Suedia a deschis o şosea electrică pentru camioane
Suedia este prima ţară din lume, care a început să testeze traseele electrice pentru transportul auto de mare tonaj,
Spre deosebire de compania americană Nicola Motor, care produce camioane pe baza acumulatoarelor electrice, Suedia a ales o cale mult mai simplă şi mai practică. Acolo au fost trasate reţele de contact, ce transmit energia electrică de la substaţii spre motorul camioanelor. În baza acestui principiu funcţionează troleibuzele.
O porţiune experimentală de 2 km a fost inaugurată pe şoseaua E16 lîngă oraşul Gavel la nord de Stockholm.
La testările traseului electric eHIghway participă camioanele companiei Scania cu motoare hibride.
În cazul reţelei de contact, camioanele Scania trece la alimentaţia electrică, iar motoarele diesel se deconectează. Dacă reţeaua electrică nu este disponibilă sau lipseşte tensiunea, atunci motorul diesel se conectgează din nou.
Proiectul tehnologic pentru echipamentul reţelei de contact a camioanelor a fost elaborat de către companiile Siemens şi Scania. Potrivit Siemens, în cazul alimentaţiei electrice a transportului, eficienţa la un kilometru sporeşte de aproape două ori (circa 80%). Astfel, în cadrul deplasării unui camion cu 60 de tone pe o distanţă de 200 de mii de km, economia ipotetică constituie 75 de mii de euro (în preţurile anului 2014), fapt ce răscumpără în totalitate costul modernizării camionului şi alte cheltuieli conexe. Viteza maximă a camionului pe reţeaua de contact constituie 90 de km/oră.
Folosirea motoarelor electrice permite şi recuperarea energiei de frînare, fapt ce sporeşte eficienţa. Aceasta constituie un unul dintre avantaje de rînd cu reducerea nivelului de zgomot şi a poluării atmosferei.
Potrivit autorităţilor suedeze, acest exemplu va demonstra că pînă în 2030, sectorul transportului din Suedia ar putea renunţa la utilizarea combustibililor fosili. În prezent, transportul auto din Suedia generează aproape o treime din CO2 din atmosferă, aşa că planurile guvernului ar putea ameliora situaţia ecologică. Desigur, cu condiţia că celelalte ţări ale lumii la fel vor reduce emisiile de carbon cu o treime.
Testările pe sectorul de 1 km vor dura doi ani. După aceasta, va fi luată o decizie privind utilizarea acestei tehnologii pe alte magistrale.
În acelaşi timp, un experiment similar al „şoselei electrice” eHightway” se pregăteşte în California, cu suportul companiilor Siemens şi Volvo.
Источник: econet.ru