pustnici dacice şi înţelepţi
Acest articol a fost tradus prin intermediul Google translate
O serie de articole despre istoria strămoşilor noştri, oamenii care locuiesc pe teritoriul actual al Republicii Moldova.Strabo, geograful şi istoricul grec, spune moesică, theosebeis şi kapnobatai, care a trăit pe malul drept al Dunării. Aceste Asceţi şi contemplatives au fost vegetarian şi a mâncat numai miere, lapte şi brânză. Strabon adaugă că printre tracii ca un sihastru pios care a trăit separat de la femei şi sunt cunoscute sub numele de ktistai. Acestea sunt adorate, deoarece acestea s-au dedicat la zei şi de a trăi "liber de orice teamă.
Origen spune legenda că doctrina lui Pitagora Zalmoksis propovăduit printre celţii, care demonstrează din nou importanţa chiar şi tradiţiile antichitatea târzie, care defineşte religia ca Zalmoksisa credinţa în nemurirea sufletului. Unii autori contemporani a efectuat o comparaţie între traci Druidism şi fraternitate geto-dacice. Acesta conţine în special importanţa marelui preot, credinţa în nemurire şi tipul ştiinţei sacre initiatic, care este caracteristică pentru druizii, care provoacă paralel dacice. De asemenea, trebuie să fim pregătiţi să-şi asume unele influenţe celtice, pentru că popoarele celtice trăiau un moment dat în regiunile de vest ale Daciei. Prin urmare, este probabil ca, în vremuri de Strabon "mysterial" tradiţia cultului Zalmoksisa păstrat printre geto-dacice pustnici şi strictă alţi practicanţi de religie, indiferent sub nume au fost cunoscute la noi. Este la fel de probabil ca aceste Asceţi unică au fost câteva vtepeni sub controlul preot.
Importanţa preot subliniază puternic Iordania, care, deşi scrisă în secolul al şaselea, dar utilizate surse de mai devreme, în special, Cassiodorus, care, la rândul său, sa bazat pe Dione Grisostomo şi la alţi autori. Iordania consideră că el a scris istoria strămoşilor, gata, şi vom reveni la această confuzie între denumirile "geţii" şi "goţi". Iordania susţine că a fost regele dacilor, Zalmoksis, "foarte educat în filozofie, şi înaintea lui un alt salvie, Zeit", care a reusit Dekeney. Potrivit Iordania Dekeney au început să coopereze cu regele Burebista, atunci când normele de romani Sulla, care este, în jur de 80 AD. Oe. - Si se pare a fi adevărat. Activitatea Dekeneya cum este Iordania a fost atât culturale şi religioase. Pe de o parte, ea conţine caracteristici ale eroului culturale (ceea ce părea a acestei cifre în antichitatea târzie), pe de altă parte, acţionează ca un reformator (dacă nu ca un Creator) ale unei instituţii religioase.
Iordania descrie activitatea civilizatoare Dekeneya în ceea ce priveşte extravagante: Când a observat că goţii (= geţii) toate ascultă de El, şi că au o inteligenţă naturală, ia învăţat aproape întreaga filozofie, dar el a fost în acest caz, un profesor experimentat. Apoi, le-predare etică, el a comandat barbare lor maniere, predarea fizicii, el a convins-le să trăiască în armonie cu natura, prin propriile legi lor, care [lege], astfel cum a scris, şi încă mai sunt numite belagines. În învăţământ logica, el le-a făcut mai presus de orice alte persoane în cunoştinţă de în [arta] argument, arătând practică, el a convins-le să trăiască în a face bine; teoretician de deschidere, ma învăţat să contemple cele douasprezece semne [Star] şi executaţi-le prin planete, şi astronomie intreaga. El a explicat modul în care discul lunar se confruntă cu o creştere sau în curs de daune, şi a arătat modul în care o minge de foc de soare depaseste dimensiunea Pamantului cerc, şi a stabilit, prin orice mijloace şi sub numele de semne, indiferent de pe cer, mai multe şi mai probabil, exprimate în căderea ei 346 stele.
Ce a fost, mă rog, mulţumit atunci când cei mai viteji bărbaţi, cu puţin răgaz de la afacerile militare, absorbit filozofiile! Şi ai putea vedea, ca unul examinează situaţia din cer, şi un altul - natura de ierburi şi arbuşti, care supervizează creşterii economice şi a lu daunee, şi că - lucrările de soare, şi cum prinşi în rotaţie a cerului duce înapoi la partea de vest a celor] lumina [într-o grabă pentru a merge la est, a primit restul legii.
Dă-le] getam [de cunoştinţele sale de toate acestea şi mai mult, le Deakin glorificat ca Wizard şi a decis nu doar mai mici, dar chiar şi regi. "
Această imagine fabulos - ceva mai mult decât simplu exerciţiu de retorică. surse Noncritical compilarea, Iordania are ca obiectiv principal: de a glorifica "strămoşii" goţi. Cassius, una dintre sursele, confirmă faptul că geţii au fost aproape la fel de civilizat si educat "ca grecii. Desigur, această observaţie este confirmată de o tradiţie venerabilă: Zalmoksis - discipol al lui Pitagora. Dar Strabon a subliniat deja cunostinte astronomice de mare preot, şi Iordania reiterează şi extinde informaţiile pe care le-am văzut, este, de asemenea, susţinută de sanctuare dacice şi calendarul lor solare, şi simboluri. Anumite este că Iordania a prezentat Dekeneya civiliser ca un întreg popor, spre deosebire de stereotipul unui erou "culturală", care prevalează în biografia ei romantice, este probabil ca surse a utilizat pentru compilarea lui, reflecta un proces uimitor, care a avut loc în Dacia între vârsta de Burebista Dekeneya şi Decebal şi de vârstă. Este posibil de a discerne în enciclopedic de învăţare dacice Dekeneem, care a descris cu entuziasm Iordania, o daci culturale descoperire după unificarea politică, realizat Burebista, cu apogeul în timpul domniei lui Decebal.
Iordania, de asemenea, face Dekeneya responsabile de organizarea religioasă la goţi. El a ales cele mai nobile şi înţelept "şi învăţându-i teologie, convins să citiţi câteva dintre zei şi altare. Preoţi, care ia consacrat, el a dat numele pilleati [" cu pălăriile pe cap "], ceea ce cred, pentru că la momentul angajat sacrificiile lor, capetele acoperite cu o tiară, pe care o numim, de asemenea, pilleos. În plus, acesta a decis că alte persoane numite capillati ("păros"), un nume care a luat goţilor [= geţii] şi evaluate mai presus de toate, şi au păstrat în cântecele lor in zilele noastre.
Nu avem nici un motiv să creadă că organizaţia clasa sacerdotală a fost mana Dekeneya, sau că numele şi pilleati capillati - invenţiei sale. Este foarte probabil ca preot a fost doar un reformator al Institutului, care deja exista, dar nevoia de a fost stabilit şi consolidate, atunci când statul dac a ajuns la putere şi importanţă, aşa cum sa întâmplat, după cum ştim, când Burebista.
În orice caz, cea mai recentă compilatorul, care a scris despre religia dacilor, se opreşte aproape exclusiv pe activităţile Detseneya, marele preot şi erou cultural, şi pune Zalmoksisa între moştenitorii săi. Aici avem de a face cu o secularizată şi în mod semnificativ "istorizirovannoy" versiune de Deus otiosus. Ca Dumnezeu, Zalmoksis dispărut. După câteva surse de Iordan, chiar menţionând Zalmoksisa reprezintă întotdeauna, împreună cu Dekeneem, ca filosofi, care a gata civilizată, în basm de strămoşii lor, Dacia.
DACIA CAPTA
Cu toate acestea, transformarea Zalmoksisa un erou cultural şi filosof, este numai locul de muncă din autorii străini, nu avem nici o dovadă că acelaşi proces a avut loc în mediul de geto-daci. Pe scurt, tot ceea ce ştim despre Zalmoksise şi religia dacilor, suntem pe deplin obligaţia de informaţii şi comentarii de scriitori straini de la Herodot la Iordania. Când vom încerca să determine, prin interpretarea lor a ceea ce a fost iniţial o religie Zalmoksisa şi direcţia în care a evoluat, avem următoarea concluzie: mistagogichesky Zalmoksisa caracter şi doctrina celebrele sale de nemurire, care a făcut o astfel de impresie cu privire la greci, a fost însoţită de creşterea interesului în medicină , astronomie, misticism si magie. Şi într-adevăr, proceduri similareCLI poate fi văzut în celelalte religii mysterial în timpul perioadei de sincretism greco-orientală.
Nu ştim ce sa întâmplat cu Zalmoksisom şi cultul său, după Dacia a devenit o provincie romană (106 AD. E.). Un lucru este clar: Romanizarea este mai rapid şi mai radicală între o populaţie urbană. Acesta a fost în oraşe, ale căror nume sunt în mare parte neschimbate, şi este aici care a inflorit in culte sincretice. Dar, ca peste tot în alte provincii ale Imperiului Roman, realităţile autohtone religioase, mai mult sau mai puţin transformate, nu a rezistat doar de romanizare, dar, de asemenea, procesul de creştinare. Avem o multime de dovezi că "neamurilor" - care este, geto-daci şi daco-romani - au continuat să trăiască printre români, şi vom folosi această ocazie pentru a le menţiona într-un alt capitol. Dar numărul lor a fost mult mai mare: este suficient să se gândească la cultul morţilor, şi mitologia funerare, agricultura ritualurile, obiceiurile sezoniere, credinţe magice şi aşa mai departe, cum bine se ştie, au existat multe mii de ani.
Un exemplu de continuitate, care arată chiar şi de limbă, este zeita Diana. Pirvan părere că Diana daco-romane (Sancta Diana, potentissima) nu a fost altul, ca tracii Artemis-Bendidee (Herodot 4. 33). Identitate, nu este probabil încă dovedită, cu toate acestea, este nicio îndoială că dumnezeirea sinkretizirovannoe Aboriginal sau nu, ascunde sub numele de Diana Roman. Cultul zeiţei supravieţuit romanizare a Daciei, precum şi numele de Diana găsite în Zana cuvântul român ("fairy"). Sancta Diana Sarmitsegetuzy devine Kosynzyanoy (San (CTA), Diana), figura centrală în folclorul românesc. continuitate religioase şi lingvistice este confirmată în primul rând de faptul că transformarea a avut loc în zonele rurale (de unde şi folclor) de pădure şi a regiunilor domeniu.
Nu ne putem aştepta un proces similar în cazul Zalmoksisom, de la începutul cultului înflorit între oameni educaţi în zonele proto-urbane. Pe de altă parte, este dificil să se presupună că zeul suprem al geto-dacilor, singurul care a fost interesat în limba greacă şi, mai târziu, elitele elenistică şi lumea romană, şi scriitori care au continuat să se refere la sfârşitul antichităţii, a fost singurul care a dispărut fără urmă, şi a fost complet uitat dupa ce Dacia a devenit o provincie romană. Nu ştiu dacă l-am într-unul din zeităţi sincretice romanizaţi?
Să nu uităm că caracteristicile distincte ale cultului Zalmoksisa au fost aceeaşi cu cea a religiei mysteriological escatologic: după Herodot, Zalmoksis deschide posibilitatea de a obţine nemurirea, prin iniţierea, care include inferos descensus anunţ şi epifanie, ritualul "moarte", urmată de " doua naştere ". Deci, s-ar crede că credinţa în Zalmoksisa a fost luată şi radical transformată de creştinism. Este dificil să se presupună că complex religios în centrul din care a fost speranţa de a obţine nemurirea, de exemplu - şi prin meditaţie - Dumnezeu, a cărui structură mistagogichna, ar putea fi ignorate de predicatori creştini. Toate aspectele legate de religie Zalmoksisa - Eshatologie, iniţiere, "pifagoreystvo, ascetism, erudiţie mistice (Astrologie, de vindecare, chudotvorstvo, etc) - sprijin comparaţie cu creştinismul. Explicaţie mai bună şi mai simplă pentru dispariţia Zalmoksisa şi cultul său pot fi, se pare, creştinarea precoce a Daciei (până la 270 AD. E.). Din păcate, avem foarte puţine informaţii referitoare la fazele cele mai arhaice ale creştinismului în Dacia, aşa că nu ştiu dacă să păstreze unele aspecte ale religiei Zalmoksisa într-o formă nouă în primele secole ale creştinismului.
Cu toate acestea inutil să ia în considerare conservarea posibil Zalmoksisa în folclorul românesc, pentru simplul motiv că cultul său nu a fost în mod special cu privire la structura rurală, şi mai presus de toate, deoarece, mai mult decât orice amdintr-un alt zeitate păgână, el sa alăturat de creştinare aproape completă.
Metamorfoză ZALMOKSISA
Ironic soarta Zalmoksisa. Dispărut în lumea daco-romană, care a ţinut departe de ţara sa natală, în poveştile gata, şi apoi un mitificate mult erudiţia istoriografică a Occidentului. El este supravieţuit în principal datorită faptului că a devenit într-un sens, pentru a simboliza spiritul geto-dacilor. Şi din cauza la reconstrucţia povestiri mitologice a geto-dacilor în mintea a lumii occidentale, deoarece invaziile barbare la sfârşitul Evului Mediu, am înţeles de ce Alfonso cel Înţelept, în general său Cronica, aşa ardoare discutarea Zalmoxen, Borubista şi consilierul său Dicineo.
Pentru a începe, trebuie să aibă în vedere că imaginea a geto-dacilor din vremea lui Herodot a devenit mai sigură şi semnificative, mai ales în ultimele secole ale antichităţii. Comparativ cu alte "barbari", au fost caracterul lor morale şi eroismul, generozitatea modalitate simplă şi de viaţă. Dar, pe de altă parte, în special datorită faptului că au confundat cu sciţii, geto-dacii au fost la fel de sălbatice - păros (păros), unshorn (intonsi), îmbrăcat în piele (pelliti), etc
Legenda despre eroismul geto-dacilor - "cei mai viteji dintre toti tracii", definiţia, care le dă Herodot - au continuat să prevaleze la mult timp după dispariţia statului dac. Ovidiu menţionează "goţi sălbatice nu se tem de forţele de la Roma" şi le descrie ca fiind "reale Marte în aparenţă. Pentru Virgil Ajunge ţară a fost "militantă subteran Reza, şi anume normele Marte peste zonele lor. La începutul celui de al doilea secol AD Dion Chrysostomos a repetat că geţii au fost "cele mai voynolyubivymi printre barbari." Si Lucian, scria: "Ori de câte ori m-am uitat la goţi ţară, le-am văzut de luptă." În secolul al cincilea Sidonius Apollinaris a susţinut că geţii (pe care le numeste "traci") ar fi fost invulnerabil. În ceea ce priveşte Iordania, el a dezvoltat cu atenţie şi o întreagă mitologie de eroism excepţional al lui "strămoşii": geţii (= goţi) la învins pe greci în timpul războiului troian, iar mai târziu au triumfat asupra de Cyrus şi Darius, deşi armata lui Xerxes, erau 700.000 de persoane, ea nu îndrăznea să se întâlnească faţă- în faţă cu geţii. Isidor din Sevilla a scris în gothorum lui Historia, chiar la Roma cucereste toate naţiunile ", a suferit jugul exilului impus pe el."
Este suficient Este firesc ca, după identificarea amazoanele geţi fost comparat cu un gigant. Ovidiu, comparativ cu moştenitorii giganţi, Laestrygonians şi ciclopii. La rândul său, scriitorii creştini ia frecvent geto-daci pentru Gog şi Magog. Unele mitologii etnice dezvoltate pe baza de confuzie între geţi şi goţi. Iulian Apostatul, a fost probabil primul care a folosit termenul de "geti", ca fiind echivalente cu cuvântul "goth", deşi acest lucru nu înseamnă că el a confundat doi oameni, ca el menţionează victoria fostului asupra acestuia, şi, de asemenea, vorbeşte despre dakah. Secolul al patrulea Prudentius capturile o asemănare, şi formula devine mai multe şi mai multe comune, deşi etnie Gets nu a fost uitat. Dar numai cu Klaudianom (începutul secolului al cincilea) a stabilit o tradiţie, pentru a numi gata "geti. Contemporanul lui, Orosius scria: "Dar cei care sunt goţii, au fost anterior geti" (modo autem geţii illi qui et nunc Gothi), rutil şi Claudius Namatian, Prosper din Aquitaine, şi mulţi alţi autori au acceptat această asimilare. Cassiodorus (487-583), principala sursă de Iordania, doar pentru a fi stabilit deja tradiţie. La rândul său, Iordania utilizează termenul de "geti" atunci când se discută în istoria mai veche şi, cu câteva excepţii - "goth" atunci când vorbim despre evenimente relativ recente.
Nisa uite gata, ceea ce le-a prezentat Iordania şi Isidore, şi ceea ce le găsim mai tîrziu, în timpul Evului Mediu, în cântece care fac parte din ciclul de Teodoric, coexistă cu un alt negativ care apare la amestecul între geţi (= goţi) şi sciţi . Două dintre aceste reprezentări continuătsya tot cursul Evului Mediu, ca un studiu aprofundat dovedeşte Jane Lake. Stereotip epitete - "îmbrăcat în piele", "unshorn", "păros" - trecerea de la goţi şi sciţi pentru a goţilor. În nordul Germaniei medievale locaţia autorii clasici reprezentat ca Scythia; aici geţi şi vecinii lor s-au mutat la nord la regiune. În sale de Paşte Cosmographia Etikus chiar Marea Neagră, Caucaz şi Marea Caspică locuri în Nord. În Evul Mediu timpuriu, termenii "Gothia" şi "Getiya" se aplică pentru Danemarca şi Peninsula Iutlanda, precum şi pe hărţi medievale din Danemarca intitulat "Dacia" sau "Gotiey", deoarece în timpul Evului Mediu "dacii" au fost sinonim cu "Dan". Adam din Bremen mixuri gata şi goţi, danezi şi dakiytsev şi cere-le pe toate Hyperboreans.
În cronica lui ducilor de Normandia, Ghee Lom de Zhyumezh (secolul 11), un cont detaliat al istoriei lor legendar, şi vorbeşte de "Dacia, de asemenea, numite Danemarca" ("Dacia", quae et Danamarcha), o ţară locuită de goţi, care a avut "o multime de regi, generos de cunoştinţe talentat de filosofi remarcabile, în numele Zeit şi Dikineus şi Zalmoksis şi multe altele. Dar, aşa cum Alexandru Busuyochanu, această tradiţie a fost adoptată în special în Spania şi sa încheiat în ceea ce a devenit o parte integrantă a culturii naţionale. Isidor însuşi de origine gotică, a fondat istoriografia Iberică pe goţii de identitate notorii şi gata. Isidor, care nu a fost conştient de Iordan, în panegeric sale din Spania, spune ţară ", în care fertilitatea oamenilor din flori glorioasa Gets" (Geticae gentis gloriosa fecunditas). Şi când în secolul al 13-lea începutul, Iordania a început să citească în limba spaniolă, "Ducky" în istorie şi genealogie de spanioli, prin intermediul Historia Gothica Episcopul Rodrigo Jiménez de Rada şi General Cronica regelui Alfonso cel Înţelept. Tot ce Alfonso a scris pe terenuri de la distanţă ancestrale Dacia sau Gocia, Zalmoxen ", care istoricii spun că el a fost perfect format în filosofia" Regele şi co-regent Dicineo Borubista, direct împrumutate din Iordania. Dar de data aceasta avem de-a face cu bo0lshim ceva decât o simplă compilaţie. Alexander Busuyochanu demonstrat rolul mitologiei în istorizirovannoy Reconquista şi, în sens mai larg, în modelarea conştiinţei istorice ale spaniolilor.
De fapt, amenajare care nu un nume de Traian, împăratul de origine pur Iberice, găsite în general Cronica în capitolul referitor la istoria Daciei, în timp ce Decebal (Dorpaney) în figura ei. În Alfonso Traian alocate capitol din istoria de la Roma şi este aici vom găsi o menţiune scurtă de cucerirea Daciei. Este menţionat pentru prima dată în limba spaniolă cronicile lui Traian ca un cuceritor al Daciei.
Putem spune ca procesul invers se observă în conştiinţa istorică a românilor. Într-adevăr, inca din secolul al XVI-lea, tema centrală a istoriografiei româneşti, principalul motiv de mândrie naţională a fost de origine latină. Roma şi ideea Latinisms situeaza pe primul loc în formarea culturii româneşti. Numai în mijlocul secolului al XIX-lea, dacii au fost "redescoperit" într-un studiu îndrăzneţ, în cazul în care Hasdeu întrebat dacă au dispărut. Şi numai în 1920, datorită în primul rând Parvanov şi discipolii săi, preistorie şi istoria antică a Daciei a început să studieze la un punct de vedere ştiinţific. Dar tendinţa este în creştere rapidă, mai ales printre scriitori şi diletanţilor, şi în afişează cele mai extravagante a fost numele de "frakomanii. Lucrurile au mers atât de departe încât să vorbească de baza rebeliune "autohton", care se referă la revolta împotriva geto-tracică elementul roman, deşi a introdus în timpul formării poporului român.
Renaştere a "baza autohton" este un capitol extrem de plină de evenimente din istoria culturii româneşti moderne, dar în afara de acest lucru. Este suficient să menţionăm că Zalmoksis joacă un rol important în relansarea trecutul îndepărtat al poporului român. În uneleZalmoksis din nou de lucru este ca un profet, în diverse eseuri şi monografii ca un reformator religios, este comparabil cu Zarathustra, ca zeul ceresc, Goetske fondatorul "premonoteizma, în anumite interpretări istorice şi religioase, de orientare teologică. Dar întotdeauna şi pretutindeni Zalmoksis viaţă, pentru că el întruchipează spiritul religios daco-goţi, deoarece, în cele din urmă, el reprezintă viaţa spirituală "autohton", aproape mitic strămoşii care au cucerit şi asimilat de către romani.
"Geti Salvaţi mitificate istoriografia a lumii occidentale, deoarece acestea sunt amestecate cu goţii, au fost strămoşii mitic al triburilor germanice, iar mai târziu spaniolii. În ceea ce priveşte lor "regi şi consilieri" - Zalmoksisa, Dekeneya - acestea sunt păstrate în memoria de Vest în primul rând ca eroi culturale "goţi. Un proces similar a avut loc în conştiinţa istorică a românilor. Geto-dacii au fost re-deschis ca strămoşii, şi într-o mare măsură, ca fiind unul dintre predecesorii "mitic", deoarece acestea transporta o multime de personaje parahistoric. Ca Zalmoksisa în cultura română modernă, el sa întors la prestigiul religioase originale, a pierdut in primul secol d. Hr., când a fost redus la rolul de erou cultural. Dar, în mod evident, este întoarcerea în sine a fost un produs al culturii şi-a găsit locul în istoria ideilor moderne din România.
Mircea Eliade
ZALMOKSIS, a dispărut DUMNEZEU
Traducere din Marea Britanie
Svetlana Ivanova