Proiectul Solar Impulse — aviaţia şi energia solară
Proiectul Solar Impulse - aviaţia şi energia solară
De când au fost create primele panouri solare, care au permis transformarea directă a energiei solare în electricitate, oamenii au început să caute şi domeniul aplicării noilor descoperiri. Astăzi, fotoelementele sunt deja utilizate pe scară largă în domeniul energiei alternative, electronicilor, construcţiilor auto şi aerospaţiului. Dar, în industria aeronautică utilizarea "soarelui", ca sursă de energie, face doar primii paşi.
În ciuda realizărilor modeste în acest domeniu, în ultimii ani, aviaţia modernă totuşi a reuşit să facă ceva. Şi cel mai mare succes a fost obţinut de o echipă de cercetători, care lucrează la proiectul european Solar Impulse.
Prototipul lor HB-SIA - aeronava condusă de pilot, propulsată în întregime de energia soarelui – la 22 septembrie a efectuat un zbor demonstrativ deasupra Elveţiei. În acea zi, prototipul cu o anvergură a aripilor de 63 de metri şi o masă de 1600 kg, pilotat de către André Borschberg, decolând de la aeroportul militar din apropierea Payerne, a zburat cu succes până la aeroportul internaţional de la Geneva şi apoi şi Zurich. Datorită acestui zbor, Solar Impulse HB-SIA a intrat în istorie ca primul avion, care a zburat între cele două oraşe, folosind doar energia soarelui.
Dar cele mai importante realizări au fost demonstrate în această vară, atunci când prototipul HB-SIA, decolând de la aerodromul din Payerne dimineaţa, pe 7 iulie, „s-a întors” înapoi, însă în dimineaţa următoare. În timpul zborului fără aterizări, acelaşi pilot, André Borschberg, a reuşit să stabilească trei recorduri mondiale pentru aeronave pe baterii solare: de distanţă (un nou record – 8744 m), de altitudine (9235 m) şi de durata zborului (26 ore 10 minute 19 secunde).
În planurile proiectului Solar Impulse - primul zbor transatlantic. Dar, pentru acest scop va fi creat al doilea model al aeronavei, cu numele de cod HB-SIB. În comparaţie cu modelul HB-SIA, noua aeronavă va fi un pic mai mare: anvergura - 80 de metri, capacitatea de încărcare mai mare, cabina hermetică, care va permite urcarea la o altitudine de 12 km. În caz de succes, după trecerea Oceanului Atlantic, este programată prima călătorie mondială în jurul lumii. Conform planurilor deja elaborate, primul zbor in jurul Pământului ar necesita 5 aterizări. După cum asigură autorii proiectului, prototipul HB-SIB, folosind sursa eternă de energie, va fi capabil să zboare în jurul planetei fără aterizare, însă ei se tem că pentru un astfel de zbor de lungă durată pilotul nu va fi gata. Solar Impulse a planificat zborul HB-SIB în jurul lumii la începutul anului 2012.
Sursa cu link pe site-ul oficial Solar Impulse