ecology: ru md
Video prezentarea Ecology
Conceptul de Așezări ecologice

Stupefacția unei națiuni. Propaganda mediei corporatiste și armele ei de distrugere în masă

Prefața traducătorului: ”Revin la un subiect pe care l-am mai abordat. Este vorba despre războiul cognitiv, despre adminstrarea percepțiilor, despre mixarea deliberată a realității cu ficțiunea sau a realului cu imaginarul, despre inducerea în mentalul colectiv a unor stări onirice. Într-un cuvânt, despre mass-media ca instrument de control asupra popoarelor.

Rafinatul și temerarul analist politic bulgar Plamen Paskov, răspunzând la întrebarea ce ar trebui să facă lumea ca să înceapă a desluși sensul evenimentelor în curs, spunea deunăzi următoarea frază: ”E foarte simplu. Să-și deconecteze televizoarele și să-și conecteze mințile”.

Cu riscul de a vă pune la încercare răbdarea, am făcut un efort pentru a traduce din engleză un articol scris de un american pe nume Manuel Valenzuela cu ceva ani în urmă, dar care își păstrează pe de-a”ntregul actualitatea. Maniera fină și extrem de precisă de descriere a fenomenului manipulării și îndoctrinării maselor în scopul dominării acestora este atât de reușită, încât n-am putut rezista tentației și am hotărât să vi-l prezint și domniilor voastre.

Citind/ascultând cu atenție acest text, avem toate șansele să înțelegem mult mai bine actuala stare de lucruri. Și în primul rând să ne convingem o dată în plus că ”noua normalitate”, în care ne împing forțele malefice din culisele sinistrului spectacol de azi, a fost pregătită metodic și cu multă meticulozitate de către ”zidarii” anonimi, ascunși după masca de protecție a propriei identități hidoase”.

***

Cel care controlează media controlează masele. La ora actuală media amerciană este controlată de către câteva conglomerate multinaționale și de interesele de bază ale acestora. NewsCorp, AOL, Viacom, General Electric, Disney și altele au creat o oligarhie mediatică ce pătrunde în orice casă a americanilor și cuprinde cea mai mare parte a cetățenilor. Cele câteva entități omniprezente împărtășesc o credința primortidală de a asigura pentru ele însele o loialitate perpetuă din partea unor mase cât mai largi. Venituri și profit, creștere și putere corporativă, salariu executiv și ego-ul, toate acestea sunt determinate de noi, masele, și ne ajută să explicăm de ce oligarhia a decis să investească și să aibă interes în toate formele de media care ajunge la noi și ne influențează.

Noi suntem sângele viu al conglomeratului, de o importanță vitală, tocmai de aceea este în interesul lui suprem cât mai multe vieți ale noastre, transformându-ne în niște slugi ascultătoare ale neștiinței. Pirm urmare, nu este o coincidență faptul că Statele Unite au devenit o națiune, ale cărei mase nu mai pun la îndoială autoritatea sau propaganda care trece drept știri? Și atunci este oare de mirare faptul că părem atât de ignoranți cu privire la felul în care suntem tratați și atât de lipsiți de curiozitate cu privire la ceea ce se întâmplă în lume, acceptând cu ușurință și naivitate ca fiind adevărat tot ce povestesc televiziunile și ziarele noastre? Am permis oligarhiei să ascundă cheile democrației, în timp ce o urmăm cu nepăsare pe drumul fascismului, acolo, unde elita deține controlul asupra tuturor aspectelor vieții noastre, inclusiv asupra minții noastre.

Trăim o vreme când demonii interiori ai capitalismului au început să fie dezgropați din catacombele egoului uman, când iubirea pentru atotputernicul dolar și sora acestuia, lăcomia, îi orbeste pe cei care se scufundă în lumina hipnotizantă a dolarului verde și a materialismului. Acest fenomen (…) a generat în ultimele câteva decenii o puternică nevoie a elitei de a manipula și a condiționa masele; de a ne transforma și a ne modela în niște drone subordonate, care nici nu gândesc, nici nu pun nimic la îndoială, nici nu participă și nici nu cer nimic.

Prin intermediul televiziunii – cel mai influent instrument de control și propagandă din America zilei de azi – conglomeratele pot dirija și influența opinia publică cu privire la practic orice subiect pe care îl consideră potrivit. Televiziunea a devenit un opiu pentru mase și un canal prin care conglomeratele pot dicta cum trebuie să gândească, să acționeze și să evolueze societatea. Moravurile și etica noastră sunt manipulate, ideile și credințele noastre sunt distorsionate. Suntem niște pioni în jocul capitalismului corporatist dirijat de elite, ale căror interese economice constau în a ne face niște mediocre creaturi docile, conformiste și pasive, dornice doar să cumpere și să consume. Sistemul insuflă un sentiment de paralizie, de izolare și de uniformitate în rândul maselor. Suntem fasonați așa, încât să ne conformăm societății, să însușim modul în care oligarhia vrea să trăim. Deraierea democrației așa cum o cunoaștem este rezultatul final al realității pe care o trăim în prezent.

Și deoarece suntem captivi ai propagandei lor, urechile noastre devin ale lor, gurile noastre revarsă denaturările lor și mintea noastră contemplă ceea ce vor ei să credem. Pentru elitele capitaliste noi nu suntem decât un produs, sute de milioane de albine lucrătoare dependente de televiziune, ușor de convins și de exploatat, râvnind fanteziile escapiste pe care le vedem; noi, cei care suntem vânduți ca niște acțiuni altor entități corporative interesate de existența noastră, de auditoriul nostru captiv. Acestea sunt pârtiile prin care ne mișcăm, instructorii de exerciții prin care marșăm și creierul prin care gândim.

Propaganda, atât cea corporativă, cât și cea guvernamentală, se pare că a explodat odată cu consolidarea din ce în ce mai mare a mass-media. Astăzi câțiva inși dețin majoritatea frecvențelor radio, ziarelor, accesului la Internet, media tipărite și canalelor TV. De fapt, o singură companie poate controla tot ce auzi, vezi și citești în fiecare zi, pe tot parcursul vieții tale. De la un capăt la altul al țării sursele noastre de informare au fost vândute tot mai mult unor bogate corporații multinaționale, care intervin din ce în ce mai mult în viața noastră de zi cu zi, transformând credințele, viziunile și scopurile noastre. Societatea americană este dirijată de către ei, evoluând în baza comenzilor ce determină modelarea direcției pe care o va lua opinia publică. Diversitatea opiniilor și a gândirii dispare mai repede decât biodiversitatea pe Pământ.(…)

Fiind ghidate de firimiturile mizerabile ale știrilor-blitz de zece secunde din cadrul unor ticăloase calupuri de știri de treizeci de minute pline de potpuriuri, de înșelăciuni și distorsiuni, masele sunt servite cu un mănunchi de noutăți asemeni unui blitzkrieg, pe care elitele îl consideră util propriilor interese. Aceste cioburi de știri și informații care ni se oferă sunt concepute pentru a potoli nivelul de curiozitate condiționat, care deja e destul scăzut în rândul maselor. Aceste frărâmituri nu au nici o valoare intelectuală, nici o capacitate de a informa, acționând mai mult pentru a exacerba ignoranța decât pentru a educa lumea. Ceea ce aceste mori de știri au voie să melițe sunt niște jumătăți de adevăruri contorsionate, o dulceagă diatribă subiectivă și reportaje peticite, care joacă în favoarea acelor conglomerate care îl au pe reporter ca angajat. Ceea ce oferă garanția că deciziile și interesele celor bogați și puternici persistă și sunt acceptate de către mase.

Orice informație care nu servește interesul oligarhic este fie suprimată prin omisiune, fie atacată.

Interesele guvernamentale și corporative, precum cele predominante în ocupația noastră din Irak, împiedică ieșirea la suprafață a realităților și adevărurilor. În schimb propaganda este difuzată astfel, încât va distorsiona și va manipula masele, făcând ca acestea să creadă exact în ceea ce doresc cei de la putere. Media corporativă satisface interesele militare, deoarece în multe instituții cei plasați acolo sunt parte a complexului militar-industrial. E destul să aruncați o privire spre General Electric, una dintre cele mai mari deținătoare de contracte cu caracter militar și proprietara NBC și a stațiilor-surori ale acesteia. Contribuția la manipularea maselor pe timp de război permite deopotrivă mass-mediei corporative și guvernului să-și promoveze respectivele interese de torpilare a participării publicului, avansând o percepție ce sugerează existența unui consens în sânul națiunii. Creînd această relație simbolică, ambele au fuzionat la ora actuală într-o singură fiară cu două capete, fiecare fiind maestrul celuilalt, acțiunile lor combinate subminând realitățile din lume, ce râmân neobservate de către publicul american.(…)

Știrile sunt făcute nu pentru a reflecta adevărul, ci pentru a avea raitinguri cât mai mari, care aduc în schimb profituri maxime. Interesele maselor sunt ignorate și schimbate pentru acea dezbatere care se va potrivi cu interesele minorității de elită. Astăzi în știrile de seară persistă tot mai multe reportaje despre o zisă redresare economică, dar oare am putea vedea așa ceva în viețile noastre și în cele ale prietenilor și vecinilor nostri? Nu, dar știrile economice pozitive sunt în beneficiul elitei care depinde de portofelele voastre care să le îngrașe pe ale lor.

Mulți dintre cetățenii din clasele de jos și cele medii, ca urmare a propagandei, manipulării și bombardamentului constant cu nesfârșite repetări ale acelorași slogane zornăitoare și a imaginilor vizuale sfârșesc prin susținerea unor interese ce sunt contrare propriei lor bunăstări socio-economice. De fapt, acești oameni au fost spălați pe creier crezând că dacă se conformează voinței și opiniei elitei, atunci vor avea parte de o viață mai bună. Din nefericire pentru ei, viețile lor doar se înrăutățesc ca rezultat al unei continui exploatări și subjugări a clasei lor tocmai de către acele entități în care aceștia au atâta încredere. Acesta e un sistem în care câțiva inși puternici dirijează o majoritate slabă și în care cele mai importante decizii sunt luate în beneficiul elitei și în detrimentul celorlalți.

Manipularea maselor a devenit mai ușoară odată cu apariția televiziunii. Populațiile (…) cred în mod natural și își investesc toată încrederea lor oarbă în acele entități ”de încredere”, pe care le privesc în fiecare zi. Televiziunea este transformată într-un aparat de maxim confort pe măsură ce primim cu căldură în casele noastre numeroasele vedete care ne fascinează, fiecare manifestându-și în noi dorința noastră de a participa la mica lume fantastică de ficțiune pe care o trăiesc. Ajugem să fim amorțiți în fața realității și a consecințelor acesteia, nereușind să analizăm și să punem la îndoială lumea reală în care trăim ca urmare a condiționării, căreia am fost supuși încă din fragedă copilărie.

De-a lungul timpului devenim niște roboți incapabili să discernem sau chiar să căutăm adevărul în știrile care ni se oferă. Am fost îndobidociți într-atât, încât îi dăm crezare gunoiului aruncat asupra noastră din monitoare. Am fost învățați să nu punem la îndoială nimic și nicioadată, să acceptăm mereu tot ce ni se prezintă și să butonăm necontenit telecomanda în timp ce atenția noastră zburdă necontenit. Știrile sunt plasate în baza raitingurilor și în funcție de plățile pentru spoturile publicitare. Media corporativă este un business unde profitul este rege și unde vânarea clienților – alte corporații ce plătesc pentru spațiul publicitar – este de primă importanță. Nu suntem decât un mijloc de atingere a unui scop, simple statistici în jocul câștigurilor. Show-urile sunt create nu pentru distracția noastră, ci pentru a atrage și a reține cât mai multe suflete, de la care să culegi venituri din reclame și consumul de produse.

Mass-media corporativă ne inundă cu promoții, știri, bârfe, tabloide, zvonuri și insinuări de la niște vedete plasate pe un piedestal ce se ridică mai sus decât sfințenia. Viața de zi cu zi a eroilor noștri, iubirile, greșelile și realizările lor sunt absorbite de psihicul nostru prin atacul premanent al mass-media corporative asupra undelor noastre cerebrale. Eroii hollywoodieni sunt meniți să ne sustragă de la evenimentele reale precum războiul și recesiunea, ținând mințile noastre mereu pre-ocupate și departe de informația ce ar putea trezi conștiința noastră adormită. În timp ce prezintă pentru plăcerea noastră de vizionare tribulațiile actuale ale nimbatelor noastre superstarurilor de moment, așa-numiții jurnaliști disecă, analizează și comentează cu pasiune specială lucruri ce țin de coafuri, aspectul exterior și presupuse crime. Iar știrilor reale, pertinente și importante li se acordă o atenție minoră și deseori eronată. Prin intermediul micului ecran privim aceleași știri, titluri și pachete de marketing. Armele de distrugere în masă au fost deblocate; armele de distracție în masă se revarsă asemeni unor gaze nocive peste fiece stat, oraș și casă.

Sunetele repetitive, la fel ca și imaginile comice, verbozitatea, analizele și comentariile unilaterale și frivole ale unor pretinși analiști, a tot soiul de țațe, știriști și așa-ziși experți reciclați constituie o apariție zilnică și izbitoare pe canalele corporative, fiecare scuipând subiecte de discuție pliate pe liniile și opiniile companiei, neforțând niciodată telespectatorii să gândească efectiv cu capul lor. Știrile relevante sunt date deoparte în câteva secunde, astfel încât să fie difuzate cele mai recente știri de ultimă oră despre „Wacko Jacko” (porecla depreciativă a lui Michael Jackson – n.n.). Povești fără nici o altă relevanță decât de a tâmpi o națiune aflată în stare de ignoranță sunt învârtite și răsînvârtite, împingând în față acele știri ce pot afecta cât mai multă lume.

Suntem martorii unei forme de propagandă, care transformă această națiune dintr-un pulsar strălucitor al democrației informate într-o nebuloasă întunecată a neantului, unde tot ceea ce contează este neglijat, iar tot ce degenerează și îndoctrinează prosperă.(…)

În campania sa nesfârșita de a ne controla, mass-media corporativă induce frică în viața noastră de zi cu zi. Odată cu declanșarea războiului împotriva terorismului a fost descoperită o mină de aur, aceasta devenind o nouă sursă de răsândire a fricii în mâinile profitorilor și jefuitorilor publicului american. Abuzând de amintirile noastre încă proaspete din 11 septembrie, mass-media corporativă revarsă asupra noastră o gamă largă de produse pe care le confecționează, făcând uz de frică – instrumentul său principal de marketing, lansând diatribe despre presupusele amenințări iminente care ne-ar paște în fiecare oraș. ”Consumați, consumați, consumați!” -, ne poruncește Leviatanul, știind foarte bine că frica noastră în cele din urmă va ceda la avertismentele lor perpetue de un zel apocaliptic.

America a devenit o națiune de ființe ascultătoare, care hoinăresc fără noimă pe străzile goale, lipsite de o populație informată și participativă. Națiunea noastră este jefuită sub ochii noștri, guvernul este acum în mâinile stăpânilor noștri. Am devenit niște păpuși apatice; minți cu gândire liberă nu mai avem. Lumina, care strălucea altădată atât de puternic, a dispărut într-o lume fictivă cuprinsă de spaimă. Elita care trage sforile devine tot mai puternică, informațiile obiective dispar. Cei câțiva puternici controlează acum mass-media națiunii și ideile acesteia, iar în curând va controla și liberul nostru arbitru, precum și libertatea de a gândi. Democrația dispare; încetul cu încetul Leviatanul ne înghite în întregime, asigurându-se de loialitatea unui popor care cândva își punea întrebări, fiind pe vremuri curios și având odinioară controlul asupra acestei mari națiuni.

Traducere de Iurie Roșca

Luni, 05 octombrie 2020
Vizualizări: 612

Citiţi de asemenea

Ovăzul - elixirul vieții - va pune pe picioare chiar și pe cel mai grav bolnav: rezolvă multe probleme de sănătate și ...
138
Nu se știe cum animalul a ajuns atît de departe de apă.Foca  nu avea un comportament agresiv, dar a intrat în panic...
94
Bolile oncologice sînt rezultatul acidificării organismului și sînt tratate ca toate bolile fungice, prin alcalinizare...
132
Marca de îmbrăcăminte Dich din Sankt Petersburg a hotărît să facă nasturi din cutii de aluminiu.Pentru primul lot a fost...
85