Smarter Skies: Viitorul aviației civile văzut de Airbas
Viziunea privind viitorul aviației civile, ţinând cont de tendințe de dezvoltare durabilă şi ecologică, a fost prezentată de către producătorul european al aeronavelor, Airbas. În raportul companiei numit „Smarter Skies” (cerul inteligent) au fost examinate direcţiile activităţii, precum şi ipotezele care stau la baza dezvoltării transportului aerian în perioada până la 2050. Raportul în cauză a fost întocmit în baza unui studiu de doi ani în cadrul căruia au fost chestionaţi specialiştii principali în industrie și constructorii aeronavelor. Fără îndoială, multe dintre prevederi ale raportului par a fi fantastica ştiinţifică îndepărtată. Cu toate acestea, vedeţi şi singuri.
Deja, la ziua de azi, aviația civilă se confruntă cu o problemă gravă de combustibil scump pentru aviaţie, împreună cu necesitatea de a minimiza impactul asupra mediului înconjurător. Potrivit autorilor raportului, îmbunătățirea traficului aerian în cadrul rigid al constrângerilor economice și ecologice este posibilă doar în combinație cu investiții în dezvoltarea intelectuală a aeronavelor și integrarea lor în mediul înconjurător.
Avioanele vor fi pe deplin disponibile pentru reciclare. Vor apărea materiale noi de origine vegetală pentru decorarea salonului, care nu necesită curățare sau întreținere. Poate că, pereţii despărţitori în interiorul aeronavelor vor deveni transparenţi. Designul aripilor va fi mai adaptabil la condițiile de mediu, în scopul obținerii unei eficiențe maxime.
Motoarele fiabile și mai puțin capricioase, care necesită mai puţină atenție din partea inginerilor și tehnicienilor de aviație, vor fi încorporate în corpul aeronavei, ceea ce va îmbunătăţi aerodinamica şi va reduce consumul de combustibil. Combustibili înşişi vor suporta modificări. Până în 2030, 30% din zboruri se vor efectua pe biocombustibili, până în 2050 - până la jumătate de zboruri.
Potrivit autorilor raportului, aeronavele au nevoie de motoare puternice doar în timpul decolării. Parțial, funcția de atingere a vitezei necesare pentru decolare va fi transferată echipamentului terestru. La aeroporturi vor apărea fi ceva de genul catapultelor transportate de portavioane moderne. Aceste dispozitive noi vor reduce lungimea pistei de decolare extrem de costisitoare.
Mașinile inteligente din viitor vor fi capabile să zboare în aer foarte aproape una de alta, la o distanță de aproximativ 20 anverguri. Cerințele moderne dictate de siguranța zborurilor, permit apropierea aeronavelor de aproximativ 4 mile marine. În zbor, maşinile vor putea forma un triunghi ca şi păsările migratoare sau cicliştii, folosind curenţii de aer, create de navele vecine, și economisind energie.
Pentru a obţine o economie mai mare și a reduce nivelul de zgomot, aeronavele vor ateriza cu motoarele oprite, în prezent acest lucru deşi e posibil, din punct de vedere tehnic, este strict interzis conform normelor de securitate. În viitor, avionul va ateriza nu pe o pistă"goală", așa cum este acum, ci pe o platformă mișcătoare care va aduce maşina cu pasagerii direct la terminal.
Tote aceste lucruri par a fi fantastica ştiinţifică futuristă de care tehnologiile reale încă nu s-au apropiat. Cu toate acestea, în raport sunt expuse şi pronosticuri mai "terestre". Potrivit autorilor raportului, deja astăzi, doar prin optimizarea proceselor de control asupra traficului aerian este posibil de a reduce cu 13 minute timpul unui zbor mediu, ceea ce va economisi aproximativ 9 milioane de tone de combustibil pe an.
Autor: Алексей Норкин
Sursa: facepla.net