Radarul holografic va permite instalarea turbinelor eoliene în apropierea aeroporturilor
Radarul holografic va ajuta la depăşirea obstacolelor create de turbinele eoliene, care sunt tot mai des folosite pentru a obţine energie electrică cu daunele minime aduse mediului înconjurător. Cu toate acestea, turbinele nu pot fi instalate oriunde. De exemplu, pînă de curînd, aeroporturile și împrejurimile lor au fost teritoriul interzis pentru morile de vânt.
Problema este evidentă, catargele uriașe și elicele în mişcare interferează funcţionarea radarelor de aviație, maschează poziția obiectelor zburătoare, împiedică controlul traficului aerian și creează premize pentru accidente și dezastre aviatice.
Și este într-adevăr așa. Însă nu ar fi corect să opunem energia curată și ieftină, siguranţei zborurilor. Experţii din compania britanică, Aveillant consideră că perturbările create de fermele eoliene pot fi eliminate prin metode tehnice, aplicând așa-numitul "radar holografic".
Potrivit lui David Crisp, problema obstacolelor create de turbinele eoliene, până de curând nu a fost examinată cu o suficientă atenție. "Majoritatea aeroporturilor se opun construcției obiectelor de energie eoliană în împrejurimile lor. În unele locuri, este folosită tehnologia de umbrire care presupune instalarea radarului după un deal, astfel ca turbinele eoliene să nu fie vizibile. Dar, aceste metode nu sunt eficiente și lasă o parte din spațiului aerian fară control, ceea ce nu poate fi o soluție durabilă a problemei".
Pentru a controla traficului aerian în aeroporturi sunt larg utilizate sistemele radar, cu o antenă rotativă care trimite periodic în spațiu impulsuri de radio. În schimb, radarul holografic folosește emițătorii staționari care încontinuu primesc semnale de locație din toate direcțiile.
Radarul holografic analizează semnalele primite folosind efectului Doppler, care se manifestă în faptul că parametrii semnalelor reflectate de obiectele în mișcare sunt diferite de semnalele reflectate de obiectele imobile. Acest lucru permite radarului să distingă cu ușurință turbinele eoliene şi aeronavele, la o distanţă de 35 km de aeroport.
Ideea nu constă în înlocuirea tehnologiei utilizate, ci în completarea ei, prin integrarea radarului holografic în sistemele existente. "Cunoscând" localizarea turbinelor eoliene, acesta va fi capabil să le elimine cu uşurinţă de pe ecranele dispecerilor de trafic aerian.
Potrivit companiei, în prezent radarul lor este în curs de testare şi demonstrează o performanță bună în condiţii reale. Testele mai extinse, înainte de a începe producția în masă, sunt programate pentru al doilea trimestru al anului viitor.
Desigur, în unele cazuri, va fi posibil ca în viitor să se limiteze construirea turbinelor eoliene în zona aeroporturilor. Deşi, în conformitate cu Crisp, nu peste tot această posibilitate se va păstra. "Până acum am făcut față, dar în prezent am ajuns la punctul în care dezvoltatorii turbinelor eoliene îşi extind zona lor și încep să construiască instalațiile lor în apropierea aeroporturilor. Dacă dorim să atingem obiectivul, privind introducerea pe o scară largă a surselor de energie regenerabile, va trebui să acceptăm construcția turbinelor eoliene în imediata apropiere de aeroporturi în următorii câțiva ani. Atunci ne vom confrunta cu o problemă reală".
Sursa: ekopower.ru