Publicitate şi societatea de consum
Publicitate şi societatea de consum
Cred că nu este nici un secret că în ţara noastră, în mod activ şi cu succes, se creează şi se dezvoltă societatea de consum. O astfel de societate în care toată lumea se străduieşte să îmbunătăţească nivelul de consum şi, ce este important, să-l demonstreze altora ca fiind destul de înalt.
Consumul activ de către populaţie a diferitor mărfuri şi servicii facilitează dezvoltarea rapidă a economiei, în general, şi a comerţului, în special. Dar, totodată, creşte presiunea antropogenă asupra naturii, într-un ritm mai rapid se epuizează resursele naturale, inclusiv cele de neînlocuit. Cu toate acestea, consumatorii finali nu se gândesc la acest lucru, presupunând că toate efectele nocive provin din funcţionarea diferitor procese de producere, şi uită că ei înşişi, cumpărând mărfuri fabricate, finanţează aceste producţii.
Un stimulent puternic al activităţii de cumpărare (şi principal propagator al ideologiei societăţii de consum) este publicitatea. Anume ea creează în oameni iluzia necesităţii de a cumpăra o oarecare marfă (sau serviciu).
Practic, astăzi toată publicitatea îşi pune sarcina, care este uşoară pentru formulare, dar foarte complexă în ceea ce priveşte rezolvarea: a evidenţia produsul său printre alte bunuri aproape în totalitate similare. Prin urmare, în calitate de avantaj competitiv acţionează deseori aşa-numitele sloganuri, care subliniază unele calităţi presupuse ale produsului, dar la o verificare se dovedesc a fi declaraţii neînsemnate şi fără nici o semnificaţie specială, sau complet evidente.
În acest caz, nu putem învinui producătorul de minciună, pur şi simplu este doar un truc publicitar, destinat pentru un cumpărător nu prea luminat.
Un exemplu clasic este povăţuirea mai multor producători de uleiuri vegetale, că chipurile uleiul lor este unic, deoarece nu conţine nici un fel de holisterină. Deşi în realitate, holisterina este o substanţă produsă de organisme exclusiv animaliere (şi, de omul însuşi), în plante nu poate să fie nici un fel de holisterină.
O altă "glumă" frecventă printre producătorii uleiurilor vegetale este referirea la conţinutul mare de vitamina E. Totodată, nimic nu se spune despre faptul că vitamina E este mereu prezentă în orice ulei vegetal (este o vitamină solubila în grăsimi, anume şi numai în această formă şi se găseşte în natură).
Toată publicitatea produselor din lapte fermentat, de asemenea, se bazează pe ducerea în eroare a consumatorului, cu ajutorul termenilor pseudoştiinţifice. Producătorii de iaurturi, active, actimel, imunel şi alte produse, care promit cu un semn de baghetă magică să restabilească microflora intestinală, acţionează după acelaşi model: ei brevetează drepturile de autor a lacto-şi bifido- bacteriilor, larg răspândite în natură, (care, întâmplător, de obicei sunt incluse în intestinul tuturor organismelor vii). În acest caz, informaţiile despre beneficiile fabuloase sunt exagerate.
În plus, producătorii mărfurilor în reclamele lor, de obicei, nu spun nici un cuvânt despre neajunsurile inerente produsului lor, despre efectele secundare, precum şi costurile suplimentare, provocate de cumpărarea anume acestui produs.
Şi totuşi, publicitatea este un mecanism foarte eficient pentru a creşte vânzările. Brand-ul, devenind familiar, inevitabil inspiră mai multă credibilitate, decât un nume cu care până în prezent nu aţi experimentat.
În cele din urmă, problema alegerii a fost şi rămâne una dintre cele mai complexe, astfel încât venind la magazin după anumite produse şi confruntându-se cu o varietate de alternative propuse, trebuie să alegeţi, având încredere în intuiţia dvs., care este foarte uşor trişată prin utilizarea tehnicilor moderne de marketing.
Şi nu uitaţi că publicitatea niciodată nu este gratuită, astfel încât mijloacele, care au fost cheltuite pentru publicitate şi atragerea consumatorilor, în mod necesar, vor stimula adaos la preţ, pe care îl veţi plăti atunci, când veţi cumpăra acest produs sau serviciu.
Şi, în final, eu vă aduc aminte de expresia populară: "Minciuna este de patru grade: minciuna, minciuna gogonată, statistica şi publicitate".
Autor: Elena Culcenco
Sursa: skazka.nsk.ru