Sală de clasă portabilă care produce de patru ori mai multă energie decât foloseşte
Anderson Anderson Architecture din San Francisco tocmai a finalizat în Ewa Beach, Hawaii, un prototip pentru o sală de clasă relocabilă, care produce de patru ori mai multă energie decât are nevoie. Sala de clasă modulară, alimentată solar, a fost dezvoltată ca parte a planurilor statului „Aloha” de a înlocui 10.000 de săli de clasă portabile în următorii zece ani. În prezent, un sfert din studenţii din Hawaii studiază în unităţi portabile de proastă calitate şi ineficiente energetic. Prototipul generator de energie oferă un mediu educaţional îmbunătăţit, şi e conceput aşa încât să maximizeze conservarea energiei în timp ce produce energie electrică şi apă.
Sala de clasă portabilă de 89 de metri pătraţi, formată din trei module prefabricate, are deasupra un acoperiş deosebit, care parcă are zimţi de fierăstrău şi ferestre îndreptate spre nord, pentru a optimiza ventilaţia şi lumina naturală în interior. Panourile solare cu care e placat acoperişul au şi rol de umbrire, astfel încât să reducă acumularea de căldură solară. Interiorul include materiale din compuşi volatili organici (COV), finisaje naturale şi structuri de lemn certificate de Forest Stewardship Council. Conform unei analize, pentru un ciclu de viaţă de 30 de ani, costurile pentru acest prototip de înaltă performanţă vor fi mai ieftine decât unităţile portabile convenţionale, mari consumatoare de energie.
„Procesul de fabricaţie şi de livrare, precum şi materialele şi produsele folosite sunt toate selectate pentru impact minim asupra mediului şi pentru o contribuţie maximă la un mediu sănătos de interior”, spun arhitecţii. „Oriunde este posibil, materialele sunt alese aşa încât să conservăm resursele, să minimizăm costurile iniţiale şi cele de întreţinere şi să promovăm conştientizarea educaţională în ce priveşte mediul natural şi relaţia acestuia cu viaţa confortabilă şi sănătoasă. Designul se concentrează pe probleme de performanţă care au impact direct asupra experienţei de învăţare a studenţilor, şi asupra calităţii mediului comunităţii – conformtul termal, iluminarea naturală, calitatea aerului din interior, conservarea şi generarea de energie şi resurse”, mai explică arhitecţii.
Sala de clasă include sisteme extensive de monitorizare a mediului, care transmit datele de performanţă ale clădirii pe Internet; acestea vor fi studiate de o echipă de cercetători spre evaluare, pentru o perioadă de doi ani. Informaţii vor fi de asemenea folosite ca instrumente de invăţare pentru studenţi, alte şcoli şi publicul larg. Unitatea mai are nişlte senzori de ocupare vor contribui la conservarea energiei prin „învăţarea” unor tipare ale activităţilor, cum ar fi stingerea automată a luminilor atunci când nu se mai află nimeni în sală.
Sursa: green-report.ro