și mai mare a lor de a studia într-un spațiu natural și creat de ei (Figurile 11 și 12). De asemenea, profesorii lor au folosit suporturile didactice din portofoliile realizate de Asociația Centrul de Educație pentru Dezvoltare Durabilă.
Figura 11 – Tineri lucrând la amenajarea curții școlii
Figura 12 – Lucrări la amenajarea drumului terapeutic și senzorial
Din această toamnă, conducerea școlii va programa ore de curs în spațiul reabilitat prin acest proiect și va invita elevii alături de cadre didactice de la celelalte instituții de învățământ din orașul Bălan să cunoască beneficiile educaționale ale acestui spațiu.